در واکنش به اظهارات اشتون کارتر؛

مسکو: آمریکا قوانین بین‌المللی را با قوانین خودش اشتباه نگیرد

وزیر دفاع روسیه در واکنش به اتهام همتای آمریکایی‌اش مبنی بر زیر سوال رفتن نظم و قوانین بین المللی از سوی مسکو، سیاست‌های واشنگتن را به باد انتقاد گرفت و گفت، آمریکا نظم بین المللی را با نظم آمریکایی اشتباه گرفته است.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری راشاتودی، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه طی بیانیه‌ای در این باره خاطرنشان کرد: نمونه‌های بسیاری از تجاوزهای تحت رهبری آمریکا در واقع به چالش‌های امنیتی منجر شده که جامعه جهانی اکنون با آن مواجه است.

شویگو در این باره توضیح داد: این آمریکا و شرکای غربی‌اش هستند که همواره اصول و اساس اولیه جهان موجود را در بوسنی و کوزوو تا عراق و لیبی نابود کرده‌اند.

این بیانیه شویگو در واکنش به اظهارات اخیر اشتون کارتر،‌ وزیر دفاع آمریکا مطرح شده که روسیه را به تلاش برای تغییر نظم جهانی متهم کرد.

کارتر طی سخنرانی روز چهارشنبه خود در دانشگاه آکسفورد تعارف را کنار گذاشت و گفت، مسکو به دنبال هدفی روشن در تغییر اصول نظم بین المللی است.

وی ضمن تاکید بر این که واشنگتن به دنبال دشمنی با روسیه نیست، مسکو را به ایجاد تنش‌های هسته‌ای و اختلال در منطقه‌ متهم کرد.

شویگو در همین حال با اشاره به این اظهارات کارتر عنوان کرد که روسیه پیشتر نسبت به نتیجه بمباران یوگوسلاوی سابق در سال 1999 توسط نیروهای ناتوی تحت رهبری آمریکا هشدار داده بود.

وی اظهار کرد: از آن زمان ما تنها شاهد روندی مشابه در عراق، افغانستان، لیبی و سایر کشورها بوده‌ایم و با این اوصاف پنتاگون به جای درس گرفتن تنها به اقدامات اینچینی‌ ادامه داده است.

وزیر دفاع روسیه ادامه داد: شاید زمان آن رسیده است که آمریکا چیزی را در این استراتژی تغییر دهد تا در مقابل هر محفلی با انداختن همه تقصیرها به گردن روسیه، چین و سایر کشورهایی که دیدگاه مستقلی دارند شکست‌های خود را توجیه کند.

شویگو همچنین خاطرنشان کرد، اجرای "نظم جهانی" و نه "نظم و قوانین پنتاگون" برای تمامی جامعه جهانی یک وظیفه است و همکاران آمریکایی ما به زودی متوجه این موضوع خواهند شد و تغییر را آغاز خواهند کرد. هر چه زودتر این اتفاق بیفتد به حل مشکلات موجود از جمله بحران سوریه و سایر کشورها کمک بیشتری می‌شود.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۳ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۰:۲۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95062314361
  • خبرنگار :