به گزارش ایسنا، حمید قبادی در نشست خبری چهارمین نمایشگاه پوشاک ایران که صبح امروز (سهشنبه، 9 شهریورماه) در معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: این نمایشگاه به نوعی پاسخ به پرسشی است که میگویند طراح ایرانی کجاست؟ در واقع، این نمایشگاه ادامه مانور ویترین ملی است که در جشنواره ملی پوشاک فجر سال گذشته دیده شد. نمایشگاه پوشاک ایرانی به همت بخش خصوصی و همکاری کارگروه مد و لباس، انجمنها و اتحادیه صنعت پوشاک برگزار شده است و دولت در آن سهمی ندارد.
او ادامه داد: این فعالیتها بهدنبال ساماندهی قانون مد و لباس صورت گرفته و بهتازگی بعد از تعیین سال با عنوان اقتصاد مقاومتی همه نهادها، تشکلها و انجمنها تلاش کردند توان خود را در این زمینه مطرح کنند. شاید پیش از این، اگر صحبت از کالای ایرانی میشد همه ناامید بودند یا اگر امیدی داشتند، روزنهای دور بود؛ اما حالا به جایی رسیدهایم که نمایشگاهی برگزار کنیم و بخشی از توانایی صنعتگران ایرانی را در آن شاهد باشیم.
وی بیان کرد: اگر فردا صبح درهای کشور را روی کالاهای خارجی ببندیم، کالاهای ایرانی میتواند از نظر کیفیت و تکثر، پاسخگوی مردم باشد.
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس گفت: بهزودی خبر مهمی را درباره برندهای قانونی افشاگری میکنیم و اسامی این برندها را میآوریم تا مردم مطلع شوند چه برندهایی بهشکل غیررسمی و دهنپرکن در کشور ما فعالیت میکنند که هیچ جایگاهی نداشته و ندارند. گزارشهای ما حاکی از آن است که بسیاری از این برندهای مطرح در کشور، فقط سایهای از برند اصلی بوده و بهراحتی مصرفکننده ایرانی را اغوا کردهاند. در حالی که میتوان آن را کلاهبرداری تلقی کرد.
قبادی همچنین اضافه کرد: ما شاهد این هستیم که نامهای پر سروصدا و دهنپرکن در جامعه، هر روز جایگاه ارزشمندی را بهصورت کذایی به خود اختصاص میدهند و جا را برای برند ایرانی تنگ میکنند. امروز توان ملی ما اجازه بیرون کردن آنها را میدهد و مقررات کشور اجازه ادامه این فعالیتها را به آنها نمیدهد. ما برای جلوگیری از کالای قاچاق، کار پیچیدهای را پشت سر نداریم. همین فروشگاههایی که با تابلوهای برندهای دهانپرکن در سطح شهر میبینیم، مولد قاچاق در کشور ما هستند. تا کنون بیش از چهار برند در زمینه تغییر تابلو و سردرشان اخطار گرفتهاند.
ضربهای که پوشاک از تغییرات مدیریتی میبیند
رییس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران نیز در این نشست بیان کرد: این چهارمین نمایشگاهی است که برگزار میشود و برای برگزاری آن تلاشهای بسیاری شده است. ما معتقدیم 99 درصد پوشاکی که در کشور با عنوان برندهای خارجی عرضه میشود، تقلبی است.
محمود نبوی ادامه داد: پیش از این، اصلِ همین پوشاک تقلبی را در کشور تولید و به کشورهای دیگر ارسال میکردیم؛ اما با گذشت زمان، اتفاقاتی افتاد که درهای کشور بسته و صادرات قطع شد؛ اما توانمندیهای ما هنوز قطع نشده است. امروز همان کالا با برند ایرانی تولید میشود و این زمینه را برای اشتغالزایی در مملکت دارد تا توانمندیهای تولیدمان را نشان دهیم.
