با اشاره به موضع‌گیری‌های اخیر کمیته ملی المپیک

قدمی: با "لولو" نشان دادن IOC می‌خواهند در قدرت بمانند/ نباید علیه کشور سندسازی کنند

نایب رییس سابق کمیته ملی المپیک با بیان اینکه کیومرث هاشمی حق دخالت در انتخابات فدراسیون‌ها و حتی امور اجرایی کمیته ملی المپیک را ندارد، گفت که برخی با "لولو" نشان دادن IOC به دنبال بیشتر ماندن در قدرت هستند. او هم‌چنین اظهارات خسروی‌وفا درباره کمیته ملی المپیک را تایید کرد.

به گزارش ایسنا، مهدی قدمی نایب رییس سابق کمیته ملی المپیک و یکی از رقبای کیومرث هاشمی در انتخابات ریاست کمیته ملی المپیک بود. او با اشاره به نگرانی‌های اخیر در موضوع مکاتبات کمیته بین‌المللی المپیک و هم‌چنین موضع گیری داخلی در قبال این نامه‌ها با انتقاد شدید از نامه‌نگاری‌های رییس کمیته ملی المپیک ایران، این‌گونه اقدامات را بر خلاف مصالح کشور دانست و مدعی شد، برخی با "لولو" نشان دادن IOC به دنبال این هستند برای مدت طولانی‌تری بر مسند قدرت بمانند.

متن کامل اظهارات مهدی قدمی درباره مسائل اخیر کمیته ملی المپیک به این شرح است:‌ 

* آقای قدمی، نظر شما در رابطه با اختلاف وزارت ورزش  و جوانان و کمیته ملی المپیک که اخیرا بالا گرفته است، چیست؟

چه اختلافاتی؟ بنده به دلیل مشغله کاری فراوانی که دارم، اخبار مدیریت ورزش را دنبال نمی‌کنم. مگر اختلافی با هم دارند؟ تیم مدیریتی حال حاضر کمیته ملی المپیک با حمایت مسولان وزارت ورزش و جوانان انتخاب شده‌ پس دیگر چه دلیلی برای اختلاف وجود دارد؟

* رییس کمیته ملی المپیک اخیرا در نامه‌ای به وزیر ورزش و جوانان و روسای فدراسیون‌ها با استناد به نامه‌ای که از IOC دریافت کرده‌، خواستار اصلاح اساسنامه فدراسیون‌ها شده و تاکید کرده نباید انتخابات فدراسیون‌ها پیش از اصلاح اساسنامه‌شان برگزار شود. نظر شما در این‌باره چیست؟

بنده در جریان محتوای دقیق این نامه ها و مکاتبات کمیته ملی المپیک نیستم تا بتوانم قضاوت و اظهار نظر دقیقی داشته باشم اما چنانچه این موضوع صحت داشته باشد ذکر چند نکته ضروری است.

اول، این که تکلیف به برگزاری و عدم برگزاری انتخابات فدراسیون‌ها در حدود اختیارات کمیته ملی المپیک نیست و چنانچه چنین ادعایی شده این موضوع خود دخالت در کار فدراسیون‌ها است و کمیته ملی المپیک حق چنین دخالتی را ندارد. البته چنانچه کمیته ملی المپیک، در کشور متبوعه خود موارد مغایر با منشور  المپیک را ببیند می‌تواند تذکر دهد اما حق دخالت در امور اجرایی فدراسیون‌ها از جمله انتخابات را ندارد. از این منظر فدراسیون‌های ملی تحت پوشش فدراسیون بین‌المللی خود هستند نه کمیته ملی المپیک.

دوم، این که IOC نیز چنین حقی ندارد که به این شکل در امور مدیریت ورزش یک کشور دخالت کند، البته می‌تواند از کمیته ملی المپیک بخواهد موارد نقض آشکار منشور المپیک را در فدراسیون‌ها بررسی کند و چنانچه سوء جریانی مشاهده شد، صرفا تذکرات اصلاحی بدهد.

