معاون مدیرکل آمریکای وزارت امور خارجه:

برای ایران داشتن روابط پایدار با کشورهای منطقه آمریکای لاتین اهمیت دارد

معاون مدیرکل آمریکای وزارت امور خارجه، گفت: ارتباط با آمریکای لاتین از نظر سیاسی و همچنین ظرفیت‌های اقتصادی برای ایران حائز اهمیت است.

حجت‌الله سلطانی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که «برای ایران داشتن یک روابط پایدار با  کشورهای منطقه آمریکای لاتین حائز اهمیت است و این موضوع مورد توجه کشورهای این منطقه نیز هست» ، گفت : برخی از کشورهای این حوزه متاثر از روابط خوب سیاسی با ایران ،همکاری‌های اقتصادی مناسبی نیز با  کشورمان دارند و تعدادی از آن‌ها نیز در حال مذاکره با ایران جهت گسترش این‌گونه روابط هستند.

وی با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به دو کشور ونزوئلا و کوبا اظهار کرد: در جریان سفری که آقای رئیس‌جمهور به ونزوئلا داشتند در حاشیه اجلاس جنبش نم با آقای مادورا رئیس‌جمهور این کشور  در ارتباط با روابط دو جانبه و گسترش آن گفت‌وگو کردند و قطعاً تصمیمات روسای دو جمهور در تسهیل گسترش روابط تهران و کاراکاس موثر خواهد بود.

وی همچنین به دیدار روسای جمهور اکوادور و بولیوی با روحانی در حاشیه اجلاس نم اشاره کرد و گفت: این دو کشور نیز در منطقه آمریکای لاتین از ظرفیت‌های مناسبی جهت همکاری‌های اقتصادی و سیاسی برخوردار هستند.

این دیپلمات کشورمان با بیان این‌که «همواره این‌گونه سفرها دستاوردهای مثبتی به همراه داشته و باعث به جلو رفتن روابط و همکاری‌های دو کشور خواهد شد»، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با کوبا نیز بعد پیروزی انقلاب اسلامی همکاری خوبی در سطح بین‌المللی و دوجانبه داشته است.

وی با اشاره به اشتراکات سیاسی تهران و هاوانا  ادامه داد: در چارچوب همین روابط سیاسی نزدیک، دو کشور در طی این سال‌های  همکاری‌های اقتصادی  و علمی در زمینه‌های مختلف بخصوص در ارتباط با تبادل فناوری علمی در عرصه‌هایی چون بیوتکنولوژی، دارو، حمل‌ونقل و... داشته و دارند.

وی با اشاره به پیشرفت‌های دو کشور ایران و کوبا در حوزه‌های پزشکی و دارویی و با بیان این‌که «تهران و هاوانا در این زمینه به سطح متقابلی از  همکاری‌ها رسیده‌اند»، ادامه داد: در جریان این سفر آقای حسن قاضی‌زاده هاشمی که ریاست کمیسیون مشترک ایران و کوبا از ناحیه جمهوری اسلامی ایران را برعهده دارد، همراه آقای روحانی حضور دارد و علاوه بر این‌که در این سفر در مورد تمهیدات برگزاری شانزدهمین کمیسیون مشترک دو کشور گفت‌وگو و رایزنی خواهد شد، احتمالاً اسنادی نیز در زمینه پزشکی و بیوتکنولوژی بین مقامات دو کشور امضا خواهد شد.

سلطانی در مورد دیدار رئیس‌جمهور با فیدل کاسترو رهبر انقلابی این کشور آمریکای لاتین نیز خاطرنشان کرد: هرگونه ملاقاتی با  وی منوط به وضعیت جسمانی و تصمیم‌گیری تیم پزشکی آقای کاسترو  دارد و قطعا بحث سلامتی و تندرستی ایشان هم برای ما و هم برای کوبا مهم است.

وی با بیان این‌که «هرگاه مقامات آمریکای لاتین به ایران سفر کرده‌اند  با واقعیت‌ها و توانمندی‌های ایران از نزدیک آشنا شده‌اند، این موضوع در عزم آن‌ها جهت گسترش روابط با ایران موثر بوده است»، افزود: این  موضوع در مورد سفر مقامات ایرانی به آن منطقه نیز  مصداق دارد.

وی در بخش پایانی این گفت‌وگو تصریح کرد: همواره همکاری با کشورهای آمریکای لاتین در دستور کار جدی دستگاه دیپلماسی  جمهوری اسلامی ایران قرارداشته است.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۳۰ شهریور ۱۳۹۵ / ۰۳:۰۰
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 95062918385
  • خبرنگار : 71038