او بیان کرد: برای تبلیغ این نمایشگاه در 45 شهر کشور، نمایندگانی را فرستادیم تا اطلاعات لازم را از واحدهای خردهفروشی جمع کنند. با توجه به نگرانیهای مقام معظم رهبری درباره قاچاق، در چندماه اخیر شاهد بودیم این کار برای کسانی که آن را انجام میدادند مشکل شده و این، چیزی بهجز ارج نهادن به صنعت داخل کشور نیست، زیرا پوشاک جزو کالاهایی است که خیلی زیاد وارد کشور میشود.
رییس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در بخش دیگری از سخنانش گفت: دو سال پیش بهدستور آقای نعمتزاده - وزیر صنعت، معدن و تجارت - استراتژی صنعتی پوشاک نوشته و قرار شد به اجرا درآید. کمیتهای نیز برای این کار تشکیل و در نهایت به نوشته شدن سند راهبردی منجر شد؛ اما متأسفانه فکر میکنم این سند به یک کتاب دکوری در دفتر نساجی تبدیل شده است.
نبوی افزود: من این سوال را دارم، ما که از کار و زندگیمان برای این موضوع گذاشتهایم و در جلسات متعدد شرکت کردهایم، چرا هنوز این موضوع به نتیجه نرسیده است؟ از طرفی قرار شد شهرک پوشاک در کشور بهعنوان پایلوت اجرا شود و واحدهای توانمند پوشاک ما در جلوی آن شهرک برای نمایش و فروش گذاشته و در پشت این شهرک به تولید مشغول شوند. بگذریم که در این زمینه، مکانهای بسیاری به ما معرفی کردند تا در نهایت روبهروی فرودگاه امام خمینی (ره) شهرکی را برای این کار اختصاص دادند؛ اما حالا بعد از گذشت 9 ماه، تنها جای کلنگ در آن زمین باقی مانده است.
او ادامه داد: چرا اینقدر در کارهای خودشان تعلل میکنند؟ آیا فکر کردهاند که اینکه یک نفر ششماه در پستی باشد و بعد از گذشت مدت کوتاهی، شخص دیگری جایگزین او شود، چه بلایی سر صنعت میآورد؟ حدود یکماه پیش، مدیرکل صنعت نساجی کشور تغییر کرد. اشخاصی که بهدنبال مطالبات این صنعت هستند، دائم تغییر میکنند و ما در این زمینه بسیار ضربه میخوریم. من از مسوولان دولت «تدبیر و امید» درخواست میکنم حداقل پیگیر دستورات خودشان باشند. به قول یکی از دوستان، حق گرفتنی نیست، بلکه قاپیدنی است؛ اما ما باز هم برای گرفتن حقمان التماس میکنیم.
دوست نداریم اتفاقی که در صنعت خودرو افتاد در پوشاک هم بیفتد
در ادامه این نشست، یکی از تولیدکنندگان پارچه و پوشاک اظهار کرد: من بهعنوان کسی که خودم در این نمایشگاه شرکت کردم تا برندم را معرفی کنم، میخواهم بگویم که بسیاری از تولیدکنندگان خسته شدهاند. کل صنعت پوشاک ما از تولیدکننده گرفته تا دستاندرکاران آن معتقدند باید ورود پوشاک خارجی باشد، زیرا ما دوست نداریم هموطنانمان را مجبور کنیم که کالای ما را استفاده کنند و دوست نداریم اتفاقی که در صنعت خودرو افتاد، در صنعت پوشاک نیز بیفتد.
شاهرخ جعفری گفت: هر کشوری در زمینه واردات پوشاک، استراتژی خاص خود را دارد و به طریقی از صنعتاش دفاع میکند و یکسری قوانین ورودی میگذارد که موجب پیشرفت آن صنعت میشود؛ اما آیا این قوانین در کشور ما نیز رعایت میشود؟ اگر ما خودمان را جای واردکننده بگذاریم، باز هم ترجیح میدهیم کالایمان را بهصورت قاچاق وارد کنیم تا از خودمان اسمی جایی ثبت نشود.
