فصل جایزه‌های ادبی فرانسه آغاز شد

اسامی نامزدهای مرحله اول دو جایزه «گنکور» و «رنودو» که از رویدادهای مهم ادبیات فرانسه به حساب می‌آیند، اعلام شد.

به گزارش ایسنا، «اکسپرس» نوشت: فصل جوایز ادبی فرانسه آغاز شد و نویسندگان راه‌یافته به مرحله نخست دو جایزه «رنودو» و «گنکور» معرفی شدند.

به نظر می‌رسد رقابت‌های امسال شور و هیجان خاصی داشته باشد چرا که برگزارکنندگان این جوایز اذعان دارند نام‌های بزرگی به فهرست مرحله اول راه پیدا کرده‌اند. آکادمی «گنکور» که مهمترین جایزه ادبی کشور فرانسه لقب دارد، ۱۶ داستان‌نویس و داوران «رنودو» نام ۱۸ داستان‌نویس و ۶ مقاله‌نویس را به عنوان برگزیدگان این مرحله اعلام کردند.

در این دو فهرست نام پنج داستان‌نویس و یک تاریخ‌دان تکرار شده که عبارتند از: «ایوان جابلونکا»، «کاترین کاست»، «یاسمینا رضا»، «رژی ژفره»، «فردریک گراس»، «لیلا سلیمانی».

«یاسمینا رضا» که از نویسندگان نام‌آشنای فرانسوی است تاکنون آثار بسیاری در حوزه رمان و نمایشنامه همچون «خدای کشتار» به نگارش درآورده است. او در این دوره برای رمان «بابل» نامزد شده است.

در فهرست نامزدهای «گنکور» همچنین نام «کارین توییل»، «لارن ماوینیه»، «ژان ـ پل دوبوآ»، «گای فایه» و «لوک لانگ» به چشم می‌خورد.

در فهرست نامزدهای «رنودو» نیز نام «آدلاید کلرمون تونره» و «سایمون لیبراتی» دیده می‌شود.

جایزه «رنودو» در سال ۱۹۲۶ توسط چند منتقد هنری برای تکمیل جایزه‌ «گنکور» راه‌اندازی شد و به نویسنده‌ای که جایزه‌ ادبی بزرگی دریافت نکرده است، اعطا می‌شود. «ژولین کراگ» تنها نویسنده‌ای بود که در سال ۱۹۵۱ با وجود آن‌که برای کتاب «ساحل جزیره‌ سرت» موفق به کسب این جایزه شد، از دریافت آن خودداری کرد.

داوران جوایز این دوره برای انتخاب نویسندگان برگزیده، ۵۶۰ رمان را که ۳۶۳ جلد از آن‌ها به زبان فرانسوی نوشته شده بودند مورد بررسی قرار دادند.

جایزه «رنودو» روز سوم نوامبر به برنده‌اش اعطا می‌شود. جایزه ادبی «فمینا» ۲۵ اکتبر و «مدیسی» روز دوم نوامبر برندگان این دوره را اعلام می‌کنند. جایزه بزرگ رمان آکادمی فرانسه که در کنار «گنکور» از قدیمی‌ترین جوایز ادبیات فرانسه است، نیز روز ۲۷ اکتبر برنده‌اش را اعلام خواهد کرد.

جایزه «گنکور» در سال ۲۰۱۵ به رمان «قطب‌نما» نوشته «ماتیاس انارد» اعطا شد. این کتاب با کسب این جایزه به فروشی بیش از ۲۰۰ هزار نسخه دست پیدا کرد. براساس آمار اعلام‌شده، کتاب‌های برنده جایزه «گنکور» ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴، به طور متوسط ۳۹۵ هزار جلد فروش داشته‌اند.

جایزه ادبی «گنکور» فرانسه اولین‌بار در سال ۱۹۰۳ از سوی «ژول» و «ادمون گنکور» راه‌اندازی شد. اگرچه برنده این جایزه تنها مبلغی ناچیز معادل ۱۰ یورو دریافت می‌کند، اما جایزه غیررسمی «گنکور» که فروش بالای رمان برنده را برای نویسنده‌اش به ارمغان می‌آورد، بسیار باارزش‌تر از جایزه اصلی است. گفته می‌شود اثر برنده جایزه «گنکور» بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار نسخه در بازار فروش خواهد داشت.

این جایزه که به عنوان معروف‌ترین جایزه‌ ادبی فرانسه شناخته می‌شود، فقط یک‌بار در طول عمر به هر نویسنده اعطا می‌شود. در این میان «رومن گاری» یک استثنا بود؛ او در سال ۱۹۵۶ برای کتاب «ریشه‌های آسمان» و یک سال بعد از آن با نامی مستعار برای «زندگی در پیش رو» موفق شد این جایزه را کسب کند.

از برندگان سرشناس این جایزه می‌توان از «مارسل پروست» در سال ۱۹۲۹، «سیمون دوبووار» در سال ۱۹۵۴ و «پاتریک مودیانو»، برنده نوبل ادبیات سال ۲۰۱۴ نام برد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۷ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۱:۲۷
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 95061711315
  • خبرنگار : 71413