اقبال شاکری در گفتوگو با ایسنا، در تشریح جزییات این حادثه گفت: 3 روز قبل ترکهایی روی آسفالت در میدان قیام مشاهده میشود که مهندسان شهرداری و مترو به این ترکها مشکوک شده و احتمال دادند که ممکن است حادثهای در زیر زمین رخ داده باشد که این ترکها نمود عینی آن حادثه باشد.
وی با بیان اینکه حفاریهایی در خصوص یافتن علت این ترکها انجام میشود و نهایتا متوجه میشوند که لوله انتقال آب شکسته و نشتی آب سبب شستن خاک شده است گفت: با همکاری آبفا و مترو لوله آب شکسته شده، بسته میشود.
شاکری با بیان اینکه شهرداری برای بررسی زمینهای اطراف و پیرامون این لوله آب به بررسیهای ژئوتکنیک میپردازد و چاههای گمانی حفر میکند گفت: این چاههای گمانی برای پایش خاک و میزان آبشستگی خاک حفر میشوند که در عمق 4.5 متری متاسفانه اولین ریزش خاک صورت میگیرد.
وی با بیان اینکه مقنی تبعه افغانستان تا کمر در خاک گلی گرفتار میشود گفت: عوامل آتشنشانی پس از حضور در محل حادثه با استفاده از قرقره و سبد برای نجات این فرد اقدام کرده و وارد چاه میشوند تا با کندن گلهای اطراف این کارگر او را آزاد و نهایتا نجات دهند اما در حین امدادرسانی ریزش دوم صورت میگیرد و هر دو (آتشنشان و کارگر) مدفون میشوند که متاسفانه آتشنشان جان خود را از دست داده و تلاش برای یافتن کارگر ادامه دارد.
شاکری با بیان اینکه این حادثه در شرق میدان قیام رخ داده است، گفت: تونل مترو قیام مدتها پیش حفر شده و این ریزش ارتباطی با مترو ندارد.
وی با تاکید بر اسکن مسیر مترو و انجام روشهای ژئوفیزیک برای تشخیص جنس خاک در زمینهای اطراف مترو گفت: باید انجام روش ژئوفیزیک و لرزهنگاری به عنوان یکی از الزامات انجام پروژههای عمرانی در تهران مورد تاکید قرار گیرد چرا که جنس خاک تهران عمدتا سست و جنس آبرفتی دارد که میتواند این گونه مشکلات را ایجاد کند.
شاکری با بیان اینکه باید مهندسان پس از دیدن ترکهای روی آسفالت در میدان قیام از روشهای ژئوفیزیک و لرزهنگاری استفاده میکردند گفت: استفاده از روشهای سنتی به مانند حفر چاههای گمانی علاوه بر اینکه ریسک زیادی دارد کار بسیار سختی است و این در حالی است که راههای سادهتری همچون لرزهنگاری نیز میتواند به سرعت و با صرف هزینه کمتر ما را به هدف موردنظرمان که همان تحلیل رفتار زمینهای اطراف است برساند.
انتهای پیام