تداوم درگیری‌ها در محور غرب حلب و زخمی‌ شدن کارشناسان و نظامیان روس

در پی عملیات گروه‌های مخالف تحت عنوان "عملیات بزرگ حلب" نیروهای دولتی سوریه مناطق اشغال شده از سوی گروه‌های مسلح در حومه غربی حلب را پس گرفتند و ضد حمله‌ای را برای کنترل بر ضاحیه الاسد در جنوب غرب این شهر آغاز کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، گروه‌های شورشی مسلح از چند روز اخیر عملیاتی را برای کنترل مناطق شرق حلب آغاز کرده‌اند اما تاکنون موفق به پیشروی جدی در این مناطق نشده‌اند.

ارتش سوریه بیشتر مناطق استراتژیک در حومه غربی حلب از جمله روستای منیان را که به دست گروه‌های مسلح افتاده بود، پس گرفت و خسارت‌های سنگینی را به جبهه النصره وارد کرد.

گروه‌های شورشی طی عملیات خود در حلب کنترل روستای منیان و بخشی از منطقه ضاحیه الاسد را در دست گرفته بودند.

این گروه‌ها از آغاز مرحله دوم "حماسه بزرگ حلب" برای سیطره بر محله شیعی‌نشین الزهراء خبر دادند. هدف از عملیات گروه‌های مسلح شکستن محاصره محله‌های شرقی حلب است.

ارتش سوریه حملات شورشیان سوری را در پی انفجار خودروی بمب‌گذاری شده درم نطقه جمعیة الزهرا در غرب حلب را در میان حملات راکتی مخالفان به منطقه ناکام گذاشت. ارتش همزمان حمله افراد مسلح مخالف به "الفامیلی هاوس" در محور جمعیة الزهرا در غرب حلب را دفع کرد که طی انفجار خودروی بمب‌گذاری شده آنها تعدادی کشته و زخمی شدند.

در حمله ارتش سوریه به جبهه الفامیلی هاوس ۱۱ فرد مسلح عضو "‌جیش ادلب الحر" (ارتش آزاد ادلب) کشته شدند.

ارتش سوریه همچنین با دو موشک مواضع گروه‌های مسلح در اطراف منطقه بنیامین در غرب حلب را هدف گرفت.

به گفته منابع سوری، درگیری‌های شدیدی میان ارتش سوریه و گروه‌های مسلح در محله الزهراء و ورودی‌های دانشکده‌های نظامی در محله الحمدانیه رخ داده است. محله الزهراء دروازه ورود به الحمدانیه محسوب می‌شود. محله الحمدانیه از غرب با ضاحیه الاسد و از شرق با محله العامریه همجوار است که گروه‌های مخالف بر بخش‌هایی از آن تسلط دارند.

در صورت تسلط گروه‌های مخالف بر این محله از طریق گشودن مسیر جدید که از الحمدانیه می‌گذرد و به حومه غربی حلب می‌رسد محاصره محله‌های شرقی شکسته می‌شود.

محور درگیری‌ها در اطراف محله جمعیة الزهراء، ضاحیه الاسد، "پروژه ساختمانی۱۰۷۰" و محورهای دیگر در غرب است.

 یکی از رهبران جیش الفتح گفته است، مرحله آینده عملیات محله الحمدانیه، آکادمی نظامی در  ضاحیه الاسد است. شبکه المیادین در این خصوص گزارش داده است که ارتش سوریه در میان شدت درگیری‌ها در محله ضاحیه الاسد در حال پیشروی است.

همچنین تعدادی از کارشناسان و نظامیان روس در پایگاه هوایی نیرب واقع در غرب حلب در بمباران گروه‌های مخالف در چارچوب عملیات بزرگ حلب که با هدف شکست محاصره محله‌های شرقی حلب است، زخمی شدند.

منابع سوری به شبکه الاخباریه سوریه گفتند: زخمی‌ها با هلی‌کوپتر به پایگاه حمیمیم منتقل شدند. منابع تعداد کارشناسان و نظامیان زخمی شده روس را اعلام نکردند.

این عملیات روز جمعه با هدف شکستن محاصره محله‌های شرقی حلب در زمانی آغاز شد که آمریکا و غرب همچنان نظام سوریه و روسیه را مسئول وخامت اوضاع در حلب می‌دانند و بر لزوم برقراری آتش‌بس در این شهر تأکید دارند.

حلب از سال‌ها پیش به دو منطقه غرب و شرق تقسیم شده است که غرب تحت تسلط نیروهای دولت سوریه و شرق تحت تسلط نیروهای شورشی مخالف است. در شرق حلب حدود ۲۵۰ هزار تن در شرایط بدی زندگی می‌کنند و هنوز سازمان‌های امدادرسان موفق نشده‌اند به آنجا دسترسی پیدا کنند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۹ آبان ۱۳۹۵ / ۰۹:۳۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95080905782
  • خبرنگار : 71516