نشست شورای امنیت درباره حملات شیمیایی سوریه در میان دودستگی اعضا

در حالی که روسیه همچنان در حال بررسی یافته‌های مربوط به حملات شیمیایی در سوریه است، انگلیس و فرانسه از شورای امنیت خواستند تا علیه نیروهای دولت سوریه که به انجام حمله شیمیایی با گاز کلر متهم شده‌اند، تحریم‌هایی را اعمال کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی کمیته‌ای تحقیقاتی در این زمینه تشکیل داده بودند که این کمیته در چهارمین گزارش خود نیروهای بشار اسد، رئیس جمهور سوریه را مقصر سومین حمله شیمیایی با استفاده از گاز کلر دانستند.

این نتایج زمینه را برای رویارویی میان پنج عضو دائم شورای امنیت فراهم می‌کند و احتمالا درخصوص چگونگی محاکمه مسئولین این اقدام روسیه و چین در برابر آمریکا، انگلیس و فرانسه قرار خواهند کرد.

قرار است شورای امنیت فردا (پنج شنبه) نشستی را حول محور تازه‌ترین گزارش به دست آمده توسط کمیته تحقیقاتی مذکور برگزار کند.

متیو ریکرافت، سفیر انگلیس در سازمان ملل گفت: شورای امنیت که این تحقیقات را به راه انداخت باید اکنون مطمئن شود که تنبیهی برای مسئولان وجود دارد و آن هم تحریم است.

فرانسوا دلاته، سفیر فرانسه در سازمان ملل نیز از شورای امنیت خواست قطع‌نامه‌ای برای تمدید یک ساله حکم این تحقیقات بین‌المللی که 31 اکتبر (10 آبان) منقضی می‌شود، تصویب کند و قطعنامه مجزای دیگر نیز برای تنبیه مسئولان این حملات در نظر بگیرد.

وی به خبرنگاران گفت: ما خواستار قطعنامه شورای امنیت برای تحریم مسئولان این جنایت‌ها هستیم. وقتی استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی مطرح باشد، ضعف در برخورد و معافیت از مجازات در کار نیست.

سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز در بیانیه‌ای گفت: واشنگتن می‌خواهد شاهد محاکمه مناسب مسئولان این حملات باشد و از تمدید حکم این تحقیقات نیز حمایت می‌کند. کسانی که قصد دارند بی‌گناهان را بکشند، طعم واکنش جامعه بین‌الملل را خواهند چشید.

به دنبال انتشار گزارش سوم این تحقیقات در اوت سال جاری میلادی که نیروهای اسد را مقصر دو حمله شیمیایی با استفاده از گاز کلر دانسته و نیز گفته، تروریست‌های داعش نیز از گاز سولفور خردل استفاده کرده‌اند، روسیه گفت: نتایج این تحقیقات نمی‌تواند برای اعمال تحریم‌های سازمان ملل استفاده شود.

ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل نیز گفت: مسکو در حال بررسی گزارش اخیر است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۵ آبان ۱۳۹۵ / ۱۱:۴۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95080503585
  • خبرنگار : 71477