افزایش حامیان کنار گذاشتن انرژی هسته‌ای در سوییس

طبق نظرسنجی صورت گرفته در هفت هفته پیش از انتخابات سراسری سوییس، پیشنهاد از رده خارج‌سازی نیروگاه‌های انرژی هسته‌ای تا سال ۲۰۲۹ مورد حمایت اکثریت شهروندان قرار دارد. با وجود این متصدیان سنجش افکار عمومی معتقدند این طرح احتمالا در۲۷ نوامبر با شکست رو به رو می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه سوییس اینفو، نتایج منتشر شده نشان می‌دهد، ‌حامیان پیشنهاد حزب سبز هفت هفته پیش از روز رای‌گیری در برابر مخالفان برتری ۲۱ درصدی دارند (۳۶ درصد مخالف و ۵۷ درصد موافق)، در حالی که ۷۰ درصد پاسخ‌دهندگان هنوز تصمیمی نگرفته‌اند.

کلود لانگچمپ از مرکز تحقیقات جی اف اس برن و موسسه نظرسنجی در این‌باره گفت:‌ سیاستمداران چپ، زنان و شهروندان مناطق فرانسوی زبان این کشور حامی هستند.

حامیان این پیشنهاد با اتحاد قوی مخالفان شامل احزاب راست میانه، پارلمان، ‌دولت و جوامع اقتصادی رو به رو هستند.

وی نتیجه گرفت: با این وجود در یک سناریوی عادی این طرح با شکست روبه‌رو می‌شود. سطح فعلی حمایت‌ها احتمالا نزول خواهد کرد مگر این که یک چرخش عمده صورت گیرد.

با این حال تاکنون متصدیان سنجش افکار عمومی هیچ نشانه‌ای دال بر این که مشارکت از میانگین ۴۵ درصد از رای‌دهندگان ثبت شده فراتر رود پیدا نکرده‌اند.

در گذشته بارها از رای‌دهندگان سوییسی هم در سطح ملی و هم در سطح ایالاتی خواسته شده بود تا درباره موضوعات انرژی هسته‌ای تصمیم بگیرند.

از شش رای‌گیری سراسری در سوییس از سال ۱۹۷۹ یکی از آن‌ها به پیروزی برای فعالان ضدهسته‌ای که خواستار تعلیق ساخت نیروگاه‌های جدید بودند ختم شد، در حالی که سه انتخابات دیگر به شکست‌های نسبتا نزدیک منجر شد. این رای‌گیری‌ها تحت تاثیر حوادث شدید مربوط به راکتور هسته‌ای در هریسبرگ در ایالات متحده و چرنوبیل در اوکراین قرار گرفت.

با این حال دو رای‌گیری اخیر درباره انرژی هسته‌ای در سویس شاهد اکثریت غالب حامی انرژی هسته‌ای در سال ۲۰۰۳ بود.

این رای‌گیری اخیر به دنبال تصویب استراتژی انرژی دولت معروف به انرژی ۲۰۵۰ از سوی پارلمان صورت می گیرد.

این طرح افزایش منابع انرژی تجدیدپذیر را به هزینه انرژی هسته‌ای پیش‌بینی می‌کند و درپی حاشیه هسته‌ای در فوکوشیمای ژاپن در سال ۲۰۱۱ معرفی شد.

متصدیان سنجش افکار عمومی با ۱۲۰۰ شهروند سوییسی از همه زبان‌های مناطق سراسر این کشور برای موسسه تحقیقات جی اف اس برن پیش از رای‌گیری ۲۷ نوامبر مصاحبه کردند. ضریب خطای این نظرسنجی ۲.۹ درصد بود.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱ آبان ۱۳۹۵ / ۱۵:۵۲
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 95080100627
  • خبرنگار :