یک روزنامه پاکستانی مدعی شد

طالبان نماینده‎های ویژه برای ایران و آسیای میانه تعیین کرد

روزنامۀ پاکستانی اکسپرس تریبون روز دوشنبه هفته جاری در خبری مدعی شده است که اخیراً روابط ایران و طالبان نزدیک شده و تقویت یافته است.

به گزارش ایسنا، بنا بر گزارش رسانه‌ها افغانستانی یک منبع نزدیک به طالبان، بدون ذکر نامش به روزنامه اکسپرس تریبون، گفته است که مولوی نیک محمد، رییس آموزش دورۀ حکومت طالبان در قندهار، به سمت نمایندۀ ویژه‎ آن‎ها برای ایران تعیین شده است.

وی مدعی شده است که نیک محمد قبل از این با ایران روابط خوبی داشت و سفرهای زیادی به این کشور انجام داده است. این منبع طالبان هم‌چنین ادعا کرده که علاوه بر ایران، طالبان نماینده‎های ویژه‌ای را برای کشورهای آسیای میانه نیز انتخاب کرده و روابط خود را با روسیه بیش‌تر کرده ‎است. این در حالی است که طالبان، اخیراً با چین نیز ارتباط داشته‌اند و هیات دفتر قطر، براساس خواست پکن دو بار به این کشور سفر کرده است.

یک منبع دیگر طالبان نیز در گفت‌وگو با این روزنامه پاکستانی مدعی شده است که هیات آن‎ها سفرهای مکرر به ایران انجام داده و آنها تلاش دارند که متحدین و حامیان جدید پیدا کنند.

هم‌چنین این منبع گفته است که هیات سه نفری طالبان به رهبری ملا ابراهیم صدر (رییس شورای نظامی طالبان) در سال جاری به ایران سفر کرده بود.

جاوید غفور از مطلعان امور سیاسی گفته است که با ایجاد جنگجویان داعش، وضعیت سیاسی و امنیتی در منطقه تغییر یافته است.

او به آژانس پژواک گفت که ایران، روسیه و بعضی کشورهای دیگر فکر می‎کنند که داعش پروژۀ مشترک آمریکا و غرب است، می‎خواهد که برای آن‎ها مشکلاتی ایجاد نماید.

به گفتۀ وی، به علت نگرانی‎های مذکور، این کشورها روابط خود را با طالبان تقویت کرده و می‎خواهند از آن‎ها علیه داعش و آمریکا استفاده کنند.

به گزارش ایسنا، مقامات ایرانی تاکنون ارتباط و مذاکره با طالبان را تایید نکرده‌اند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۸ مهر ۱۳۹۵ / ۱۲:۲۶
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 95072816958
  • خبرنگار : 71049