فاکس نیوز:

روسیه سامانه ضد موشکی پیشرفته در سوریه مستقر کرد

رسانه‌های آمریکایی ادعا کردند: روسیه سامانه‌ ضد موشکی پیشرفته در داخل خاک سوریه مستقر کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه اسکای نیوز عربی، مقامات آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، در اظهاراتی به فاکس نیوز گفتند: هدف از استقرار این سامانه رویارویی با هرگونه حمله موشکی احتمالی آمریکا در سوریه است.

یک مسئول آمریکایی گفت: گروه‌های تندرو در سوریه نظیر جبهه النصره و داعش موشک دور برد در اختیار ندارند و علت استقرار این سامانه‌ توسط روسیه احتمالا به علت نگرانی‌های این کشور از حمله‌ای آمریکایی و یا حمله یکی از هم‌پیمانان واشنگتن در منطقه باشد.

شبکه فاکس نیوز در ادامه گزارش خود به نقل از منابع دولتی آمریکا اعلام کرد، مسکو سامانه‌ اس ۳۰۰ جدید و پیشرفته خود را به سوریه فرستاده تا همانند سامانه اس ۴۰۰ که در پایگاه حمیمیم است در عملیات نظامی استفاده شود.

این شبکه افزود: صحبت‌ها درباره سامانه‌ "اس۳۰۰ VM " یا  ” SA- ۲۳ Gladiator” است که جدیدترین ورژن تغییر یافته سامانه اس ۳۰۰ است.

به گفته منابع، همچنان سامانه‌ اس ۳۰۰ مستقر نشده و در حال حاضر در پایگاه دریایی روسیه در بندر طرطوس است.

منابع اطلاعاتی آمریکا تاکید کردند: این سامانه‌ دو روز پیش از طریق دریا وارد سوریه شده و در پایگاه روسیه در بندر طرطوس در غرب سوریه مستقر شده‌ است.

روسیه اس ۴۰۰ را در پی اصابت جنگنده بمب افکن سوخوی ۲۴ توسط موشک ترکیه‌ای در حریم هوایی سوریه در ۲۴ نوامبر در پایگاه حمیمیم مستقر کرد.

استقرار موشک‌های زمین به هوای اس-۳۰۰ (یا به قول ناتو SA -۲۳) در پایگاه دریایی طرطوس اولین مورد نصب این سامانه در خارج از خاک روسیه است. با این حال روسیه قبلا یک سیستم پیشرفته ضدهوایی دیگر از نوع اس-۴۰۰ را در پایگاهی هوایی در نزدیکی لاذقیه مستقر کرده بود.

اس-۳۰۰ سیستمی با قابلیت جابجایی بالاست. رادهارها، پرتابگرها و سیستم‌های فرماندهی آن سوار بر وسایل نقلیه هستند.

این یکی از مهلک‌ترین سامانه‌های ضدهوایی است که با هدف زدن هواپیماها، موشک های کروز و بالستیک ساخته می‌شود.

استقرار این سیستم حاکیست که روسیه به طور قابل توجهی دفاع هوایی خود در سوریه را تقویت می‌کند. این دربردارند پیامی صریح برای واشنگتن است که اگر آمریکا برای دخالت نظامی علیه عملیات روسیه یا سوریه وسوسه شود برایش هزینه سنگینی خواهد داشت.

روسیه علاوه بر طرطوس از پایگاه هوایی حمیمیم در نزدیکی شهر ساحلی لاذقیه استفاده می‌کند.


انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۳ مهر ۱۳۹۵ / ۰۸:۱۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95071307758
  • خبرنگار : 71145