به رغم موضع‌گیری جانبدارانه شورای امنیت؛

سازمان ملل ادعای غیرنظامی بودن کشتی هدف قرار گرفته امارات را رد کرد/انصارالله: تاوان دادند

سازمان ملل در بیانیه‌ای ادعای دولت امارات مبنی بر غیرنظامی بودن کشتی که در دریای سرخ توسط انصارالله منهدم شد را رد کرد. سخنگوی جنبش انصارالله نیز در واکنش به ادعای امارات تاکید کرد، تهدید واقعی برای گذرگاه‌های آبی بین المللی، داعش و القاعده هستند که بر مهمترین مناطق مشرف به دریا کنترل یافته‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، فرحان حق، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای ادعای دولت امارات مبنی بر اینکه کشتی هدف گرفته شده در نزدیکی تنگه "باب المندب" یک کشتی "غیرنظامی" و حامل کمک‌های بشردوستانه بوده را تکذیب کرد.

در همین راستا، محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش مردمی انصارالله یمن نیز در واکنش به این ادعای دولت امارات تاکید کرد: تهدید واقعی برای گذرگاه‌های آبی بین‌المللی، کنترل القاعده و داعش بر مهمترین مناطق مشرف به دریا است.

ائتلاف متجاوز عربی تلاش می‌کند از طریق رسانه‌های خود جامعه جهانی را نسبت به این مساله گمراه سازد و اینگونه القا کند که دفاع در برابر تعرض به تمامیت ارضی و پاسخ به تجاوز حریم کشور تهدیدی برای گذرگاه‌های دریایی بین المللی است.

نیروی دریایی یمن وابسته به انصارالله  نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد، هدف گیری کشتی جنگی امارات به دنبال نقض حریم آبی یمن و ورود به آب‌های منطقه‌ای بدون کسب اجازه از مسئولان مربوطه، تاوان مشارکت ابوظبی در جنگ علیه یمن بود.

وزارت خارجه امارات در بیانیه‌ای مدعی شد به یک کشتی "غیرنظامی" که در حال انتقال کمک‌های بشردوستانه بوده، شلیک شده و این اقدام انصارالله، "حرکتی تروریستی" است و پیامدهای خطرناکی برای آزادی دریانوردی دارد.

از سوی دیگر شورای امنیت نیز در بیانیه‌ای جانبدرانه ضمن محکوم کردن این حمله مدعی شد، کشتی "غیرنظامی" سویفت در طول چند ماه گذشته چندین تن کمک‌های انسانی و بسته‌های مواد غذایی وبیش از هزار مجروح را جا به جا کرده است.

طبق بیانیه منتشر شده از سوی وزارت خارجه امارات در کشتی مذکور ۲۴ "غیرنظامی" از شش کشور شامل ۱۰ هندی، هفت  اوکراینی، چهار مصری، یک لیتوانیایی، یک فیلیپینی و یک اردنی حضور داشته‌اند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۴ مهر ۱۳۹۵ / ۰۹:۵۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95071408690
  • خبرنگار : 71496