سازمان ملل: اگر حمله به کاروان امدادی در حلب عمدی بوده باشد، جنایت جنگی است

رئیس بخش کمک‌رسان سازمان ملل گفت، تمامی گروه‌های درگیر در جنگ داخلی سوریه از قبل درباره ورود کاروان کمک‌رسان سازمان ملل مطلع شده بودند و در صورتی که مشخص شود این کاروان عمدا هدف قرار گرفته است، جنایت جنگی محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه ایندیپندنت، استفان اوبرایان، رئیس بخش کمک‌رسان سازمان ملل گفت، تمامی گروه‌های درگیر در جنگ داخلی سوریه این اطلاعیه را درباره کاروان کمک‌رسان سازمان ملل دریافت کرده بودند؛ کاروانی که برای حدود 78 هزار شهروند سوری گرفتار جنگ کمک منتقل می‌کرد. او تاکید کرد، در صورتی که این کاروان کمک‌رسان عمدا هدف قرار گرفته باشد، جنایت جنگی صورت گرفته است.

این حمله در حالی رخ داد که آتش‌بس هفت روزه در سوریه تمام شده بود؛ البته همین آتش‌بس یک هفته‌ای میان اپوزیسیون و دولت دمشق بارها نقض شد. روابط میان آمریکا و دولت روسیه پس از حمله هوایی ائتلاف تحت رهبری آمریکا علیه داعش که باعث کشته شدن 62 نظامی دولت دمشق شد پرتنش شده است و دو طرف یکدیگر را متهم به اجرای حمله خونین مذکور می‌کنند.

واشنگتن این مساله را علنا گفته است که روسیه مسئول حمله هوایی به کاروان کمک‌رسان سازمان ملل و صلیب سرخ در نزدیکی حلب است که باعث کشته شدن دست کم 12 تن شده است؛ اقدامی که همکاری‌های بعدی میان روسیه و آمریکا را برای پایان بخشیدن به جنگ داخلی سوریه دچار مشکل خواهد کرد.

در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا آمده است: ما هنوز نمی‌دانیم که این روس‌ها بودند یا دولت دمشق که دست به این حمله زدند به هر حال روسیه مسئول این رخداد است و باید پاسخگوی آن باشد.

 مقام‌های سازمان ملل گفته‌اند که کاروان صلیب سرخ و سازمان ملل در حال ارسال کمک به شهری در غرب حلب بودند که دوشنبه شب هدف حمله هوایی قرار گرفتند و در جریان آن دست‌کم 18 کامیون از 31 کامیون این کاروان مورد اصابت این حمله هوایی قرار گرفتند. اما هنوز مشخص نیست که این حمله از سوی نیروهای روسی بوده یا سوری. همچنین در جریان این حمله یک انبار کمک‌های صلیب سرخ و یک کلینیک صحرایی به شدت آسیب دیده است.

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دوشنبه شب این حمله به کاروان کمک‌رسان را نقض کامل آتش‌بس در سوریه خوانده و گفت: ایالات متحده باید دورنمای همکاری آتی با روسیه را برای حل بحران داخلی در سوریه مجددا ارزیابی کند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۳۰ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۵:۴۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95063018751
  • خبرنگار : 71129