/حج؛ جایگاه برائت از مشرکان و الفت مومنان/

رحیمی: وزارت خارجه گزارش فاجعه منا را به کمیته حقوق بشر سازمان ملل بدهد

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد که وزارت خارجه باید علاوه بر تلاش برای تشکیل اجلاس سازمان همکاری کشورهای اسلامی برای بررسی ابعاد فاجعه منا، گزارش جامع به کمیته حقوق بشر سازمان ملل ارائه کند.

علیرضا رحیمی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر بررسی واقعیت حادثه منا از سوی هیات حقیقت یاب اسلامی – بین المللی در دیدار با خانواده شهدای منا و مسجدالحرام گفت: در شرایطی یک سال از فاجعه منا می‌گذرد که وزارت خارجه تلاش‌های زیادی برای طرح دعوای بین المللی جهت استیفای حقوق شهدای منا کرده ولی متاسفانه تاکنون به نتیجه مشخصی نرسیده است.

به گفته وی، با تاکیدات اخیر مقام معظم رهبری جا دارد وزارت امور خارجه محوریت آگاهی بخشی به کشورهای اسلامی با هدف تشکیل جلسه سازمان همکاری کشورهای اسلامی را در دست گیرد تا بتواند با استفاده از ابزار دیپلماسی این موضوع را به خوبی در دنیا روشنگری کند.

رحیمی تاکید کرد: که وزارت خارجه باید با ایجاد همگرایی بین کشورهای اسلامی در مورد لزوم بررسی واقعیات حادثه منا ترس موهومی را که برخی از این کشورها دارند از بین برده و آن‌ها را از این بی‌تحرکی جدا کنند. جمهوری اسلامی می‌تواند با در اختیار گرفتن محوریت کار و با شجاعت و حریت کشورهای اسلامی را وارد عرصه مقابله حقوقی و سیاسی با خاطیان فاجعه منا کند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با انتقاد از سکوت مرگبار مدعیان حقوق بشر در قبال فاجعه منا گفت: باید سازمان‌های بین المللی به خصوص نهادهای بین المللی دفاع از حقوق بشر به فاجعه منا به عنوان فاجعه انسانی نگاه کنند؛ نه این که چون این اتفاق در عربستان رخ داده نسبت به آن سکوت کنند.

وی در پایان گفت:  وزارت خارجه می تواند در این عرصه پیش قدم شده و گزارش جامعی به کمیته حقوق بشر سازمان ملل درباره ابعاد فاجعه منا ارائه کند و از سازمان‌های بین المللی خواستار پیگیری این موضوع شود؛ همچنین ایران می‌تواند محور تشکیل اولین اجلاس سازمان همکاری کشورهای اسلامی با موضوع ابعاد حادثه منا را در دست گرفته تا واقعیات این فاجعه برای همگان روشن شود.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۷ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۵:۵۰
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 95061711661
  • خبرنگار : 71234