ادامه جنگ لفظی میان آنکارا و بغداد؛

العبادی: به هیچ‌ وجه اجازه مشارکت ترکیه در عملیات موصل را نمی‌دهیم

نخست وزیر عراق بار دیگر تأکید کرد که حضور نیروهای ترکیه در پایگاه بعشیقه "غیرقانونی" است و بغداد به هیچ وجه اجازه مشارکت نیروهای ترکیه در عملیات موصل را نمی‌دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری سومریه نیوز، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در سخنانی گفت: تنها نیروهای عراقی خاک کشور ما را از چنگ داعش بیرون خواهند آورد. هیچ نیروی خارجی جز نیروهای ترکیه در خاک کشور ما حضور ندارند. حضور این نیروها نقض حاکمیت عراق محسوب می‌شود.

وی افزود: ما به هیچ وجه به نیروهای ترکیه اجازه شرکت در برنامه ریزی یا اجرای عملیات موصل را نخواهیم داد؛ چرا که ما نیازی به نیروهای خارجی نداریم تا به نیابت از ما با داعش بجنگند. من از ترکیه درخواست نکردم که نیروهایش را در عراق مستقر کند، بلکه خواهان آموزش نیروهای عراقی در ترکیه شدم. من ترکیه را به چالش می‌کشم تا یک سند را نشان دهد که ثابت کند عراق خواهان اعزام نیروهای ترکیه به شمال عراق شده است.

العبادی گفت: حضور نیروهای ترکیه در پادگان بعشیقه غیرقانونی است. حضور غیرقانونی نیروهای ترکیه مقدمه‌ای برای درگیری جدید در منطقه است. هیچ کسی نمی‌تواند اراده خود را بر عراقی‌ها در میدان نبرد تحمیل کند. ما در مرحله‌ای قرار داریم که تمامی تلاش‌هایمان را یکپارچه کرده و متحد هستیم.

حضور نیروهای ترکیه در پادگان بعشیقه در شمال عراق موجب تنش در روابط میان دو کشور شده است. مقامات ترکیه اصرار دارند که نیروهای این کشور در عملیات موصل شرکت خواهند کرد اما بغداد با این مسئله مخالف است.

وی گفت: ما مسئولیت سنگینی برای آزادی خاک کشورمان داریم و نیروهایمان در بیش از یک جبهه مشغول نبرد هستند. ما طرحی داریم که به زودی آن را برای آزادی "حویجه" اجرا خواهیم کرد.

العبادی همچنین درباره حمله انتحاری در بغداد گفت: انفجار در منطقه "الشعب" فاجعه انسانی بود و من از همگان می‌خواهم نسبت به نقشه‌های تروریست‌ها هوشیار باشند.

وی خواهان اتخاذ موضع ملی و متحد شهروندان و فعالان در پایگاه‌های ارتباط اجتماعی شد.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۵ مهر ۱۳۹۵ / ۰۹:۲۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95072514054
  • خبرنگار : 71516