به گزارش ایسنا، منصور معظمی - مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع (ایدرو) امروز در نشست خبری اظهار کرد: برجام یک فرصت طلایی است که باید از آن استفاده کرد و در این راستا سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به همراه دو خودروساز داخلی قراردادهای خود را با شرکتهای پژو سیتروئن نهایی کرده اند و تا پایان امسال نیز با خودروسازان مطرح اسیایی و اروپایی امضا میکنیم.
وی با بیان اینکه قرارداد جدیدی به زودی با یک شرکت خودروساز معتبر آلمانی امضا میشود، افزود: آنچه مهم است این که کیفیت خودرو داخلی نسبت به سال گذشته بهتر شده است و بر اساس اهداف تعیین شده موظفیم تا کیفیت تولید خودرو در کشور را به گونهای ارتقا دهیم که از استانداردهای مناسب برخودار باشد و موظفیم تا این شرایط را فراهم کنیم و به خودروسازان نیز اعلام کنیم که این استانداردها را رعایت کنند و در این راستا کشورهای موفق شدهاند که با خودروسازان برند و صاحب نام مشارکت کرده اند که می توان به کشورهای ترکیه برزیل کره و چین اشاره کرد.
سهم دولت در خودروسازیهای داخلی از نظر تولید ۱۳ درصد
معظمی با بیان اینکه همه موظفاند تا خودرو خوب و استاندارد در کشور تولید شود و قیمت آن به گونهای باشد که در اختیار مردم قرار گیرد، ادامه داد: سهم دولت در دو خودروساز داخلی کشور کمتر از ۲۰ درصد است ومنع قانونی ندارد اما اگر دولت تصمیم بگیرد به صورت کامل سهام این خودروسازان به بخش خصوصی واگذار شود، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز تبعیت میکند و هماکنون سهم دولت در خودروسازی های داخلی از نظر تولید ۱۳ درصد، از نظر ارزش هفت درصد و از نظر ظرفیت ۱۴.۵ درصد است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اظهارات رئیس شورای رقابت در رابطه سهام دولت در خودروسازیها گفت: مدیریت شرکتهای خودروسازی مشکلی ندارد و نه در اختیار دولت است و نه در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت، بلکه شرکتهای خودروسازی داخلی کاملا خصوصی است، چرا که ایدرو تنها در این دو شرکت یک عضو هیئت مدیره دارد اما وزارت صنعت، معدن و تجارت یک دستگاه متولی و سیاستگذار است که سیاستهای خود را در صنعت خودرو اعلام میکند و همه خودروسازان موظفاند در راستای این سیاستها حرکت کنند.
وی تاکید کرد: سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت این است که با هر خودروسازی که محصول خوب و کیفی تولید میکند مشارکت کند و آنچه خودروساز نیز به نفع بنگاه خود و وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد را انجام میدهند و در این راستا این وزارت خانه علیرغم نظارت بر فرآیند انجام کار به شدت از استفاده حداکثری از توان داخلی حمایت میکند؛ به گونهای که خودرو خوب و کیفی از طریف این مشارکتهای بینالمللی تولید شود و در بازار داخلی در اختیار مردم قرار گیرد و بخشی از آن نیز به صادرات اختصاص پیدا کند اما این اطمینان وجود دارد که قراردادهای امضا شده و در دست امضا همگی با بهترین خودروسازان دنیاست.
معظمی اضافه کرد: ایدرو در تعیین و اجرای طرحها و صنایع مختلف براساس اولویتها و طبقهبندیهایی که وجود دارد عمل میکند که این سازمان نمیتواند همه صنایع را راهبری و حمایت کند، بنابراین در چند بخش مختلف متمرکز شدیم که میتوان به خودروسازی، نفت و گاز، کشتیسازی، طرحهای هایتک، لاستیک، آموزش و غیره اشاره کرد، اما بقیه صنایع در حیطه وزارت صنعت، معدن و تجارت تعریف شده و از آنها حمایت میشود.
مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع (ایدرو) با بیان اینکه این سازمان مسوولیت توسعه صنعتی، نوسازی و بهرهبرداری بهینه از صنایع را دارد، گفت: در دورههایی نقش ایدرو در حوزه صنایع مختلف پررنگ بود و در گذشته کمرنگ شده بود که به دنبال بازگشت این سازمان به اساسنامهاش هستیم و در این راستا پیشنهاداتی در قالب برنامه ششم توسعه ارائه شده که امیدواریم مجلس آن را تصویب کند تا سازمان گسترش و نوسازی صنایع بتواند با فراق بال بیشتر و بازتر در فعالیتهای صنعتی مشارکت داشته باشد، اما باید توجه کرد که ایدرو کارخانهداری نمیکند و به دنبال سرمایهگذاری دولتی نیست، بلکه توسعه صنعتی و نقشآفرینی در این زمینه از وظایف این سازمان بهشمار میرود، اما باید تاکید کرد که ایدرو که سهماش در بسیاری از طرحها مانند طرح اخیر مشارکتی که با دو شرکت ایتالیایی و آلمانی برای تولید کنترل برق امضاء کرد، کمتر از ۲۰ درصد است حمایت بخش خصوصی و در کنار این بخش قرارگرفتن است نه رقابت با بخش خصوصی.
وی همچنین در خصوص سهام ایدرو در شرکتهای خودروسازی ادامه داد: از شورای رقابت انتظار میرفت که در گذشته و در جریان واگذاری سهام دو شرکت خودروساز ابراز نگرانی و اظهارنظر میکرد، چرا که در دوره گذشته سهم دولت به خوبی داده نشده و به او اجحاف شده است و امیدواریم روزی این مساله بررسی شود و احقاق حق دولت صورت گیرد.
