به گزارش ایسنا، صحبتهای حاجمنصور ارضی، مداح سرشناس در مصاحبه با بخش «بدون تعارف» اخبار بیست و سی، (هفدهم مهرماه)، واکنشهای بسیاری را در پی داشت که آیتالله سیدعباس حسینی قائممقامی، استاد حوزه و دانشگاه، یکی از کسانی بود که انتقادهای شدیدی را به او وارد دانست.
شامگاه گذشته -۱۹ مهرماه-، کانال تلگرامی منسوب به این مداح سرشناس، جوابیهای را از قول سیدحسین آقامیری در پاسخ به سخنان آیتالله قائممقامی، با تاکید بر اینکه قائممقامی در سخنان خود "بر خلاف واقع عبارتی را که اصلا در متن مصاحبه نبود به ارضی نسبت داده است" منتشر کرد. متن این جوابیه به شرح زیر است:
«بسم الله الرحمن الرحیم
حجتالاسلام سیدعباس قائممقامی با اشاره به مصاحبه یکی از خادمان و مادحان اهل بیت علیهم السلام علاوه بر اینکه ایشان را با تأکید به بی سوادی متهم نمود، بر خلاف واقع عبارتی را که اصلا در متن مصاحبه نبود به ایشان نسبت داد.
این در حالی است که در این مصاحبه ضمن دفاع مبنایی از اصل عدم جدایی دین از سیاست به نفی سکولاریسم در عزاداری و هیئت با توجه به سیره اهل بیت علیهم السلام و در تراز انقلاب اسلامی تآکید شده است. بر این اساس به عنوان صیانت از حیثیت نقد عالمانه و اصیل حوزوی و ادبیات مومنانه در بین افکار عمومی که با چنین اظهار نظرهایی دچار خدشه می گردد، نکاتی را متذکر می شویم.
این امرکه در تاریخ اسلام و انقلاب کسانی سعی نموده اند با تمسک به ظواهر اخلاق و ارزشها در مقابل حقیقت آن موضع بگیرند، امر جدیدی نبوده و بلکه با این مبنا باید آیاتی مانند: « مَثَلُ الَّذِینَ حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ ثُمَّ لَمْ یَحْمِلُوهَا کَمَثَلِ الْحِمَارِ یَحْمِلُ أَسْفَارًا بِئْسَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِینَ کَذَّبُوا بِآیَاتِ اللَّهِ» جمعه/۵ و «فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ الْکَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَیْهِ یَلْهَثْ أَوْ تَتْرُکْهُ یَلْهَثْ ذلِکَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِینَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُون» اعراف/۱۷۶را هم به دلیل اخلاق و با عنوان ناسزا از قرآن حذف نمود.
تأمل در اینکه خاستگاه این نوع نگاه کجاست امری بسیار قابل توجه است ولی در هر حال اینکه به راحتی مومنی را به بی سوادی متهم کرده و خلاف واقع به کسی نسبت داده شود در شأن جامعه اسلامی و ایمانی و منتسبین به کسوت علم و تقوی نیست.
بر این اساس ضمن تآکید بر حرمت مجالس اهل بیت علیهم السلام و توجه به اصل همراهی سیاست در همه شئون دیانت، توقع انصاف و تقوی و بیان مبتنی بر صداقت و تحقیق در شأن جایگاه ایمانی و علمی وجود دارد چرا که در هر حال ادبیات و مبنای هر اظهار نظری مورد قضاوت افکار عمومی قرار خواهد گرفت و «ما یَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلاَّ لَدَیْهِ رَقیبٌ عَتیدٌ.»ق/۱۸
والسلام علی من اتبع الهدی
سیدحسین آقامیری»
پینوشت: معانی آیات آمده در متن جوابیه از ترجمه آیتالله مکارم شیرازی
معنی آیه ۵ سوره جمعه: کسانی که مکلف به تورات شدند ولی حق آن را ادا نکردند ، مانند درازگوشی هستند که کتابهایی حمل میکند، ( آن را بر دوش می کشد اما چیزی از آن نمی فهمد)! گروهی که آیات خدا را انکار کردند مثال بدی دارند ، و خداوند قوم ستمگر را هدایت نمی کند!
معنی آیه ۱۷۶ اعراف: {بخش ابتدایی آیه در متن بالا نیامده است} مثل او همچون سگ (هار) است که اگر به او حمله کنی ، دهانش را باز ، و زبانش را برون می آورد ، و اگر او را به حال خود واگذاری ، باز همین کار را می کند ( گویی چنان تشنه دنیاپرستی است که هرگز سیراب نمی شود! ( این مثل گروهی است که آیات ما را تکذیب کردند این داستانها را ( برای آنها ) بازگو کن ، شاید بیندیشند (و بیدار شوند)!
معنی آیه ۱۸ سوره ق: انسان هیچ سخنی را بر زبان نمی آورد مگر اینکه همان دم ، فرشته ای مراقب و آماده برای انجام مأموریت (و ضبط آن) است!
انتهای پیام