روزنامه خلق چین: آمریکا خودش عامل اصلی تنش در شبه‌ جزیره کره است

روزنامه خلق چین امروز (چهارشنبه) نوشت: آمریکا مشکل ساز است و هیچ حقی ندارد که به ما درباره رسیدگی به امور کره شمالی امر و نهی کند، چون خودش عامل اصلی تنش در شبه جزیره کره است.

 به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، در حالیکه چین بابت پنجمین آزمایش اتمی کره شمالی بسیار خشمگین است اما استقرار سپر دفاع موشکی تاد از سوی آمریکا در کره جنوبی را عامل اصلی تنش در شبه جزیره کره می‌داند. چین اصلی‌ترین شریک تجاری و دیپلماتیک کره شمالی به شمار می‌رود و در عین حال امضا کننده تحریم‌های شدیدتر شورای امنیت سازمان ملل علیه پیونگ یانگ است. اما همچنین مخالفت خود را با ایزوله کردن کامل این کشور اعلام کرده و گفته که این اقدام می‌تواند عواقب ناگواری به همراه داشته باشد و باعث فروپاشی کره شمالی شود.

آمریکا مکررا از چین می‌خواهد تا اقدامات بیشتری درباره کره شمالی انجام دهد به طوریکه اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا اخیرا گفته بود که پکن باید در رابطه با متقاعد کردن پیونگ یانگ برای دست کشیدن از جاه طلبی‌های اتمی و موشکی‌اش کاری کند و وارد عمل شود.

روزنامه خلق چین، ارگان حزب حاکم کمونیست این کشور در سرمقاله‌ای به این صحبت‌ها واکنش نشان داده و نوشت: آمریکا نمی‌تواند به چین دستور دهد و امر و نهی کند که با کره شمالی چه برخوردی داشته باشد. آمریکا خودش درباره کره شمالی کاری نکرده و تقصیرها را بر گردن دیگران می‌اندازد. در آغاز سال جاری میلادی پس از آنکه کره شمالی چهارمین آزمایش اتمی خود را انجام داد، ‌آمریکا تنها با استقرار سپر دفاع موشکی تاد در کره جنوبی به تنش‌ها در شبه جزیره کره دامن زد.

این روزنامه در ادامه نوشت: آمریکا در عرصه جهانی کاری نمی‌کند و تنها باعث افزایش مشکلات می‌شود. کره شمالی نمونه واضحی است که آمریکا برای حل مشکلات آن هیچ کاری نکرده است. آمریکا بزرگترین مانع در حل و فصل مساله اتمی کره شمالی به شمار می‌رود. آمریکا باید به گذشته نگاهی بیندازد و ببیند که چگونه مساله اتمی در شبه جزیره کره را دامن زده و واقعا باید روشی موثر در حل این مساله بیابد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۴ شهریور ۱۳۹۵ / ۰۹:۵۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95062415081
  • خبرنگار : 71129