تقریبا همه طرحهای استانی دولت گذشته غیرقابل اجراست
معظمی دربارهی دیگر طرحهای سازمان گسترش و نوسازی صنایع اعلام کرد: در گذشته تعدادی پروژههای تعریف شده اجرایی مانند ممبران، الیاف شیشه، بیوایمپلنت وغیره ادامه پیدا کرده و هماکنون پیشرفت مناسبی داشته است و برای حمایت از حدود ۲۷۰۰ شرکت دانشبنیان که یک ضرورت بهشمار میرود به دنبال تعریف الگو و ساختاری با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هستیم تا بتوانیم در این راستا گامهای مثبتی برداریم.
مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع (ایدرو) در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آخرین وضعیت اجرای ۱۲۱ طرح کوچکی که در دولت گذشته در استانهای مختلف مصوب و اجرای آن به ایدرو واگذار شده بود، تصریح کرد: این طرحها به صورت کامل مورد بررسی قرار گرفت و به این نتیجه رسیدیم که تقریبا همه آنها غیرقابل اجراست و از رده کاری این سازمان خارج شده است.
وی همچنین در خصوص دیگر طرحهای در دستور کار این سازمان، اعلام کرد: صنایع دریایی که ظرفیت قابل توجهی در کشور دارد در دو حوزه نفت و پتروشیمی مورد توجه ایدرو قرار گرفته و به دنبال مشارکت کشتیسازان برتر جهان با شرکت نفتکشها، سازمان کشتیرانی ایران در راستای ساخت کشتیهای مورد نیاز این صنعت هستیم.
بهرهبرداری فازهای ۱۴، ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی تا دو سال آینده
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، افزود: درحوزه صنایع نفت و گاز نیز پنج فاز پارس جنوبی را ایدرو در دستور کار خود قرار داده و علیرغم اینکه تاخیر در اجرای این پروژهها به هیچ وجه مورد پذیرش و تایید نیست، میتوان گفت که تا دو سال آینده همه فازهای پارس جنوبی که در این سازمان تعریف شدهاند به پایان میرسد و در طرحهای توسعهای پارس جنوبی نیز سازمان گسترش و نوسازی صنایع را خواهید دید.
معظمی ادامه داد: با کمکی که از سوی وزیر نفت صورت گرفته تلاش میکنیم تا در آینده نزدیک فاز ۱۷ و ۱۸ را به مدار تولید برسانیم به گونهای که تا دو ماه آینده با تامین و تجهیزات مورد نیاز به درصد پیشرفت فیزیکی مورد توجه وزارت نفت خواهیم رسید و تا پایان امسال این فازها به بهرهبرداری خواهند رسید.
مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع (ایدرو) اضافه کرد: در زمینه فاز ۱۴ حق با وزارت نفت است و نباید تاخیر در اجرای این پروژه صورت میگرفت، اما در شرایط کنونی و پس از برجام این فاز جزو اولویتهای وزارت نفت قرار گرفت که درصددیم تا آن را نیز به سرعت اجرایی کنیم. علیرغم تاخیر دو سه ماهه درصددیم هر چه سریعتر آن را جبران کنیم.
وی همچنین در خصوص طرحهای در دستور اجرای ایدرو در زمینههای مختلف مانند صنایع ریلی و هوایی گفت: ساخت ۲۰۰۰ واگن مسافربری برای کلانشهرها با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و هماهنگی از سوی ایدرو در حوزه صنایع ریلی در دستور کار قرار گرفته است و از سوی دیگر نیز در زمینه تولید بالگرد طرحی را تا پایان سال جاری نهایی خواهیم کرد، اما در حوزه هواپیما سازمان گسترش و نوسازی صنایع برنامهای ندارد.
معظمی همچنین در خصوص طرح آموزش و توسعه ۵۰۰ مدیر صنعتی که از سوی سازمان مدیریت صنعتی در دستور کار قرار گرفته است، اظهار کرد: تربیت مدیران جزو مسائلی است که طی سالهای گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفته است، اما در ماده هشت این سازمان به خوبی اشاره شده که برای تربیت مدیران صنعتی باید سرمایهگذاری لازم صورت گیرد، چرا که سرمایهگذاری در این زمینه به عنوان سرمایه ثابتی بهشمار میرود که در بلندمدت آثارش را نشان میدهد، بنابراین در قالب این طرح درصددیم مانند کشورهای دیگر مدیرانی تربیت کنیم تا از مهارتهای بینشی و دانشی بیشتری در حوزه مدیریت صنعتی و برقراری تعاملات بینالمللی برخوردار باشند که پسابرجام فرصت طلایی در این زمینه است.
مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع (ایدرو) بیان کرد: حدود چهار میلیون دانشجو و بیش از یک میلیون دانشآموخته در مقاطع کارشناسی و بالاتر داریم که میتوان از پتانسیل آنها که دارای تواناییهای مدیریتی هم نیستند در این دورههای آموزشی بهره برد، البته سازمان مدیریت صنعتی دورههای بسیاری در حوزه مدیریت دارد، اما برای ورود به دورههای آموزش و توسعه ۵۰۰ مدیر صنعتی برتر که در وهله نخست با ۱۰۰ نفر شروع میشود داشتن سابقه حداقل پنج سال مدیریت از شرایط الزامآور آن محسوب میشود.
انتهای پیام