به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، در پنجاه و دومین جلسه کمیسیون نخبگان و آیندهنگاری علم و نوآوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی کیفیت مقالات پژوهشی کشور در گزارشی که توسط معاونت پایش، نظارت و ارزیابی علم و فناوری ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور تدوین شده بود، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در ابتدای این گزارش و با اشاره به لزوم حرکت فعالیتهای پژوهشی به سمت نوآوری، بهرهگیری از آخرین دستاوردهای علمی و تلاش برای حل مشکلات کشور، روند کیفی این فعالیتها بر اساس اطلاعات موجود در پایگاههای معتبر علمسنجی بینالمللی مورد ارزیابی قرار گرفت.
در ادمه این گزارش با استناد به آمار منتشر شده توسط پایگاه تامسونرویترز، مبنی بر رتبهبندی 100 دانشگاه و موسسه نوآور و برتر بینالمللی، وجود 50 دانشگاه و موسسه آمریکایی در این رتبه بندی و رتبه اول دانشگاه استنفورد در این رتبهبندی مورد اشاره قرار گرفت.
در ادامه این گزارش با اشاره به این موضوع که بر اساس این آمار و در حالی که دانشگاههای کشورمان در بین 75 دانشگاه نوآور و برتر آسیا و اقیانوسیه جایگاهی را به خود اختصاص ندادهاند، اشاره شد که بر اساس رتبهبندی 5 هزار و 147 دانشگاه و موسسه برتر علمی جهان در سال 2016 که توسط پایگاه علمسنجی سایماگو منتشر شده، 91 دانشگاه و مؤسسه ایرانی در این رتبهبندی حضور دارند.
همچنین در این گزارش با اشاره به این موضوع که 8/2 درصد از مقالات چاپ شده ایرانی در نشریات بینالمللی در سال 2014 ، در نشریاتی چاپ شده که در فهرست 110 نشریه غیر معتبر که توسط وزارت علوم منتشر شده قرار دارند؛ روند نزولی این تعداد از 42/11 درصد در سال 2011 به میزان فوقالذکر نیز مورد اشاره قرارگرفته است.
در ادامه گزارش معاونت پایش، نظارت و ارزیابی علم و فناوری ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، پس از بررسی فعالیت سامانه ارزیابی نشریات علمی وزارت علوم، اقدامات دانشگاه شهید بهشتی در تقسیم بندی نشریات مورد بررسی قرار گرفت و با اشاره به تقسیمبندی نشریات علمی به 5 دسته نشریات جعلی، غیر معتبر، کماعتبار، معتبر و عالی پیشنهاد شد با توجه به تجربه دانشگاه شهید بهشتی به عنوان نمونه و توجه به این موضوع که به روز کردن فهرست نشریات معتبر در جهتدهی به پژوهش کشور موثرتر است، ارائه این فهرست و به روز رسانی آن مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
پس از ارائه این گزارش، اعضاء به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند که اهم آن شامل راهاندازی شبکه علمی کشور به منظور رصد و نظارت بر فعالیتهای پژوهشی، تقویت و توسعه دورههای پسا دکترا در دانشگاههای معتبر به عنوان پایه و اساس تربیت پژوهشگر، ارتقای جایگاه پژوهش در روند جذب و ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاهها، توجه به اخلاق علمی و اخلاق حرفهای در بخش پژوهش، دقت و موشکافی در بررسی کیفی پژوهشهای علمی، تسریع در رفع خلاء قانونی به منظور برخورد با تقلبهای علمی و جلوگیری از برگزاری همایشهای غیر معتبر است.
انتهای پیام