محمود احمدی افزادی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: رسانه و فضای اخلاقی آن با صاحبانش موجودیت مییابد. وقتی خبرنگاران تحت فشار باشند و اخلاق اجتماعی را رعایت نکنند، اخلاق رسانهای نیز رعایت نخواهد شد.
وی در ادامه با اشاره به لزوم رعایت اخلاق رسانه افزود: اگر اخلاق رسانه را دارای منشا درونی بدانیم، زمانی که از درون آرام باشیم، اخلاق رسانهای نیز رعایت خواهد شد. اخلاق رسانهای یک تعریف حرفهای دارد: اخلاق رسانهای در حقیقتگویی، حقیقتطلبی و حقیقتجویی خلاصه میشود؛ یعنی ما هر چقدر از حقیقت دور شویم، از اخلاق رسانه نیز دور میشویم.
مجری برنامه «غیرمحرمانه» با اشاره به ورود افراد سیاسی به رسانهها گفت: معمولا رسانه باید از قدرت فاصله بگیرد؛ هرچه فاصله قدرت و رسانه کم باشد، احتمال تحریف حقیقت بیشتر میشود.
وی دربارهی مزیتهای حضور سیاسیون در رسانهها بیان کرد: بزرگترین معمار تبلیغات رسانهای جهان دکتر گوبلز است. او یک سیاست پیشه درجه یک و در مبانی سواد رسانهای، نظریهپردازی بینظیر است؛ بنابراین افراد سیاسی لزوما بیسواد رسانهای نیستند بلکه برخی نیز این سواد را دارا هستند و حرفهای عمل میکنند.
رییس دانشکده خبر در ادامه با بیان این که رسانه با افکار عمومی سر و کار دارد، گفت: من فکر میکنم یک سیاستمدار در حالت آرمانی و ایدهآل نباید به طور مستقل صاحب رسانه باشد چون تداخل منافع به وجود میآید و این امری خطرناک است. فرد سیاسی صاحب رسانه میتواند اخبار را به نفع خود تحریف کند.
وی افزود: افرادی مانند برلوسکونی در ایتالیا و برنارد تاپی در فرانسه، صاحبان قدرتی هستند که رسانه را نیز در اختیار دارند و در ادوار مختلف در معرض اتهام بودهاند که با انحصار رسانه و دوقطبی کردن فضای مطبوعات، منافع مالی خود را تامین کردهاند. شاید انحصاری کردن مطبوعات در جهان غرب پسندیده باشد اما برای کشور ایران مدل خوبی نیست و من ضرر رسانهداری سیاستمداران را بیشتر از فایده آن میدانم.
احمدی افزادی با اشاره به تضارب آرا در برنامههای صداوسیما بیان کرد: با آمدن عبدالعلی علیعسکری - رییس جدید سازمان صداوسیما - تغییر فضا بسیار محسوس است. علیعسکری، فردی بلندطبع و آسانگیر است و این ویژگی باعث شده فضا برای تهیه برنامههایی با گرایشهای مختلف در رادیو و تلویزیون ایجاد شود و مهمانان برنامهها نیز از تنوع برخوردار باشند. هر چقدر به انتخابات نزدیک میشویم فضای برنامهها نیز احساسیتر میشود.
انتهای پیام