او اظهار کرد: در کشور ترکیه و چین فقط برای ایران، برندهای معروف تقلبی را تولید میکنند و حتی دکوراسیون آن برند را هم به شکل ساده به داخل کشور ارسال میکنند، تا جایی که شاید برای صاحب برند اصلی جالب باشد که چطور میشود در نمکآبرود و بابلسر در هر چند قدم یک نمایندگی از یک برند وجود داشته باشد.
این تولیدکننده ادامه داد: حتی ملک تجاری در ایران هم بسیار گران است و مالکان این ملکها از این برندها استفاده میکنند و هر متر مغازه را از 22 میلیون تا 100 میلیون تومان در اختیار آنها میگذارند. آوردن برندها برای این ملکهای تجاری سودآور است و صاحبان آنها ترجیح میدهند فضای ملکیشان را در اختیار برندهای خارجی تقلبی بگذارند تا ملکشان رونق پیدا کند؛ اما این اتفاق برای برندهای ایرانی نمیافتد.
جعفری اعلام کرد: ما در این نمایشگاه شرکت کردیم تا بتوانیم تولیدمان را نمایش دهیم؛ اما از ما حمایت نمیشود. ما در کشور خودمان غریب هستیم و برای گرفتن یک سالن باید کلی چانهزنی کنیم و منِ تولیدکننده نمیتوانم بهراحتی فضایی از یک سالن را در اختیار بگیرم. یک سال است که درِ تمام وزارتخانهها را میزنم و همین که فضایی با این متراژ را هم در اختیارمان قرار دادهاند، شانس آوردهایم. در حالی که متوجه شدیم یک سال پیش یک فضای 900 متری را در اختیار تولیدکنندگان ترک قرار دادهاند.
او همچنین درباره تبلیغات برندهای ایرانی اظهار کرد: شهرداری برای تبلیغ یک تابلو به مدت 10 روز 150 میلیون تومان درخواست میکند. آیا در کشور چین و ترکیه هم همین اتفاق میافتد؟ من برای آنکه بتوانم شعبهای از برند خود را در کشور ترکیه بزنم، بسیار دوندگی کردم. به عبارتی پدرت را درمیآورند تا این اجازه را بدهند، اما آیا در کشور ما هم این اتفاق میافتد؟
این تولیدکننده با اشاره به موضوع ارزش افزوده، بیان کرد: من از مسوولان خواهش میکنم ارزش افزوده را برای جلوگیری از نابودی صنعت کشور بهشکل دیگری اجرا کنند.
ویژگیهای نمایشگاه پوشاک ایران
دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران سخنران دیگر این نشست بود که گفت: دلمان میخواست سالها نمایشگاهی برای نمایش صنعت پوشاک کشورمان داشته باشیم. زمانی که این ایده شکل گرفت، سالها زمان برد تا بتوانیم مجوز این کار را دریافت کنیم. در حالی که هیچ نهادی حاضر نبود این مجوز را به ما بدهد؛ اما خوشبختانه در حال حاضر به نمایشگاهی رسیدیم که در واقع برای پنجمینبار برگزار میشود.
مهدی یکتا ادامه داد: هدف از برگزاری نمایشگاه پوشاک ایران، نیمنگاهی به موضوع صادرات است. نمایشگاه امسال از چند نظر ویژگی دارد که در سالهای گذشته به آن پرداخته نشده بود یکی از آن ویژگیها بازاریابی در 45 نقطه جغرافیایی کشور و بازارهای اصلی پوشاک بود. ما در این زمینه تیمهایی را برای بازاریابی به این نقاط ارسال کردیم و حدود ششهزار و 500 واحدی که مستعد توزیع پوشاک ایرانی هستند شناسایی شده است.
