نماینده سوریه در شورای حقوق بشر: حمله آمریکا به دیرالزور برنامه‌ریزی شده بود

نماینده سوریه در شورای حقوق بشر اعلام کرد، آمریکا پیش از حمله به دیر الزور با داعش هماهنگی کرد و طبق اطلاعات به دست آمده حمله هوایی جنگنده‌های آمریکایی به پایگاه‌های ارتش سوریه با هدف ایجاد فرصتی برای داعش جهت کنترل بر منطقه بوده است.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، حسام علاء، نماینده سوریه در شورای حقوق بشر سازمان ملل در سخنرانی که در این شورا داشت، اعلام کرد: آمریکا پیش از حمله به دیر الزور با داعش هماهنگی کرد و تمامی اطلاعات به دست آمده از حمله هوایی جنگنده‌های آمریکایی به پایگاه‌های ارتش سوریه در این منطقه نشان می‌دهد که حمله مذکور برنامه‌ریزی شده و با هدف ایجاد فرصتی برای داعش جهت کنترل بر منطقه بوده است.

علاء اظهار داشت: آمریکا نه تنها با داعش همدستی بلکه پیش از حمله به دیر الزور با این گروه تروریستی هماهنگی کرده است.

وی در ادامه کمیته تحقیقات این شورا را که مسئول تحقیقات درباره موارد آشکار نقض حقوق بشر در سوریه است به نادیده‌ گرفتن تمامی اطلاعات و شواهدی متهم کرد که روند جنگ علیه سوریه و حملاتی را که از سوی کشورهای متعدد از جمله انگلیس، فرانسه، ترکیه و قطر حمایت می‌شوند، ثابت می‌کند.

نماینده سوریه اظهار داشت: کمیته سازمان ملل در امور تکفیری‌ها از بروکسل و تونس بازدید کرد و چگونگی عضوگیری این افراد و اعزامشان به سوریه را بررسی کرد.

در مقابل پائولو پینرو، رئیس کمیته تحقیقات سازمان ملل در شورای حقوق بشر گزارش داد: کمیته اطلاعاتی از دولت سوریه درباره نقض حقوق بشر و جنایات داعش در این کشور و نیز جنایات فجیع این گروه تروریستی در شهر پالمیرا و گورهای دسته‌جمعی غیرنظامیان دریافت کرده است.

رئیس کمیته تحقیقات سازمان ملل با تاکید بر اینکه همه طرف‌های درگیر در سوریه و نیز نیروهای درگیر در این کشور و نیروهای خارجی حقوق بشر را نقض می‌کنند، سیاسی‌سازی کمک‌های بشردوستانه از سوی هر یک از طرف‌های درگیری را مجاز ندانست.

وی در ادامه با اشاره به فرار پناهجویان از سوریه و دشواری کشف بخش عمده‌ای از واقعیات جنایات داعش در سوریه به همین خاطر تاکید کرد، دولت دمشق باید به کمیته اجازه ورود به خاک این کشور جهت انجام تحقیقات را بدهد.

پینرو در ادامه از کشورهای اروپایی خواست به این کمیته در زمینه یافتن این شاهدان عینی کمک کنند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۹ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۶:۱۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95062918354
  • خبرنگار : 71496