آیت‎الله اعرافی:

درس بزرگ شهید صدر به حوزویان، اخلاص در علم و جهاد بود

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به ماجرای اعدام شهید صدر، ایشان را الگوی تمام‌نمای اخلاص برای طلاب معرفی و اخلاص را عالی‎ترین و مهمترین ماموریت یک طلبه در کنار عمل به علم دانست.

به گزارش ایسنا، آیت‎الله علیرضا اعرافی روز دوشنبه - 29 شهریور - در مراسم آغاز سال تحصیلی طلاب دانشگاه بین‎المللی آل‌البیت(ع) العالمیه با اشاره به اهمیت رعایت اخلاص در میان طلاب گفت: مرحوم شهید در «منیه المرید» که مهمترین متن اخلاق آموزش است بیان می‎کند که مهمترین عنصری که طلاب را در مسیر رشد و تعالی موفق می‎دارد، اخلاص و عمل به علم است.

وی افزود: طلاب نباید برای رسیدن به مراتب عرفانی به دنبال نسخه‎های خاص و عجیب بگردند؛ بلکه به قول آیت‎الله‎العظمی مرحوم بهجت اگر فقط به آنچه می‎آموزند و می‎دانند عمل کنند، روح الهی در میان آنها متجلی خواهد شد.

مدیر حوزه‎های علمیه بیان کرد: به عنوان مثال همه طلاب از آثار و برکات نماز آگاه هستند، ولی مهم آن است که این نماز سر وقت و با حضور قلب قرائت شود تا آثار آن نمایان شود؛ همه می‏‌دانند که نماز شب چه آثاری دارد؛ ولی مهم به جای آوردن با حضور قلب این فریض است.

اعرافی با اشاره به بیان آثار و مبانی اخلاص در قرآن گفت: اخلاص در قرآن در شکل لغوی و بیانی و کلامی و با مشتقات مختلف بیان شده است، ولی معنی لغوی آن فشرده‌سازی یک شیء و بیرون ریختن حواشی و زوائد است؛ یعنی همانگونه که طلا برای خالص شدن نیازمند پاکسازی است، در این زمینه نیز باید اعمال را از زوائد زدود و به خلوص رسید.

وی با ذکر این مطلب که بشر فاعل مختار است و فعل اختیاری نیز دارای یک غایت است، اظهارکرد: غایات و نهایاتی که مقصود شوند، علتِ غایی خواهند شد و روح عمل اختیاری نیز همین علت غایی است که همان نیت اعمال است؛ اصل اعمال در همین عنصر نیت شکل می‏گیرد؛ با نیت اعمال قوام پیدا می‎کند؛ در واقع ارزش عمل به شکل و نیت باز می‏گردد .

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: ارواح الاعمال از قوالب الاعمال مهمتر است؛ در واقع روح و باطن عمل مهمتر از قالب است؛ روح و قالب اعمال نیز دو قسم دارد که ممکن است گاهی رحمانی و گاهی شیطانی باشد؛ انگیزه خدایی در چند قالب دمیده می‎شود که نخستین جایگاه، جایگاه وجوب عملی و تعبدی است.

وی افزود: نیت تقرب در اعمال واجب الزامی است؛ یعنی در عبادات به معنی خاص باید با نیت قرب الی الله انجام شود؛ گام دوم، آن است که نیت الهی واجبات و مستحبات توسلی را به عبادت مبدل می‎کند؛ گام سوم که اولیا و خالصین از عباد انجام می‎دهند، ویژه امور مباح است یعنی می‌توان با نیت، اعمال مباح را نیز به عبادت تبدیل کرد.

رئیس جامعه‎المصطفی(ص) العالمیه بیان کرد: انسان پاک و با ایمان کسی است که تمام ماه‎های عمر خود را رمضان می‎داند و چونان کسی که روزه است در این روزها به عبادت و اخلاص مشغول می‎شود و هیچگاه در محضر خدا معصیت نمی‎کند.

وی با ذکر این مطلب که یک طلبه نباید در عرصه عبادت به معنی الاخص باقی بماند، اظهار کرد: البته باید این عبادات واجب را تعالی داد و سپس روح نماز و عبادت را در تمام اعمال خود تسری دهد؛ اخلاص زندگی را روشن و نورانی می‎کند.

اعرافی تصریح کرد: اولین شرط ایجاد اخلاص آن است که انسان به هدفی که مشخص کرده، ایمان و اعتقاد کامل داشته باشد؛ زیرا اخلاص بی علم و اعتقاد قطعا شکل نخواهد گرفت و قطعا باید در ابتدا ایمان خود را تقویت کنیم.

وی عنوان کرد: دومین شرط مخلص شدن، شوق و رغبت است؛ علمی که بی‌شوق و رغبت نباشد، سودی ندارد و به اخلاص ختم نمی‎شود؛ سوم شرط اخلاص این است که انسان بتواند راهزنان و دشمنانی که ممکن است ما را از اخلاص دور کنند را نیز از بین ببرد.

وی تصریح کرد: یک مومن حقیقی باید سعی کند که این موانع را از بین ببرد؛ اخلاص موانع و حجاب‎های مختلفی دارد که باید آنها را کنار زد؛ این حجاب‌ها شامل آمال و آرزوها و رقابت‎های دنیوی .... است.

اعرافی با اشاره به ایجاد موج انقلابی سخنرانی اخلاقی امام راحل در پیش از انقلاب در نجف گفت: امام راحل با سخنرانی جهاد اکبر موجی عظیم در حوزه‌ها ایجاد کرد؛ این سخنرانی به حدی جذاب بود که پس از 40 سال این شیرینی هنوز با ما همراه است؛ امام راحل در آن زمان اختناق عجیب درس اخلاق حماسی ارایه کردند؛ امام فرمودند که مثل کسی نباشید که شرح لمعه می خواند تا بادیگری رقابت کند؛ آینده حوزه‌های علمیه ما نیازمند ظهور شخصیت‌هایی چون امام راحل و شهید صدر است؛ امامی که فرمودند والله یک قدم برای ریاست در زندگی خود برنداشتم و اینکه فرمودند که والله یک لحظه در عمر خود از چیزی نترسیدم؛ این‌ها ثمره اخلاص است، چون ایشان به دنبال عمل به تکلیف بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: گام چهارم، تمرین و ممارست است که باعث می شود انسان به اخلاص برسد؛ اخلاص غایت دین و عالی کننده ایمان و عبادت مقربین است؛ اصل عبادت نیت خالص است، زیرا بقیه قالب‌ها با روح او به عبادت مبدل می‌شوند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۹ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۵:۴۳
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 95062918315
  • خبرنگار :

برچسب‌ها