«یاسمینا رضا» از رقابت «گنکور» جا ماند

نامزدهای مرحله دوم جایزه «گنکور» که مهم‌ترین جایزه ادبی کشور فرانسه محسوب می‌شود، در حالی اعلام شدند که نام نویسندگان سزشناسی چون «یاسمینا رضا» و «ایوان جابلونکا» در آن به چشم نمی‌خورد.

به گزارش ایسنا، «بیبلیوز» نوشت: در فصل جوایز ادبی کشور فرانسه دومین فهرست برگزیدگان جایزه ادبی «گنکور» اعلام شد. «گنکور» که مهم‌ترین جایزه ادبی فرانسه محسوب می‌شود، نام هشت نویسنده را به عنوان راه‌یافتگان به مرحله دوم اعلام کرد: «کاترین کاست» با رمان «دیگری»، «ژان بپتیست دل آمو» با «پادشاهی حیوانات»، «ژان ـ پل دوبوا» با «پادشاهی حیوانات»، «گائل فای» با کتاب «کشور کوچک»، «فردریک گراس» با رمان «جن‌زده»، «رژی ژافرت» با «آدم‌خوارها»، «لوک لانگ» با «ابتدای روز هفتم» و «لیلا سلیمانی» با «ترانه شیرین».

نویسندگان مطرحی چون «یاسمینا رضا»، «ایوان جابلونکا» و «لارن ماوینیه» از راه‌یابی به مرحله بعدی این جایزه بازماندند اما هنوز برای کسب جایزه «رنودو» شانس دارند.

جایزه «گنکور» روز ۲۷ اکتبر نامزدهای نهایی این دوره‌اش را معرفی می‌کند و برنده نهایی آن سوم نوامبر همزمان با معرفی برنده «رنودو»، مشخص خواهد شد.

جایزه «گنکور» در سال ۲۰۱۵ به رمان «قطب‌نما» نوشته «ماتیاس انارد» اعطا شد. این کتاب با کسب این جایزه به فروشی بیش از ۲۰۰ هزار نسخه دست پیدا کرد. براساس آمار اعلام‌شده، کتاب‌های برنده جایزه «گنکور» ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴، به طور متوسط ۳۹۵ هزار جلد فروش داشته‌اند.

جایزه ادبی «گنکور» فرانسه اولین‌بار در سال ۱۹۰۳ از سوی «ژول» و «ادمون گنکور» راه‌اندازی شد. اگرچه برنده این جایزه تنها مبلغی ناچیز معادل ۱۰ یورو دریافت می‌کند، اما جایزه غیررسمی «گنکور» که فروش بالای رمان برنده را برای نویسنده‌اش به ارمغان می‌آورد، بسیار باارزش‌تر از جایزه اصلی است. گفته می‌شود اثر برنده جایزه «گنکور» بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار نسخه در بازار فروش خواهد داشت.

این جایزه فقط یک‌بار در طول عمر به هر نویسنده اعطا می‌شود. در این میان «رومن گاری» یک استثنا بود؛ او در سال ۱۹۵۶ برای کتاب «ریشه‌های آسمان» و یک سال بعد از آن با نامی مستعار برای «زندگی در پیش رو» موفق شد این جایزه را کسب کند.

از برندگان سرشناس این جایزه می‌توان از «مارسل پروست» در سال ۱۹۲۹، «سیمون دوبووار» در سال ۱۹۵۴ و «پاتریک مودیانو»، برنده نوبل ادبیات سال ۲۰۱۴ نام برد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۷ مهر ۱۳۹۵ / ۱۰:۱۷
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 95071710183
  • خبرنگار : 71413