به گزارش ایسنا، این کتاب که توسط دفتر پژوهشهای فرهنگی منتشر و به بازار کتاب عرضه شد، خوانشی فرهنگی از شهر تهران است؛ خوانشی مبتنی بر جایگاه تهران در عرصه تاریخ تعاملات جهانی، نقش تهران در سرزمین ایران، بستر طبیعی،تاریخچه شهر شدن، و تأمل در کیستی تهرانیها است.
در مراسم رونمائی از این کتاب که در پایان آن سیدمحمد بهشتی کتاب را برای علاقهمندانش امضاءکرد، وی گفت: از نیمه دوم دههی 40 ، «تهران» به مرور به ناکجا تبدیل شد. ناکجایی که به مرور با معیارهای برنامهریزی شهری امکان توصیف داشت.
او با بیان این که از اوایل دهه 40 خیابانهای تهران با عدد و رقم و متر مانند خیابان سی متری، یا 45 متری معرفی میشوند، بیان کرد: در گذشته خیابانها نام، مشخصات و شخصیت داشتند، اما ناگهان ناکجا شدند و آنها را با عدد مشخص کردند.
وی در ادامه با بیان اینکه از نیمه دوم دهه 70 تحولات فرهنگی اجتماعی شهر تهران به وجود آمد و احوال شهر را به مرور دگرگون کرد، ادامه داد: در این تغییر اهل تهران اخلاق خود را تغییر دادند، یعنی ساختمانها دوباره اهل تهران شدند، نه خیابان و در و دیوار.
بهشتی در ادامه با تاکید برا ینکه متاسفانه تهران برای امروزیها «قصه» ندارد، چون شهر را با عدد و رقم نشان دادهاند، یعنی آن امروز دیگر صفتی برای خود ندارد، افزود: تاریخ نویسان معمولا برای فیلمهای تولیدی خود راش تهیه میکنند، اهل تهران نیز به شدت تشنهی داستان هستند.
*کتابی از دو میلیون سال پیش تا 50 سال آینده
رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری؛ درادامه دربارهی قصهی کتاب خود یعنی «داستان تهران» اظهار کرد: قصهی کتاب «داستان تهران» از دو میلیون سال پیش شروع شده و تا 50 سال آینده هم ادامه دارد، در این کتاب باید به این سوال رسید که تهران کجاست و کیست؟
وی اضافه کرد: اگر سوالات این باشد که تهران کجاست؟ اطلاعات پراکندهی زیادی میتوان در اسناد به دست آورد تا با آن رفع عطش شود.
او با اشاره به سالهایی که در سینمای ایران فعالیت داشته است و در آن مدت سینماگران اصولا به این قضیه توجه نداشتند که تهران را در فیلمهای خود نشان دهند؛ بیان کرد: از سالی که کار در حوزه سینما را آغاز کردم یعنی سال 48 تا سال 85 شهادت میدهم که هیچ فیملی در ایران ساخته نشد که مکانش «مکانا» باشد یعنی در جای مشخصی رخ دهد.
وی افزود:هیچ مکانی از فیلم های ما شناسنامه ندارند.شناسنامه از مکانها را در فیلم «قیصر» داشتیم، در آن فیلم حمام مشخصی وجود داشت یا اسم چند منطقه در تهران بیان شد، که آنها را به طور مشخص داریم،اما پس ازآن دیگر وجود ندارند و در ادامهی بعد از آن هر چه فیلم میساختند دیگر هیچ توصیفی نداشت، مگر این که نوشته میشد؛ «شب – خارجی - خانه»، « روز – داخلی - خیابان».
بهشتی در ادامه با اشاره به تبدیل شهرهای شمالی کشور مانند مازندران و گیلان به «ناکجا» اظهار کرد:امروز مردم همه جبهه شمالی کشور تا البرز را ناکجا کردهاند. آنها همه این مناطق را شمال مینامند.
او اظهار کرد: باید برای تهران «قصه» بگوئیم تا به یک تعریف مشخصی از مکانها برسیم.
انتهای پیام