یونیسف: حدود 3000 کودک یمنی در جنگ کشته و زخمی شده‌اند/آمار جدید یمن از قربانیان جنگ

در حالی که یونیسف از کشته شدن ۱۱۶۳ کودک و زخمی شدن ۱۷۳۰ تن دیگر از مارس ۲۰۱۵ تا سپتامبر گذشته خبر داد، وزارت بهداشت این کشور نیز اعلام کرد، در این جنگ بیش از ۲۷ هزار یمنی کشته و زخمی شده‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز عربی، در حالی که جنگ علیه یمن همچنان ادامه دارد و سازمان‌های بین‌المللی زنگ خطر را درباره اوضاع انسانی این کشور به صدا درآورده‌اند، محمد الاسعدی، سخنگوی صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) در کنفرانس مطبوعاتی در مقر این سازمان در استان حدیده اعلام کرد که جنگ در یمن از مارس ۲۰۱۵ تا سپتامبر گذشته باعث کشته شدن ۱۱۶۳ کودک و زخمی شدن ۱۷۳۰ کودک دیگر شده است.

الاسعدی افزود: یک میلیون و ۳۰۰ هزار کودک در یمن در معرض خطر عفونت‌های شدید دستگاه تنفسی و دو میلیون و ۶۰۰ هزار کودک زیر پنج سال در معرض خطر بیماری سرخک قرار دارند. علاوه بر این ۳۵۰ هزار دانش آموز دختر و پسر سال گذشته به دنبال تعطیلی ۷۸۰ مدرسه که یا به طور کامل و یا جزئی تخریب شدند از آموزش بازماندند و این در حالی است که یک میلیون و ۵۰۰ هزار کودک که در سن مدرسه و آموزش هستند.

سخنگوی یونیسف در یمن افزود: نزدیک به ۱۰ میلیون کودک در نقاط مختلف یمن به شدت به کمک‌های بشردوستانه و یا به شکل دیگری از کمک‌ با ادامه درگیری‌های کنونی نیاز دارند و ۵۱ درصد ساکنان یمن ( ۱ / ۱۴ میلیون تن) از نبود امنیت غذایی به دلیل طولانی شدن جنگ و محدودیت کمک‌های غذایی یا کوچ میلیون‌ها تن از مناطق درگیری و از دست دادن شغل و درآمد خود در کنار افزایش قیمت سوخت، مواد غذایی و بحران اقتصادی رنج می‌برند.

الاسعدی ادامه داد: ۲۱ میلیون یمنی به کمک‌های انسانی نیاز دارند که از این تعداد ۱۰ میلیون تن کودک هستند و دست کم ۱۹ میلیون یمنی به خدمات بهداشت محیط زیست و نظافت عمومی نیاز دارند که نیمی از آنها هم کودک هستند.

به گفته سخنگوی یونیسف، یک میلیون و ۵۰۰ هزار کودک زیر پنج سال در سال جاری میلادی با خطر سوء تغذیه مواجه هستند که از این تعداد ۳۷۰ هزار کودک از سوء تغذیه حاد رنج می‌برند.

این مسئول یونیسف درباره وضعیت استان حدیده گفت: طبق بزرگترین پژوهشی که در این استان انجام شده میزان ابتلا به سوء تغذیه حاد به ۳۰ درصد می‌رسد.

به گفته الاسعدی، جنگ علت این میزان سوء تغذیه حاد در یمن است چرا که این مساله با برنامه‌های  غذایی یونیسف در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ از ۳۱ درصد به کمتر از ۲۱ درصد کاهش یافته بود.

الاسعدی در ادامه با تاکید بر اینکه یونیسف در سال جاری میلادی قصد درمان سوء تغذیه ۶۰ هزار و ۸۵۰ کودک را دارد، گفت: ۱۰۰ هزار و ۴۱۷ کودک کمتر از پنج سال در استان حدیده مبتلا به سوء‌ تغذیه حاد هستند.

از سوی دیگر، وزارت بهداشت عمومی و جمعیت یمن اعلام کرد که تعداد قربانیان جنگ علیه یمن که در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به ثبت رسیده است، بیش از ۲۷ هزار کشته و زخمی است.

این وزارتخانه اعلام کرد که تعداد یمنی‌هایی که به دنبال حمله جنگنده‌های عربستانی به یمن کشته شده‌اند به ۸۰۰۰ شهید رسیده و بیش از ۱۹ هزار تن نیز زخمی شده‌اند.

وزارتخانه مذکور افزود: احتمال افزایش تعداد کشته‌ها با توجه به وخیم بودن وضعیت زخمی‌ها در بیمارستان‌ها وجود دارد.

طبق بیانیه وزارت بهداشت عمومی و جمعیت یمن، حملات عربستان به یمن باعث تعطیلی ۱۹۹ مرکز درمانی و وارد آمدن خسارات جزئی و کلی به حدود ۲۱۶ مرکز درمانی دیگر شده است.

این در حالی است که حملات جنگنده‌های سعودی به استان‌های مختلف یمن ادامه دارد.

یک منبع نظامی در یمن اعلام کرد که جنگنده‌های سعودی حملاتی را به مدرسه‌ای در منطقه سحار در استان صعده آغاز کرده و مناطق شدا، حیدان، رازح، الظاهر و البقع را هدف حملات هوایی خود قرار دادند. در پاسخ به این حملات نیز ۱۵ سرباز عربستانی کشته و زخمی شده و خودروهای زرهی آنها در حملات موشکی ارتش یمن در منطقه گذرگاه الخضرا در منطقه نجران منهدم شدند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۷ مهر ۱۳۹۵ / ۱۰:۳۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95072715871
  • خبرنگار : 71496