سوم، این که در منشور المپیک تاکید شده، کمیته‌های ملی المپیک و فدراسیون‌های ملی باید منطبق بر قوانین کشور خود فعالیت نمایند، لذا این فرض قطعا مورد احترام IOC است و می‌طلبد اساسنامه فدراسیون‌ها منطبق بر قوانین و ضوابط داخلی کشور تنظیم شود. ضمن اینکه بسیاری از فدراسیون‌ها اساسنامه مصوب و البته مورد تایید فدراسیون بین‌المللی خود را دارند و نیازی به اصلاح و یا بازنگری نیست. بدین معنی که همان اساسنامه مصوب هیات دولت با همان اجزا و یا حتی ماده 10 آن می‌تواند مورد قبول فدراسیون‌های بین‌المللی باشد و ملاک IOC هم نظر فدراسیون بین‌المللی مربوطه است و حق دخالت مستقیم در رابطه با فدراسیون‌های ملی و اعمال نظر را ندارد. البته تعدادی از فدراسیون‌های ملی تاکنون اساسنامه خود را به تصویب مرجع بین‌المللی خود نرسانده‌اند و لازم است هماهنگی‌های مابین فدراسیون‌ ملی و فدراسیون بین‌المللی ذیربط این کار را بکنند و ضرورتی برای لغو انتخابات یک فدراسیون برای نیل به این منظور نیست.

* با این حساب شما با مکاتبات اخیر کمیته ملی المپیک مخالفید؟

قطعا همین طور است. چنانچه کمیته ملی المپیک در این موضوع محق هم بود نباید با انجام مکاتبه، علیه کشور سندسازی می‌کرد،‌ بلکه از یک سو می‌بایست در تعامل با مقامات وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون‌های ورزشی به آن دسته از فدراسیون‌هایی که اساسنامه آنها هنوز به تصویب فدراسیون بین‌المللی نرسیده کمک می‌کرد تا این فرایند را به آسانی طی کنند. از سوی دیگر باید در پاسخ نامه IOC اتفاقا با آنها مکاتبه می‌کرد که در ایران همه چیز در مسیر درست قرار دارد و صرفا چند فدراسیون باقی مانده‌اند که در حال رایزنی با فدراسیون‌های بین‌المللی برای نهایی کردن کار تایید اساسنامه خود هستند و با این کار اطمینان می دادند که کمیته ملی المپیک ایران به عنوان بازوی IOC در ایران بر این مهم نظارت دارد و در کشور، اساسا مساله نگران کننده‌ای وجود ندارد. ضمن این که می‌توانستند اعلام کنند نه تنها دولت ایران مداخله مدیریتی در ورزش ندارد،‌ بلکه لیست بلند بالایی از حمایت‌های دولت از ورزش را به IOC گزارش می‌کردند.

* برخی از کارشناسان معتقدند وقتی دولت به ورزش کمک‌های مالی قابل توجهی می کند پس می‌تواند نقش نظارتی خود را نیز ایفا کند اما بر خلاف این موضوع، برخی با بزرگنمایی این موضوع ظاهرا به دنبال این هستند بحث دخالت دولت در ورزش را برای نهادهای ورزشی پررنگ کنند؟

 چطور تمام یا عمده بودجه یک فدراسیون را دولت بدهد و حق نظارت نداشته باشد؟ این مهم را IOC بهتر از هر کسی درک می‌کند چرا که در تلاش است ورزش در کشورهای مختلف توسعه یابد نه این که دولت‌ها حمایت خود را از ورزش سلب کنند. تبدیل کردن IOC به لولو، مصرف داخلی دارد تا از این طریق منافع مدیرانی که بر مسند هستند تامین شود و البته این افراد بر مسند قدرت باقی بمانند. قطعا اجرای ضوابط منشور المپیک و اصول حاکمیت ورزشی مورد تاکید IOC است و مسئولان IOC در حین مذاکرات با مقامات کشورها و دریافت ویژگی‌های مدیریتی و ساختاری آن کشور، بسیار منطعف عمل می‌کنند و همراهی لازم را دارند.

