یک چهره سیاسی سوری مطرح کرد؛

ترکیه با ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه فقط به فکر خودش است

یکی از چهره‌های سیاسی سوریه و عضو اتحادیه فراکسیون‌های این کشور تاکید کرد: منطقه پرواز ممنوعی که رئیس جمهوری ترکیه خواستار آن است تحت نفوذ ترکیه خواهد بود و سوریه را از یکی از منابع قدرت کنونی‌اش محروم خواهد ساخت.

به گزارش ایسنا، فجر زیدان، یکی از سیاسیون سوریه و عضو اتحادیه فراکسیون‌های این کشور که در مذاکرات ژنو شرکت داشت در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفت: اینکه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا خواسته در راستای ایجاد منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه تلاش کنند چه بسا در ظاهر نیات خوبی برای حمایت از مردم سوریه داشته باشد اما در اصل این طرح سوریه را از یکی از منابع قدرت فعلی‌اش مرحوم می‌سازد.

زیدان افزود: تعیین منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه به معنای آن است که ارتش سوریه به گونه‌ای منطقه‌ای را در آنجا از دست می‌دهد به ویژه که حمایت از اقدامات و تحرکات نظامی سوریه در اصل حمایتی هوایی است و بر پروازهای جنگنده‌های روسی به همراه نیروهای ارتش سوریه استوار است.

وی ادامه داد: این امر برای ترکیه کاملا سود بخش است. ترکیه می‌خواهد آزادانه در شمال سوریه تحرکات داشته باشد و بتواند هرگونه حمله‌ای که می‌خواهد علیه کردها انجام دهد بدون اینکه دیگر طرف‌ها مانعش شوند اما ظاهرا هدف از این طرح بر هم زدن اقدامات داعش و ممانعت از آن در دفاع از مناطق تحت تصرفش و بر هم زدن نقشه هایش است.

این مسئول سوری تاکید کرد: ترکیه پیش از این از نفوذ کردها به شهرهای واقع در نوار مرزی‌اش با سوریه در قالب "نیروهای دموکراتیک سوریه" ناراحت بوده است.

این نیروها از حدود دو ماه قبل در غرب رودخانه فرات به سمت شهر منبج که خط قرمز ترکیه محسوب می‌شود پیشروی کردند. ترکیه در طول سال جاری میلادی تلاش کرد مانع از عبور آنان از این خط قرمز شود و به این ترتیب منطقه پرواز ممنوع در اصل منطقه نفوذ ترکیه است.

اردوغان روز دوشنبه پیشنهاد ایجاد منطقه پرواز ممنوع را در شمال سوریه به اوباما و پوتین داد و اعلام کرد که امکان اجرای این طرح از طریق نیروهای ائتلاف ضد داعش وجود دارد.

وی در حاشیه نشست سران گروه ۲۰ در چین گفت: در راستای اعلام منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه تلاش می‌کنیم و این پیشنهاد من به اوباما و پوتین است.

آنکارا روز یکشنبه گذشته اعلام کرد که تکفیری‌ها را از مرزهایش با سوریه بیرون رانده است مساله‌ای که از زمان آغاز عملیات سپر فرات در تاریخ ۲۴ اوت در سوریه موفقیتی برای ترکیه محسوب می‌شود.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۷ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۱:۳۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95061711332
  • خبرنگار : 71496