به گزارش ایسنا، علی اصغر فانی در جلسه ستاد عالی تشکیلاتی سومین دوره المپیادهای ورزشی درون مدرسهای با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه، سند تحول نظام آموزش و پرورش مبنا قرار گرفته است، اظهار کرد: ساحتهای شش گانه تربیتی در سند مورد تاکید قرار گرفته است که از جمله آنها میتوان به ساحت تربیت بدنی اشاره کرد. ما معتقد به تربیت همه جانبه هستیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال پایه دهم مستقر میشود، گفت: نسبت به افزایش ساعت درس تربیت بدنی اقدام کردیم و شش ساعت به تربیت بدنی در متوسطه دوم اختصاص دادیم و این امر نشان دهنده آن است که در دولت یازدهم به ساحت تربیت جسمانی دانش آموزان توجه داشتیم.
وی ادامه داد: علاوه بر این، دروس جدید "انسان و محیط زیست" و "انسان و سلامت" را به دروس متوسطه افزودهایم تا بتوانیم سایر ساحتهای تربیتی را نیز پوشش دهیم.
فانی با بیان اینکه رویکرد المپیادهای ورزشی درون مدرسهای، مدرسه محوری است، گفت: این فعالیتی ارزشمند است که همه دانش آموزان در آن مشارکت کنند. مدرسه کانون اصلی تربیت است و برنامه المپیادهای ورزشی درون مدرسهای از یک سو و کانونهای ورزشی درون مدرسهای از سوی دیگر در غربالگری دانش آموزان موثر بوده و میتواند در آینده نیز اثرگذار باشد.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در سند تحول آمده است که مدرسه باید به محور تربیت محله تبدیل شود، مدرسه میتواند عصرها که تعطیل است مکانی برای فعالیت ورزشی نوجوانان در سطح محله باشد.
فانی با بیان اینکه توسعه کانونهای درون مدرسهای و توسعه تبدیل مدرسه به نهاد تربیتی در راستای سند تحول است و میتواند در توسعه ورزش همگانی که توسعهساز ورزش قهرمانی است، به کشور کمک کند، عنوان کرد: در المپیادها شاهد مشارکت سایر نهادها هستیم. امروز برنامه المپیادهای ورزشی درون مدرسهای به تنهایی در دست آموزش و پرورش نیست و همه باید در آن مشارکت کنند.
وی به تمرین خوداتکایی، جمعگرایی و کار گروهی در میان دانشآموزان در قالب برنامه المپیادهای ورزشی درون مدرسهای اشاره کرد و گفت: المپیادهای ورزشی امتداد درس تربیت بدنی هستند.
آموزش و پرورش در نبود معلم تعطیل میشود
به گزارش ایسنا، وزیر آموزش و پرورش در مراسم رونمایی از سند راهبردی دانشگاه فرهنگیان نیز با تاکید بر اینکه همه سرمایهگذاریها در آموزش و پرورش باید معطوف به معلم باشد، گفت: آموزش و پرورش در نبود معلم تعطیل میشود.
فانی با بیان اینکه امروز شاهد رونمایی از سند راهبردی دانشگاه فرهنگیان هستیم، اظهار کرد: در طول برنامه ششم توسعه، سند تحول بنیادین مبنای عمل است.
وی افزود: در سال ۹۳ نقشه راه اجرای سند را تدوین کردیم و امسال با برنامهریزی همکاران، ۱۵۶ برنامه بر اساس سند تحول تدوین شده که در حال اجراست و در سالهای آینده نیز برنامههای وزارتخانه در قالب سند شکل میگیرد.
وزیر آموزش و پرورش به زیرنظامهای مدیریت، نیروی انسانی، منابع مالی، برنامه درسی، فضا و تجهیزات و پژوهش و ارزشیابی در سند اشاره کرد و گفت: این شش زیرنظام ارکان تعلیم و تربیت را تشکیل میدهند. به عنوان مثال هرچه فضای آموزشی بهتر باشد، نظام تعلیم و تربیت بهتر مدیریت میشود. اکنون دوسوم فضای آموزشی کشور استاندارد نیست و اگر بتوانیم یک سوم فضا را ایمن کنیم، گام موثری برداشتهایم.
وی با بیان اینکه در این میان زیرنظام منابع انسانی مهمتر از سایرین است، گفت: به عنوان مثال ممکن است مدرسهای کلاس درس نداشته باشد، اما معلم کلاس را در حیاط تشکیل دهد یا ممکن است کتابی در برخی مناطق دیرتر برسد، اما معلم تدریس را شروع کند. در مجموع هرکدام از این شش زیرنظام با نواقصی همراه باشد، اما آموزش و پرورش تعطیل نمیشود. این درحالیست که آموزش و پرورش در نبود معلم تعطیل میشود. بود و نبود تعلیم و تربیت به وجود معلم است.
فانی با اشاره به اینکه همه سرمایهگذاریها در آموزش و پرورش باید معطوف به معلم باشد، عنوان کرد: شهیدان رجایی و باهنر نیز نسبت به تربیت معلم بسیار حساس بودند. انگیزه، توانمندی و مهارتهای معلم را هرچه تقویت کنیم، ضرر نکردهایم.
وی با بیان اینکه دو ماموریت اساسی تربیت معلم قبل از خدمت و بهسازی منابع انسانی موجود برای دانشگاه فرهنگیان متصور است، گفت: اطلاعات معلمان باید مرتب بروز شود. اما اگر دانشگاه فرهنگیان سند راهبردی نداشته باشد، تصمیمات موضعی و مقطعی مشکل ما را حل نمیکند. با تدوین سند راهبردی به دنبال آن هستیم که جهتگیری دانشگاه را تا سال ۱۴۰۴ سامان دهیم.
فانی افزود: تقویت دانشگاه فرهنگیان یک ضرورت اجتنابناپذیر است. در سال ۹۵ بالغ بر ۳۱ هزار میلیارد تومان بودجه داریم، اگر در این وزارتخانه معلم که رکن آموزش است، بخوبی تربیت شود یک سرمایهگذاری انجام شده است، اما اگر آموزش بخوبی انجام نشود، این سرمایه و بودجه به هدر رفته است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه روز گذشته مسئول گزینش وزارتخانه اعلام کرد که ورودیهای امسال دانشگاه نسبت به سال گذشته از کیفیت بهتری برخوردارند و به این معناست که ورودی دانشگاه فرهنگیان قویتر شدهاند، گفت باید تلاش کرد خروجی مفیدتری در سالهای آینده در اختیار نظام تعلیم و تربیت قرار دهیم.
انتهای پیام