او با بیان اینکه بانک اطلاعاتی خوبی در این زمینه تهیه شده است، توضیح داد: اتفاق دوم، بحث مهمی است که از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم مطرح شد. در این دولت بحثی مبنی بر نظامند کردن سیستم پوشاک داشتیم، زیرا کسی نمیتوانست کالای قاچاق را از کالای رسمی تشخیص دهد. به همین دلیل، سیستم کدگذاری GS۱ را که معتبرترین و جامعترین سیستم کدگذاری کالا در سراسر جهان است، برای نخستینبار در این نمایشگاه اجرا میکنیم.
دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران همچنین بیان کرد: ساعت بازدید این نمایشگاه از 10 تا 18 به 12 تا 20 تغییر پیدا کرد، زیرا این نمایشگاه زمینهای برای نمایش برندهای ایرانی است و در واقع رقابتی بین برندهای خارجی و ایرانی را بهنمایش میگذاریم. دوست داریم که دستاندرکاران صنعت پوشاک از این نمایشگاه بازدید و کالاهای ایرانی را با کالاهای خارجی مقایسه کنند، زیرا تمام کالاهای خارجی که با برندهای معروف در کشور ما فروخته میشوند، هیچکدام اصل نیستند و فکر میکنم این ظلم بزرگی به مصرفکننده است.
یکتا در بخش دیگری از صحبتهایش گفت: 3500 مترمربع فضا در محل نمایشگاه بینالمللی به 50 برند نوپای ایرانی اختصاص داده شده که هدف اصلی آن صادراتی است. در این نمایشگاه فروش نداریم. ما برخی از خریداران کشورهای دیگر را که عمدتا کشورهای همسایه هستند، برای مذاکره با تولیدکنندگان ایرانی دعوت کردهایم.
او همچنین درباره معیار انتخاب برندهای ایرانی که در این نمایشگاه شرکت کردهاند، توضیح داد: امسال تقاضای بسیاری از برندهای ایرانی برای شرکت در این نمایشگاه داشتیم، اما اولویت با برندها و شرکتهایی است که در دورههای قبل نیز حضور داشتند. برخی از این برندها سابقه 30 تا 40 سال دارند. شرکتکنندگان در این نمایشگاه انتخاب نمیشوند، بلکه فراخوانی داده میشود و تمام تولیدکنندگان و علاقهمندان برای شرکت در این نمایشگاه میتوانند اقدام کنند.
دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی پوشاک ایران بیان کرد: صادرات، پروسه پیچیدهای دارد و حرف اول را روابط سیاسی میزند. در چند سال اخیر، ما با کشورهای همجوار مثل عراق و افغانستان مراودات تجاری داشتهایم و هدف نیز همین کشورها هستند. تولیدکنندگان پوشاک این کشورها امسال برای نخستینبار به کشور ما میآیند.
تا این لحظه هیچ چراغ سبزی به ما نشان ندادند
مجید افتخاری - عضو کمیته اجرایی نمایشگاه پوشاک ایران - نیز از دیگر سخنرانان این نشست بود و گفت: با توجه به بودجه کمیته اجرایی این نمایشگاه، امکانات و تبلیغات خاصی در این زمینه وجود ندارد، زیرا روش تبلیغات برای ما بسیار سخت و زمانبر است و نهادهای متولی نیز که به راحتی میتوانستند به این صنعت کمک کنند تا این لحظه، هیچ چراغ سبزی به ما نشان ندادهاند.
او ادامه داد: سه روز به برگزاری نمایشگاه مانده، اما این نمایشگاه هنوز بهشکل رسانهای برجسته نشده است. از طرفی زمان برگزاری نمایشگاه پوشاک ایران دوبار تغییر کرد و این نشان از مظلومیت صنعت پوشاک در ایران دارد و حمایتهایی که تا کنون از این صنعت شده کم بوده است.
چهارمین نمایشگاه پوشاک ایران از ۱۳ تا ۱۶ شهریورماه هر روز از ساعت ۱۲ تا ۲۰ در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران سالن ۳۸B آماده بازدید علاقهمندان است، البته این نمایشگاه فروش ندارد.
انتهای پیام