به گزارش ایسنا، تاکنون دست کم ۱۶ مورد مرگ بر اثر ترکیدن ایربگهای معیوب تاکاتا تایید شده اند که پنج مورد آنها در مالزی بوده اند و فراخوان جهانی حدود ۱۰۰ میلیون بادکننده ایربگ از سوی دهها خودروساز را بدنبال داشته اند.
سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه آمریکا اعلام کرد یک زن ۵۰ ساله در تصادفی در ۳۰ سپتامبر در کالیفرنیا جانش را از دست داد. وی سرنشین یک خودروی هوندا سیویک مدل ۲۰۰۱ بود که در سال ۲۰۰۸ تحت فراخوان قرار گرفت اما هرگز تعمیر نشد.
این نخستین مرگ گزارش شده در آمریکا از زمان مرگ یک پسر ۱۷ ساله است که ماه مارس در یک تصادف با سرعت کم در تگزاس کشته شد. خودروسازان تاکنون حدود ۱۱.۴ میلیون بادکننده در آمریکا را تعمیر کرده و بیش از ۲۰ میلیون بادکننده بدون تعمیر مانده اند.
قطعه ساز ژاپنی تاکاتا از نیترات آمونیوم برای ایجاد انفجار کوچکی که ایربگها را در تصادف باد میکند، استفاده میکند اما این ماده شیمیایی در صورت قرار گرفتن در معرض گرمای شدید و رطوبت بالای هوا به مدت طولانی، ممکن است با سرعت زیادی منفجر شده و قوطی فلزی که محل نگهداری این ماده است را تکه تکه کند و این قطعات همانند ترکش در داخل خودرو پرتاب میشوند.
هوندا که بزرگترین مشتری ایربگهای تاکاتا بوده است، در بیانیه ای اعلام کرد بیش از ۲۰ اطلاعیه فراخوان در مدت هشت سال گذشته به مالکان خودرویی که تصادف مرگبار کالیفرنیا را رقم زد، ارسال شده بودند.
۹ نفر از ۱۱ قربانی در خودروهای هوندا و آکورا مدل سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ بودند که از سوی رگولاتورهای آمریکایی، پرخطر شناخته شده اند. مقامات آمریکایی از مالکان این خودروها خواسته اند استفاده از خودروهایشان را فورا متوقف کرده و برای تعمیر آنها مراجعه کنند.
هوندا پیش از این اعلام کرده بود بیش از ۷۰ درصد ۱.۰۸ میلیون خودروی تحت فراخوانی که ریسک ترکیدن ایربگ آنها بالاست را تعمیر کرده است.
بر اساس گزارش رویترز، رگولاتورهای ایمنی خودروی آمریکا در ماه مه ۱۷ خودروساز را ملزم کردند برای ۳۵ تا ۴۰ میلیون بادکننده ایربگ که تا سال ۲۰۱۹ توسط تاکاتا مونتاژ شده اند، فراخوان دهند.
انتهای پیام