معاون سازمان شهرداری‌ها با تشریح «طرح ساماندهی حمل و نقل بار درون شهری» خبر داد

صرفه‌جویی بیش از یک میلیارد لیتری گازوئیل طی 9 ماه

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از صرفه جویی یک میلیارد و 257 میلیون و 756 هزار و 440 لیتری گازوئیل در حوزه بار درون شهری در طول 9 ماه از آغاز اجرای طرح ساماندهی حمل و نقل بار درون شهری خبر داد.

به گزارش ایسنا، علی نوذرپور در نشست خبری امروز دوشنبه با اشاره به اینکه یکی از مسائل جدی شهرها با توجه به رشد روز افزون جمعیت و افزایش وسایل نقلیه، ترافیک، آلودگی هوا، تصادفات و افزایش مصرف سوخت است گفت: بخش اعظم مصرف سوخت متعلق به بخش حمل و نقل در شهرها است که در این میان افزایش عمر ناوگان دیزل درون شهری نیز باعث بروز مشکلات بسیاری به ویژه افزایش آلودگی هوا بدلیل مصرف سوخت شده است.

اجرای طرح پیمایش؛ راهکار جلوگیری از قاچاق گازوئیل

وی افزود: به منظور کاهش و مدیریت مصرف سوخت در بخش حمل و نقل طرح سهمیه بندی و کارت هوشمند سوخت در دولت قبل به اجرا درآمد اما به دلیل عدم مدیریت بهینه تخصیص نفت به گاز در بخش حمل و نقل، اجرای این طرح موجب عرضه سوخت خارج از شبکه برای افراد سودجو در قالب "قاچاق" شد، بر همین اساس به منظور بهبود وضعیت موجود و توزیع عادلانه سوخت، هیات دولت در بهمن ماه سال 93 مصوبه‌ای را به تصویب رساند تا تحویل سوخت به هر خودرو مشمول در طرح یعنی کامیون، کامیونت، اتوبوس و مینی‌بوس‌های حمل و نقل بار و مسافر در درون شهر و برون شهر تابع مقررات پیمایش باشد.

وی ادامه داد: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران بر اساس این مصوبه مکلف است مقادیر پیمایش اعلام شده به تفکیک هر وسیله نقلیه سوخت مربوطه را در مقاطع زمانی قابل تعریف محاسبه و در کارت سوخت خودرو ثبت کنند. مبنای شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران نیز اطلاعات دریافتی از سامانه جامع پیمایش که طراحی آن بر عهده وزارت راه و شهرسازی قرار داده شده است خواهد بود.

وی تاکید کرد: البته در راستای اجرای سامانه جامع پیمایش در بخش درون شهری، طراحی سامانه بر عهده وزارت کشور قرار داده شد تا ضمن شناسایی و ساماندهی اسناد، حمل بار و هوشمندسازی سامانه توسط وزارت کشور اجرایی شود. بر همین اساس از مهرماه سال گذشته جلساتی برای طراحی و ساماندهی حوزه حمل و نقل بار درون شهری برگزار شد. در حال حاضر از 820 هزار ناوگان مسافری و باری دیزلی در کشور که مشغول فعالیت هستند 528 هزار خودرو یعنی معادل 64 درصد در درون شهرها فعالیت می‌کنند.

کاهش 30 درصدی مصرف گازوئیل طی 9 ماه

نوذرپور با اشاره به تاکید وزارت کشور برای اجرای تدریجی مصوبه هیات وزیران گفت: مقرر شد سهمیه پایه و سهمیه عملکردی که بر اساس پیمایش خودروها انجام می‌شود در درون شهرها انجام شود لذا این طرح در طول 9 ماه در فاز اول از مهرماه لغایت آبان ماه سال 94 موجب کاهش 15 درصدی مصرف سوخت شد و از آذر ماه تا انتهای تیرماه شاهد کاهش 25 درصدی مصرف سوخت بودیم. همچنین در فاز سوم و از بهمن تا ابتدای اسفندماه نیز نسبت به ابتدای اجرای این طرح مصرف سوخت کاهش 28 درصدی را شاهد بودیم. در حقیقت از مهرماه 94 تا خرداد ماه 95 حدود 30 درصد سهمیه مصرف گازوئیل در کشور کاهش پیدا کرد.

وی در خصوص معادل ریالی صرفه جویی انجام شده در طول این 9 ماه گفت: ماهیانه 139 میلیون لیتر نفت گاز صرفه جویی داشتیم که رقم صرفه جویی روزانه معادل چهار میلیون و 650 هزار لیتر بوده است. با احتساب این ارقام در طول اجرای 9 ماهه طرح بیش از یک میلیارد لیتر گازوئیل در حوزه درون شهری صرفه جویی به همراه داشته است. قطعا با اجرای کامل طرح تخصیص سهمیه بر اساس عملکرد، تخصیص سهمیه پایه حذف خواهد شد.