* خسروی وفا رییس کمیته ملی پارالمپیک اخیرا اعلام کرد این اولین بار است که سطح رییس کمیته ملی المپیک به سطح یک کارمند دولت تنزل پیدا کرده است، نظر شما چیست؟

متاسفانه خود آقای خسروی‌وفا نقش محوری در لابی با مسئولان وزارت ورزش و جوانان و استقرار این دوستان در راس کمیته ملی المپیک داشته است.

* بله. اما او تلویحا به این نکته هم اشاره داشته که این کار را با هدف تعامل هر چه بیشتر بین مسولان وزارت ورزش  و جوانان و کمیته ملی المپیک انجام داده است.

در این جا یک بحث ساختاری و یک بحث فردی مطرح است، به این معنی که خسروی وفا و دیگر اعضای هیات اجرایی وقت کمیته ملی المپیک تلاش کردند که این سنت نامبارک که در اواخر کار یک دولت زمان انتخابات کمیته ملی المپیک بود اصلاح شود. همواره با حمایت مسئولان وزارت ورزش و جوانان وقت افرادی در کمیته ملی المپیک مستقر شدند و درست چند ماه بعد از آن وزیر ورزش جدید منصوب می‌شد که در طول مدت چهار ساله دولت کار این دو نهاد اصلی ورزش با اختلاف سلیقه و تنش پیش می‌رفت که این موضوع باعث می‌شد دود اختلافات به چشم ورزش کشور برود.

خوشبختانه با اصلاح اساسنامه کمیته ملی المپیک و تغییر زمان انتخابات به بعد از انتصاب وزیر ورزش و جوانان این اشکال برای همیشه حل شد. این موضوع باقیات الصالحاتی است که از خسروی وفا و همکارانش در کمیته ملی المپیک بر جای مانده است. به نظر من بحث او در این مصاحبه این بوده که گزینه‌ای  که بر اساس این چارچوب در راس کمیته ملی المپیک قرار گرفت ظرفیت لازم را نداشته و باعث ناهماهنگی‌ شده است.

*خسروی وفا همچنین مدعی شده رییس کمیته ملی المپیک از دولت حقوق می‌گیرد و بعد می‌گوید دولت در کار من دخالت می‌کند و به همین دلیل نتیجه‌ گرفته ‌است دولت خیلی مظلوم است.

حرف درستی است، ضمن این که رییس کمیته ملی المپیک نمی‌تواند در راس کمیته ملی المپیک باشد و از دولت حقوق بگیرد. این بر خلاف ضوابط است و چنانچه چنین مطلبی صحت داشته باشد، باید تمام حقوق دریافتی را به خزانه دولت برگرداند.

*بر چه اساسی معتقد به این امر هستید؟

بر مبنای نص صریح اساسنامه کمیته ملی المپیک، ریاست کمیته‌ شغل نیست و پست سازمانی تلقی نمی‌شود و کسی نمی‌تواند بابت این مسئولیت، تحت هیچ عنوانی (مستقیم و یا غیر مستقیم) حقوق و مزایا دریافت کند. از سوی دیگر چنانچه هاشمی مامور به کمیته‌ نشده است باید همچون سایر کارکنان وزارت ورزش  و جوانان در تمام ساعات کارکرد اداری در وزارت ورزش و جوانان حضور پیدا کند و با انجام وظایف خود حقوق بگیرد، در حالی که هاشمی ظاهرا در کمیته‌ حضور تمام وقت دارد که این یعنی بر سر کار اصلی خود حضور ندارد و غایب محسوب می‌شود.

به‌ هر حال رییس کمیته ملی المپیک صرفا رییس هیات اجرایی است و نه تنها نمی بایست حضور تمام وقت در کمیته‌ داشته باشد،‌ بلکه حق دخالت در امور اجرایی و مدیریتی کمیته‌ را هم ندارد. اداره امور اجرایی کمیته ملی المپیک بر مبنای اساسنامه کمیته‌ بر عهده دبیر کل است.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۵ مهر ۱۳۹۵ / ۰۰:۱۰
  • دسته‌بندی: سایر ورزش‌ها
  • کد خبر: 95072413728
  • خبرنگار : 71506