روسیه پیشنهاد آتش‌بس ۴۸ ساعته در حلب را مطرح کرد

معاون وزیر خارجه روسیه گفت: مسکو از لحن تهدیدآمیز تازه‌ترین بیانیه آمریکا در خصوص سوریه خشمگین است و آن را به منزله حمایت از تروریسم در نظر می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه در این اظهاراتش به بیانیه‌ای اشاره دارد که روز گذشته (چهارشنبه) و توسط جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ارائه شد و در آن آمده بود که روسیه به طور قطع از توقف خشونت‌ها در سوریه سود خواهد برد چرا که افراط گرایان می‌توانند با استفاده از خلأ موجود حملاتی را علیه منافع روسیه و حتی شاید در شهرهای روسیه انجام دهند.

ریابکوف امروز (پنجشنبه) به این اظهارات واکنش نشان داده و عنوان کرد: ما نمی‌توانیم این بیانیه را غیر از حمایت عملی دولت آمریکا از تروریسم تلقی کنیم.

وی ادامه داد: چنین تلاش‌هایی برای استفاده از تروریسم به عنوان سلاحی علیه روسیه عمق رویکرد سیاسی دولت فعلی آمریکا در قبال خاورمیانه به ویژه سوریه را نشان می‌دهد.

مقامات آمریکایی می‌گویند، با توجه به افزایش تنش‌ها و کاهش امیدها نسبت به وجود یک راه‌حل دیپلماتیک در سوریه دولت اوباما در حال بررسی پاسخ‌های شدیدتری از جمله گزینه نظامی در مقابل حملات نیروهای سوری تحت حمایت روسیه در حلب است.

ریابکوف با این حال تاکید کرده است که مسکو هیچ جایگزینی برای برنامه مشترک مسکو- واشنگتن برای اجرای یک آتش‌بس در سوریه نمی‌بیند و واشنگتن باید بر اجرای این آتش‌بس تمرکز کند.

وی با این حال خاطرنشان کرده است، طرح پیشنهادی آتش‌بس هفت روزه از سوی آمریکا غیرقابل قبول است و مسکو یک آتش‌بس ۴۸ ساعته در حلب برای امدادرسانی به این منطقه را پیشنهاد می‌کند. البته بارها این پیشنهاد را مطرح کرده و همچنان نیز روی میز است.

وزارت دفاع روسیه: مسکو برای تداوم مذاکرات با واشنگتن درباره سوریه آماده است

سخنگوی وزارت دفاع روسیه می‌گوید: با وجود بیانیه تهدیدآمیز اخیر واشنگتن در خصوص تهدیدات تروریستی علیه روسیه، مسکو آماده تداوم همکاری‌های ضد تروریستی با آمریکا است.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، پیش از این در روز چهارشنبه جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا طی اظهاراتی عنوان کرده بود جنگ سوریه بدون شک می‌تواند به حملاتی علیه منافع روسیه و حتی در شهرهای روسیه منجر شود.

در این میان ایگور کوناشنکف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه در واکنش به این اظهارات عنوان کرد: اینکه لباس رزم را با کت و شلوار عوض کنیم دلیل نمی‌شود که اصل احترام را از یاد ببریم. ما یک بار دیگر اعلام می‌کنیم که به صورت کامل برای ادامه مذاکرات با آمریکا درباره عملیات مشترک در مبارزه با تروریست‌ها در سوریه آماده‌ایم.

کوناشنکف ادامه داد: این مذاکرات البته نباید نشانه‌هایی از تهدید علیه سربازان یا شهروندان روسی را در بر بگیرد.

وی همچنین خاطرنشان کرد که روسیه به خوبی آگاه است که کجای سوریه از جمله حلب چه تعداد مربی و کارشناس پشت صحنه در برنامه‌های تاکتیکی و عملیات شبه نظامیان مشارکت دارند.

این مقام روسی همچنین تاکید کرد: علاوه بر این مسکو و واشنگتن به تلاش‌های خود برای یافتن راه‌هایی جهت جواب دادن آتش بس در سوریه ادامه می‌دهند و هیچ یک از آنها معتقد به پایان آتش‌بس نیستند.

انتهای پیام           

  • پنجشنبه/ ۸ مهر ۱۳۹۵ / ۱۴:۰۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95070804784
  • خبرنگار :