جمالی: تغییر دبیرکل سازمان ملل در شاکله این سازمان تحولی ایجاد نمی‌کند

یک عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که تغییر دبیرکل سازمان ملل، تحولی در شاکله آن ایجاد نمی‌کند.

محمدجواد جمالی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به انتخاب گوتیرش به عنوان دبیرکل جدید سازمان ملل گفت: ما باید واقع‌نگر باشیم و بدانیم که دبیرکل سازمان ملل صرفا مجری دستورات شورای امنیت سازمان ملل است و عملا تغییر دبیرکل سازمان ملل در اختیار ۵ عضو دارای حق وتوی شورای امنیت است لذا نمی‌تواند یک تغییر ماهوی باشد بلکه یک تغییر شکلی است.

وی افزود: دبیرکل سازمان ملل باید مورد تایید کشورهای عضو شورای امنیت و تابع دستورات آن‌ها باشد. به همین دلیل است که اول کشورهای عضو شورای امنیت و بعد مجمع عمومی دبیرکل سازمان ملل را انتخاب می‌کنند.

نماینده مردم فسا در مجلس ادامه داد: با احترام به نخست وزیر سابق پرتغال که به عنوان دبیرکل جدید سازمان ملل انتخاب شده و با توجه به سوابق ایشان در سازمان ملل اما نهایتا ایشان صرفا می‌تواند مجری باشد و ضریب تغییر در سازمان ملل چندان بالا نیست همچنان‌که پیش از این هم هرکس از کوفی عنان تا بان‌کی مون در راس سازمان قرار گرفتند تغییری در شاکله آن ایجاد نشده است.

جمالی در پایان عملکرد بان کی مون در دوران دبیرکلی سازمان ملل را غیرمنصفانه و خاطرنشان کرد: بان‌کی مون خصوصا در موضع‌گیری‌های انسانی و در قبال مسائلی از جمله یمن بد عمل کرد و ما امیدواریم آقای گوتیرش از این نظر منصفانه‌تر عمل کند.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۲۲ مهر ۱۳۹۵ / ۲۱:۳۱
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 95072212824
  • خبرنگار : 71132