وی ادامه داد: در راستای اجرای دقیق این طرح باید به سمت ایجاد سامانه‌هایی که گزارش‌های دقیق و قابل اتکا می‌دادند حرکت می‌کردیم. بر همین اساس چهار سامانه مدیریت مرکزی، سامانه صدور باربرگ شهری، سامانه تسهیم مرکزی، و سامانه هوشمند سازی را طراحی کردیم.

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در تشریح هر یک از این سامانه‌ها گفت: سامانه مرکزی حمل بار درون شهری، سامانه‌ای متمرکز برای مدیریت کاربران، قواعد و فرآیندهای حمل بار درون شهری در کل کشور است. سامانه صدور باربرگ درون شهری نیز مجموعه‌ای از نرم افزارها است که در لایه‌های مختلف عمل می‌کند. این سامانه در سطح کاربران حمل و نقلی و نرم افزار مدیریت فرآیند در سطح مدیران سامانه ایفای نقش خواهد کرد. همچنین سامانه‌ای برای تسهیم منافع حاصل شده بین ذینفعان مختلف حاضر در اجرای طرح طراحی شد و نهایتا سامانه هوشمندسازی حمل بار درون شهری تحت وب و موبایل پایه در سطح کاربران حمل و نقلی و نرم افزار مدیریت فرایند در سطح مدیران سامانه طراحی شده است. این سامانه امکان مدیریت ناوگان بار درون شهری بر اساس پیمایش و اسناد حمل را برای کاربران از طریق ارتباط بر خط با سامانه مرکزی فراهم می‌کند.

وی تاکید کرد: برای شکل گیری درست سامانه باید تکالیفی را برای شهرداری‌ها به طور روشن تعیین می‌کردیم تا با ایجاد وحدت رویه میان شهرداری‌ها اجرای طرح تسهیل شود. در همین راستا سه دستورالعمل شامل دستورالعمل شناسایی ساماندهی و نظارت سامانه حمل و نقل بار درون شهری و حومه، دستورالعمل هوشمندسازی سامانه حمل و نقل بار درون شهری و حومه، دستورالعمل صدور اسناد حمل و نقل بار (باربرگ) درون شهری و حومه تهیه شد.

نوذرپور با اشاره به اینکه اجرای این طرح توسط اتحادیه سازمان‌های تاکسیرانی کشور انجام خواهد شد تاکید کرد: بی تردید از طریق استقرار این سامانه‌ها و اجرای این طرح، درآمد پایداری برای شهرداری‌ها ایجاد می‌شود. این در شرایطی است که شهرداری‌ها برای استقرار این سامانه و اجرای طرح ساماندهی حمل و نقل بار درون شهری هزینه‌ای را پرداخت نمی‌کند. با اجرای این طرح از تردد بی مورد در حوزه حمل و نقل بار درون شهری جلوگیری می‌شود و برای ارائه خدمات نیز استاندارسازی مناسبی صورت می‌گیرد. همچنین در این طرح در بحث صدور باربرگ نگاه ویژه‌ای نسبت به صدور باربرگ در حوزه حمل و نقل بار برون شهری داشته‌ایم به طوریکه چهار نوع باربرگ حقوقی برای شرکت‌ها، باربرگ حقیقی برای افراد، باربرگ اعتباری برای شرکت‌های پخش و باربرگ‌های دفتری برای ناوگان برون شهری صادر خواهد شد.

وی با تاکید بر ابلاغ نحوه تعیین کرایه بار و هزینه خدمات به شوراهای سراسر کشور گفت: این موضوع توسط شوراها تعیین تکلیف خواهد شد و نرخ کرایه بار مشخص و پس از تصویب توسط شوراها در سامانه ثبت خواهد شد. این ساماندهی برای اولین بار در کشور انجام می‌شود و موجب می‌شود نظام یکپارچه‌ای در حوزه حمل و نقل بار درون شهری مستقر شود.

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ادامه داد: بر اساس ابلاغ وزیر کشور برای کلانشهرها باید چهار سازمان حمل و نقل مسافری، سازمان بار، سازمان حمل و نقل ریلی و سازمان مدیریت شبکه حمل و نقل تشکیل شود و برای شهرهایی که جمعیت زیر 200 هزار نفر دارند باید سازمان بار و مسافر تشکیل شود. البته این ابلاغیه فعلا شامل حال کلانشهر تهران نمی‌شود اما در شرایط فعلی شهرداری‌ها برای اجرای این ابلاغیه وارد عمل شده‌اند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مزایای اجرای طرح ساماندهی حمل و نقل بار درون شهری این موضوع است که متقاضیان برای تجهیز خودروی خود و اتصال به سامانه هوشمند هیچ هزینه‌ای را پرداخت نمی‌کنند. شهرداری تهران نیز برای استقرار این سامانه در شهر تهران استقبال کرده است. ما نیز در اجرای این طرح از نظرات شهرداری‌ها و استانداری‌ها استفاده کردیم تا اجماعی برای ایجاد چهارچوب‌ها داشته باشیم.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۶ مهر ۱۳۹۵ / ۱۴:۱۳
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 95072615331
  • خبرنگار : 71505