براساس نتایج پنجمین دور رای‌گیری‌؛

گوتیرس همچنان پیشتاز رقابت‌ها برای دبیرکلی سازمان ملل است

نخست وزیر سابق پرتغال در پنجمین دور رقابت‌ها برای تصدی پست دبیرکلی سازمان ملل همچنان پیشتاز است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ویتالی چورکین، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل که ریاست این دور از انتخابات را بر عهده داشت از پایان دور پنجم انتخابات برای تصدی پست دبیرکلی سازمان ملل با پیشتازی آنتونیو گوتیرس، نخست وزیر سابق پرتغال خبر داد.

گوتیرس یکی از ۹ نامزد مطرح برای جانشینی بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در اول ژانویه سال ۲۰۱۷ میلادی است. وی بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۲ میلادی به عنوان نخست وزیر پرتغال و بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ میلادی به عنوان کمیسیونر عالی آژانس پناهجویان سازمان ملل خدمت کرد.

در دور پنجم رقابت‌ها گوتیرس ۱۲ رای موافق، دو رای مخالف و یک رای ممتنع دریافت کرد. این نتایج مشابه نتایج دور قبلی رقابت‌ها بود که ۹ سپتامبر (۱۹ شهریور) برگزار شد.

ووک جرمیک، وزیر امور خارجه سابق صربستان با کسب هشت رای موافق، شش رای مخالف و یک رای ممتنع در جایگاه دوم قرار گرفت. میروسلاو لاجکاک، وزیر امور خارجه سابق اسلوواکی نیز با کسب هشت رای موافق و هفت رای مخالف در جایگاه سوم قرار گرفت.

چورکین گفت: نتایج انتخابات به تمامی نامزدها از طریق هیات‌های دائم آن‌ها ابلاغ شده است. ما به این توافق رسیدیم که دور ششم انتخابات پنج اکتبر (۱۴ مهر) برگزار شود که در آن برگه‌های رای با رنگ‌های مختلف برای اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت سازمان ملل وجود خواهد داشت.

وی افزود: این اقدام به نامزدها کمک خواهد کرد تا متوجه شوند که آیا از حمایت پنج عضو دائم شورای امنیت که حق وتو دارند، بهره‌مند هستند یا خیر.

دوره تصدی بان کی مون ۳۱ دسامبر پایان می‌یابد. از نظر تاریخی دبیرکل سازمان ملل براساس یک سیستم رسمی چرخشی منطقه‌ای انتخاب می‌شد اما موضوع توافق میان کشورها است نه قانون.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۶ مهر ۱۳۹۵ / ۱۳:۵۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95070603437
  • خبرنگار : 71477