با اعلام بررسی مجدد برگزاری همه‌پرسی استقلال؛

رهبر اسکاتلند دولت انگلیس را به گسترش بیگانه‌هراسی متهم کرد

رهبر حامی اتحادیه اروپای اسکاتلند با متهم کردن دولت انگلیس به گسترش بیگانه‌هراسی در رویکرد خود نسبت به بریگزیت اعلام کرد که دولت اسکاتلند برگزاری همه پرسی دوباره برای استقلال را از هفته دیگر بررسی می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، نیکولا استورجن، وزیر اول اسکاتلند همواره یکی از منتقدان نحوه مدیریت لندن در قبال رفراندوم 23 ژوئن این کشور بوده است.

در رفراندوم 23 ژوئن بریتانیا اکثریت مردم این کشور به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند در حالی که در اسکاتلند 62 درصد از مردم خواهان بقا در این بلوک 28 عضوی بوده‌اند.

دو سال پیش در اسکاتلند یک همه‌پرسی برای استقلال از بریتانیا برگزار شد که در آن باقی ماندن در بریتانیا با اختلاف کمی رای آورد. اکثریت قاطع اسکاتلندی‌ها در همه‌پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا رای به ماندن دادند و دولت اسکاتلند بر همین مبنا اعلام کرد که حق دارد دوباره همه‌پرسی استقلال را برگزار کند تا با استقلال از بریتانیا در اتحادیه اروپا باقی بماند.

این رهبر ناسیونالیست اسکاتلندی در سخنرانی افتتاحیه کنفرانس سالانه حزب خود در ولاسگوامروز (پنج‌شنبه) حزب محافظه‌کار حاکم  و سیاست‌های آن درقبال نتیجه رفراندوم اخیر این کشور را مورد هدف خود قرار داد.

استورجن در این باره گفت: شاخه راست گرای حرب محافظه‌کار اکنون در اوج قرار دارد و به دنبال آن است تا نتیجه رفراندوم را به نفع خود مورد بهره‌برداری قرار دهد. بریگزیت اکنون به بریگزیت محافظه‌کاران تبدیل شده است.

وی ادامه داد: حزب حاکم از نتایج این رفراندوم به عنوان گواهی برای بیگانه‌هراسی که مدت‌ها زیر خاکستر فضای اجتماعی وجود داشت اما اکنون دیگر آشکاراتر از آن حمایت می‌شود، سوءاستفاده می کند.

اوایل ماه جاری میلادی حزب محافظه‌کار در کنفرانس سالانه خود طرحی را پیشنهاد داد که به موجب آن از شرکت‌ها خواسته شود لیست کارمندان خارجی خود را منتشر کند.

دولت محافظه‌کار انگلیس در پی انتقادات گسترده نسبت به این موضوع از اجرای این طرح عقب کشید.

استورجن در ادامه اظهاراتش کنفرانس اخیر محافظه‌کاران را بی احترامی توصیف کرد که طی آن تعصب در قبال مردمی که از سایر کشورها می‌آیند به نمایش گذاشته و گفته شد که این افراد در جامعه‌ای متمدن، چندفرهنگی و مدرن هیچ جایگاهی ندارند.

رهبر ناسیونالیت اسکاتلند همچنین متعهد شد تا در قبال رفراندوم ماه ژوئن تمام گزینه‌ها را برای مردم اسکاتلند بررسی کرده و در مقابل آنها قرار دهد.

وی همچنین متعهد شد تا از تمامی راه‌های موجود برای حفاظت از جایگاه اسکاتلند در اتحادیه اروپا استفاده کند.

این اظهارات می‌تواند به این معنی باشد که استورجن در تلاش است برای بار دوم در این کشور رفراندوم استقلال برگزار کند.

این در حالی است که در اولین رفراندوم که دو سال پیش برگزار شد 55 درصد مردم اسکاتلند با جدایی از بریتانیا مخالفت کردند.

استورجن همچنین یکی از منتقدان "بریگزیت سخت" محسوب می‌شود؛ مساله‌ای که مورد علاقه دولت مرکزی است و براساس آن بریتانیا علاوه بر اتحادیه اروپا به منظور کنترل بیشتر بر مهاجرت از بازار مشترک اروپایی نیز خارج خواهد شد.

وزیر اول اسکاتلند چنین موضع سرسختانه‌ای را منجر به نتایجی نابودگر دانست و اظهار کرد: این رویکرد دولت مرکزی هرگز حتی مورد خواست رای دهندگان موافق به خروج از اتحادیه اروپا نبوده است.

وی در این باره گفت: رای دهندگان به کنارگذاشتن منطق اقتصادی رای نداند. آنها به کاهش استانداردهای زندگی خود یا قربانی کردن مشاغل و سرمایه‌های خود رای ندادند. آنها حتی به اخراج خارجی‌ها از کشور رای ندادند.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۲۲ مهر ۱۳۹۵ / ۱۴:۲۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95072212753
  • خبرنگار :