دکتر مرتضی عزیزیان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه نیمکت مدارس برای استفاده دانش آموزان مناسب و استاندارد نیستند، گفت: با توجه به اینکه قد دانش آموزان با هم یکسان نیست، قطعا استفاده از نیمکتهای با ارتفاع یکسان نیز برای همه آنها مناسب نیست.
وی افزود: با توجه به این امر نیمکت باید کنار گذاشته شده و از صندلیهای دسته دار در مدارس استفاده شود و این صندلیها باید بگونهای باشد که قابلیت تنظیم ارتفاع داشته باشد.
این فیزیوتراپیست افزود: هرچه ساق پای دانش آموزان بلندتر باشد، ارتفاع صندلی مورد استفاده آنها نیز باید بلندتر باشد تا پای آنها به طور مناسب روز زمین قرار گرفته و فشاری به کمر و ستون فقرات آنها وارد نشود.
وی خاطرنشان کرد: در صورتی که ارتفاع صندلی تنظیم نباشد و کف پا به زمین نرسد، فشار بسیاری به اعصاب سیاتیک وارد میشود که متاسفانه در خصوص نیمکتها با توجه به اینکه متناسب با قد دانش آموزان تنظیم نشده وضعیت به اینصورت است.
عزیزیان تصریح کرد: پشتی صندلیها نیز باید بگونهای باشد که قوس کمر را به طور کامل پر کند، در غیراینصورت فشار زیادی به ستون فقرات وارد خواهد شد که نیمکتها با توجه به اینکه قوس کمر دانش آموزان را پر نمیکنند این آسیب را به دنبال دارند.
این فیزیوتراپیست با بیان اینکه نشیمنگاه صندلی باید نه خیلی نرم و نه خیلی سفت باشد، گفت: دانش آموزان باید هر 15 تا 20 دقیقه یکبار از روی صندلی بلند شده وحرکات کششی انجام دهند.
وی تصریح کرد: برای سلامت دانش اَموزان این فرهنگ باید جا بیافتد که به دانش آموز اجازه داده شود هر 15 تا 20 دقیقه یکبار بلند شده و 10 تا 15 حرکت کششی انجام دهد، زیرا یکجا نشینی طولانی مدت تمرکز را از بین برده و بهرهوری کلاس را پایین میآورد.
عزیزیان معتقد است، تا سه سال اول ابتدایی باید محیط کلاس مانند خانه بوده و در کف کلاس فرش یا موکت برای استراحت و دراز کشیدن دانش آموزان ابتدایی در نظر گرفته شود.
وی افزود: برای دانش آموزان کلاس اول تا سوم دبستان باید محیط کلاس بگونهای باشد که آنها خیلی راحت از پشت میز خود بیرون آمده و کف کلاس دراز بکشند و استراحت کنند که در حال حاضر در بسیاری کشورهای پیشرفته وضعیت کلاسهای ابتدایی به این صورت است.
انتهای پیام