تعویق تصمیم‌گیری درباره از رده خارج سازی راکتورهای هسته‌ای در فرانسه

فرانسه تصمیم گیری درباره از رده خارج سازی راکتورهای هسته‌ای را به تعویق انداخته است و عملا روندی را متوقف کرده که می تواند در نهایت با تغییر دولت در سال آینده تغییر کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، نقشه راه سرمایه گذاری دولت که روز جمعه منتشر شد  به یک باره شناسایی راکتورها برای تعطیل شدن تحت قانون سال ۲۰۱۵ را متوقف کرد. این قانون فرانسه را متعهد می کند تا انرژی اتمی را از ۷۵ درصد کنونی به ۵۰ درصد از ترکیب انرژی الکتریسیته خود کاهش دهد. در عوض وزارت انرژی فرانسه این موضوع را به شرکت EDFمحول کرده تا در ماه آوریل سال آینده یک بازنگری استراتژیک درباره نیروگاه‌ها و نیازهای انرژی ارائه دهد.

با این حال تصمیم نهایی درباره اینکه آیا راکتورها کنار گذاشته شوند یا خیر تصمیمی سیاسی است. فرانسوی‌ها در نخستین مرحله انتخابات رئیس‌جمهور در ماه آوریل به پای صندوق های رای می‌روند و متعاقب آن در ماه ژوئن انتخابات پارلمان برگزار می‌شود به این معنی که این مساله بعید به نظر می‌رسد که پیش از آنکه رئیس‌جمهور جدید و پارلمان جدید انتخاب شوند، حل‌وفصل شود.

آلیان چوپ نامزد محافظه‌کار هم‌سو با دیگر نامزدهای جناح راست هدف ۵۰ درصدی فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور سوسیالیست را نامعقول خواند و متعهد شده تا آن را کنار بگذارد.

هروماریتون قانونگذار و متخصص انرژی نیز طرح اولاند برای تعطیلی نیروگاه قدیمی فسنهایم را بعد از افتتاح راکتور جدید در فلامان ویل در سال ۲۰۱۸ رد کرده است.

گروه محیط زیستی گرین پیس اعلام کرد : دولت فرانسه در اجرای قانون انرژی ۲۰۱۵ ناموفق بود و به توافق نامه تغییرات آب و هوایی پاریس در سال گذشته برای کاهش آلاینده‌های گرم کننده آب‌وهوا از طریق به عمل نیاوردن حمایت کافی از انرژی‌های تجدیدپذیر جایگزین خیانت کرده است.

این گروه افزود:  به منظور تحقق تعهدات سال ۲۰۱۵ فرانسه مجبور خواهد بود تا درباره خاموشی ۲۲ راکتور هم اکنون تصمیم بگیرد.

طبق برنامه سرمایه‌گذاری انرژی که روز جمعه منتشر شد، تصمیم گیری درباره تعطیلی نیروگاه فسنهایم قدیمی‌ترین نیروگاه انرژی هسته ای فرانسه تا پایان سال جدی گرفته خواهد شد. این طرح همچنین متعهد می شود تا خروجی انرژی تجدیدپذیر را تا سال ۲۰۳۰ به ۱۵۰ تا ۱۶۷ تراوات ساعت افزایش دهد. این طرح همچنین به دنبال کاهش خروجی انرژی هسته‌ای تا سال ۲۰۲۳ بین ۱۰ تا ۶۵ تراوات ساعت است.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۹ آبان ۱۳۹۵ / ۰۸:۵۸
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 95080905743
  • خبرنگار :