اوباما: روسیه باید بخشی از راه حل‌ها باشد نه مشکلات

رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس خبری مشترک کاخ سفید با نخست وزیر ایتالیا، روسیه را یک کشور بزرگ و مهم با داشتن دومین ارتش بزرگ و مجهز جهان و در عین حال کشوری تهاجمی تلقی کرد و از نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به خاطر اقدامی بی‌سابقه در سیاست‌های آمریکا یعنی چاپلوسی و تملق رئیس جمهور روسیه انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی راشاتودی، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس خبری مشترک کاخ سفید با ماتئو رنتزی، نخست وزیر ایتالیا گفت: ما معتقدیم که روسیه یک کشور بزرگ و مهم و دارای ارتشی است که پس از ارتش کشورمان در جایگاه دوم قرار دارد و در عرصه جهانی به جای آنکه بخشی از مشکلات باشد، باید بخشی از راه حل‌ها باشد.

وی افزود: چاپلوسی مداوم دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و راهی که پیش گرفته برای شبیه سازی سیاست‌ها و رویکردهایش به سیاست‌های پوتین در سیاست‌های آمریکا، بی‌سابقه هستند و نه تنها با طرز تفکر دموکرات‌ها هماهنگ نیست بلکه با طرز تفکر جمهوری خواهان از جمله افرادی که ترامپ را تحسین می‌کنند نیز همخوان و همگام نیست.

اوباما ادامه داد: رئیس جمهور آتی آمریکا باید از روسیه به خاطر رفتارهایش که اصول و مقررات بین‌المللی را متزلزل می‌سازد، توضیح بخواهد. هر کسی که به این سمت برسد باید چنین روشی را پیش بگیرد. کارهای ترامپ این روزها به شدت مرا متعجب می‌کند. من از اظهارات ترامپ مبنی بر وقوع یک تغییر و تحول کلی در بین جمهوری خواهان به ویژه در بین مقاماتی که از قدیم به شدت ضد روسیه بودند به شدت متعجب و پریشان شدم و به مشارکت دیپلماتیکی ترامپ با روس‌ها انتقاد دارم.

وی به آغاز دوره ریاست جمهوری خود اشاره کرد و گفت: واشنگتن تلاش کرده تا یک الگوی سازنده‌تر را در رابطه با روابط دو جانبه میان روسیه و آمریکا ایجاد کند. فکر می‌کنم که ما در نهایت به احترام به اختلافات بزرگ و ارزش‌های متفاوت اذعان داشتیم و در عین حال به راه‌هایی برای همکاری با یکدیگر نیز دست یافتیم. اما نمی‌توان به اقدامات تهاجمی روسیه نیز اشاره‌ای نکرد. مسکو در برخی نقاط جهان چالش بزرگ محسوب می‌شود.

اوبام ضمن تحسین تلاش‌هایش برای همکاری با روسیه حول محور سوریه، پوتین را به افزایش حمایت‌هایش از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه به جای همکاری با آمریکا برای حل این مشکل متهم کرد.

اوباما و رنتزی همچنین درباره جنگ با داعش در موصل عراق نیز سخن گفته و این نبرد را یک "راهبرد کلیدی" خواندند.

رئیس‌جمهور آمریکا تاکید کرد که ائتلاف آمریکا استراتژی جامعی برای رویارویی با فجایع انسانی درآور این مبارزه دارد. اطمینان دارم که ما می‌توانیم موفق شویم؛ گرچه نبرد سخت و مبارزه دشواری پیش روی داریم. این عراقی‌ها هستند که این مبارزه را انجام می‌دهند. آنها شجاعانه و اثرگذار عمل می‌کنند و تلفات قابل توجهی گرفتند. در این روند پستی و بلندی‌هایی خواهد بود اما انتظارم این است که این عملیات نهایتا موفقیت‌آمیز خواهد بود.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۸ مهر ۱۳۹۵ / ۰۹:۳۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95072816657
  • خبرنگار : 71477