این موضوعی است که به نگاههای متفاوتی از سوی اهالی رسانه و بهویژه آنهایی که در حوزه ورزش فعالیت دارند، منجر شده است؛ برخی معتقدند که ادبیات رسانههای ورزشی باید متفاوت از سایر حوزهها باشد و با حفظ چارچوبها میتوانند از زبانی عامیانه استفاده کنند، اما در عین حال برخی بر این باورند که ادبیات رسانهای باید حفظ شود و رسانهها نباید از هر واژهای برای جذب مخاطب استفاده کنند.
خبرنگار ایسنا دربارهی تاثیر تیترهای روزنامههای ورزشی بر فرهنگسازی در بین تماشاگران فوتبال و بررسی این پرسش که ادبیات روزنامههای ورزشی تا چه اندازه باید با ادبیات عامیانه جامعه متفاوت باشد، با سردبیر روزنامه «استقلال جوان» گفتوگو کرده است.
جعفر نوجوان که معتقد است «روزنامههای هواداری نباید به جان هم بیافتند، بلکه باید فقط تقابل میان بازیکنان تیمها را با ادبیاتی مناسب و محترمانه منعکس کنند»، گفت: در روزنامه استقلال جوان این تبدیل به یک قانون شده است که هیچگاه نباید پاسخ نامناسبی به نشریات مقابل بدهیم. گاهی سکوت بهترین پاسخ است. روزنامه استقلال با ۲۴ سال سابقه هیچ وقت در این مقام درنیامده که پاسخ نشریات مقابلش را بدهد.
او درباره ادبیات رسانههای ورزشی خاطرنشان کرد: باید به این نکته توجه کرد که نشریات هواداری برای هواداران منتشر میشوند. ما دوست داریم اگر انتقادی به روزنامه ما وارد میشود، از سمت هوادارانمان باشد. هواداران روزنامه ما این ادبیات و تیترها را دوست دارند. در همه جای دنیا هم میان تیمهای فوتبال اصلی شهر جدل هست و این قصه به نشریات هم کشیده میشود. روزنامههای عمومی ورزشی این عرف ادبی رسانهها را رعایت میکنند، اما در این میان جای روزنامههایی که به سبک و سیاق تماشاگران سخن بگویند هم خالی است.
سردبیر روزنامه «استقلال جوان» ادامه داد: البته گاهی در این میان روزنامهها وارد حیطه بیادبی میشوند و از ادبیات نامناسبی برای تیتر زدن استفاده میکنند.
انتهای پیام