یک استاد علوم سیاسی: موصل دیر یا زود آزاد می‌شود

یک استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان گفت: با توجه به شکست‌های اخیر داعش در سوریه، این گروه تکفیری توان نظامی و مالی گذشته خود را ندارد و بعید به نظر می‌رسد که داعش بتواند موصل را برای خود نگه دارد.

به گزارش ایسنا، در حالی که عملیات آزاد سازی شهر موصل از دست داعش وارد سومین روز خود شده است گزارش‌های میدانی از صحنه نبرد حاکی از آن است که حرکت ارتش عراق به سمت موصل به کندی پیش می‌رود. البته در 2 روز گذشته ارتش عراق توانسته است بسیاری از روستاهای موصل را از چنگ داعش درآورد.
داعشی‌ها نیز برای مقابله با تهاجم ارتش عراق دست به حملات انتحاری و منفجر کردن بمب‌های کنار جاده‌یی می‌زنند و با درست کردن دود غلیظ در آسمان موصل سعی می‌کنند با کور کردن دید خلبانان با حملات هوایی جنگنده‌های ائتلاف مقابله کنند.
برای بررسی بیش‌تر عملیات آزادسازی موصل در عراق خبرنگار ایسنا با محمدعلی بصیری - استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان به گفت‌وگو پرداخت.
بصیری با بیان این که به‌احتمال زیاد موصل آزاد می‌شود، اظهار کرد: با توجه به همه جانبه بودن این حمله به احتمال قریب به یقین موصل از دست داعش خارج می‌شود و به اشغال 2 ساله آن پایان داده می‌شود، اما این مطلب که آزادسازی موصل سریع انجام می‌شود یا زمان زیادی طول می‌کشد به‌درستی مشخص نیست.

وی در تحلیل وضعیت فعلی توان داعش گفت: با توجه به شکست‌های اخیر این گروه تکفیری در سوریه، داعش توان نظامی و مالی گذشته خود را ندارد و به عبارتی در موقعیت ضعیفی قرار گرفته است. بعید به نظر می‌رسد که داعش بتواند موصل را برای خود نگه دارد و به احتمال زیاد عملیات آزادسازی موصل از یک هفته تا 6 ماه به طول می‌انجامد.

این استاد علوم سیاسی به باز گذاشتن مسیر شمال موصل توسط ارتش عراق اشاره و تصریح کرد: ارتش عراق جنوب، غرب و شرق موصل را محاصره کرده است و تنها شمال موصل را باز گذاشته است که اگر آن دسته از داعشی‌ها که خواهان فرار هستند بتوانند به داخل خاک سوریه فرار کنند تا جنگ به درازا کشیده نشود. این یک استراتژی از سوی ارتش عراق است.
بصیری درباره احتمال مرگ ابوبکر بغدادی و تاثیرش بر داعش، گفت: بدون شک در کوتاه مدت کشته شدن بغدادی تأثیر زیادی در ضعف داعش خواهد داشت، اما ممکن است در درازمدت این گروه سلفی شاخه شاخه شود. در کل کشته شدن احتمالی بغدادی ضربه بزرگی بر داعش است.

او افزود: داعش آخرین جایی را که بعد از موصل دارد شهر "رقه" سوریه است که پایتخت آن نیز محسوب می‌شود. بدون شک بعد از آزادسازی موصل نوبت به آزادسازی رقه خواهد رسید. آزادسازی رقه آسان‌تر از آزادسازی موصل است چراکه موصل از رقه بزرگ‌تر است و دارای جمعیت زیادی است.  

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۸ مهر ۱۳۹۵ / ۱۱:۵۳
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 95072816904
  • خبرنگار :