"سامانه ضد موشکی روسی هواپیمای مالزیایی را بر فراز اوکراین سرنگون کرده است"

بازرسان یک تیم هلندی تحقیقات درباره حادثه سرنگونی هواپیمای مسافربری مالزیایی پرواز MH17 در سال 2014 بر فراز اوکراین گفتند، شواهد مستدلی دارند که این هواپیمای مالزیایی با یک موشک ضدهوایی سامانه "باک"(Buk) که از خاک روسیه به شرق اوکراین منتقل شده بود، هدف قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ویلبرت پائولیسن، رئیس اداره مرکزی تحقیقات کیفری در پلیس هلند امروز (چهارشنبه) گفت: ارتباطات ردگیری شده مربوط به آن زمان نشان می‌دهد شورشیان حامی مسکو در شرق اوکراین پیش از آن خواهان استقرار سامانه موشکی ضد هوایی متحرک "باک" در مناطقشان شده بودند و ورود این سامانه به مناطق تحت کنترل شورشیان در شرق اوکراین را گزارش کردند.

پائولیسن در یک کنفرانس خبری در شهر نیووه‌خین هلند به منظور ارائه نتایج تحقیقات تیم تحت رهبری هلند درباره سرنگونی هواپیمای مسافربری مالزی در اوکراین گفت: با توجه به مسائل مطرح شده و دیگر مدارکی که تیم تحقیقات مشترک جمع‌آوری کرده، می‌توان نتیجه گرفت که هواپیمای پرواز MH17 با یک موشک مدل 9M38 شلیک شده از یک سامانه پرتابگر "باک"  که از خاک فدراسیون روسیه به منطقه منتقل شده بود، سرنگون شده است و سامانه مذکور بعد از شلیک موشک به فدراسیون روسیه بازگشته است.

 این بازرسان که متعلق به کشورهای هلند، استرالیا، بلژیک، مالزی و اوکراین بودند اظهار کردند، موشکی که هواپیمای مالزیایی را هدف قرار داد از یک روستای تحت کنترل شورشیان جدایی طلب در شرق اوکراین شلیک شده است.

آنها خاطر نشان کردند: سامانه باک مورد استفاده برای سرنگون کردن هواپیمای مالزیایی یک موشک را از محل روستای پروومایسک در شرق اوکراین شلیک کرده و بعد از آن به روسیه بازگشته است.

آنها در این کنفرانس خبری گفتند، 100 نفر در ارتباط با این اتفاق "مورد توجه" آنها قرار گرفته اند اما هنوز رسما افرادی را تحت عنوان مظنون شناسایی نکرده اند.

در عین حال این بازرسان گفتند، هنوز مشخص نیست که آیا به شبه نظامیانی که این موشک را شلیک کردند برای این کار دستور داده شده بود و یا این که آنها سر خود چنین کاری کرده اند.

به دنبال طرح این ادعاها از سوی این بازرسان، دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین امروز گفت: اطلاعات دست اول راداری همه اجسام در حال پرواز را در آن زمان بر فراز مناطق تحت کنترل شورشیان شرق اوکراین شناسایی کرده اند و به وضوح بر اساس این اطلاعات مشخص است که هیچ موشکی وجود ندارد و اگر هم موشکی وجود داشته از جای دیگری غیر از این مناطق شلیک شده است.

بازرسان مذکور اعلام کردند، به تصاویر راداری جدیدی که مسکو به آنها استناد کرده دسترسی نداشته اند.

در تاریخ 17 ژوئیه 2014 یک موشک زمین به هوا هواپیمای مالزیایی بوئینگ 777 پرواز MH17  را بر فراز اوکراین هدف قرار داد که به کشته شدن 297 تن شامل 37 شهروند استرالیایی منجر شد. این هواپیما در حال پرواز از مسیر آمستردام هلند به کوآلالامپور پایتخت مالزی بود.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۷ مهر ۱۳۹۵ / ۱۶:۰۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95070704427
  • خبرنگار : 71415