آنکارا: آمریکا باید حزب اتحاد دموکراتیک کردها در سوریه را وادار به عقب‌نشینی کند

معاون نخست‌وزیر ترکیه در واکنش به اظهارات نماینده ویژه اوباما درباره هدف گرفتن مواضع کردهای سوریه گفت: آمریکا باید به قول خود عمل کند و حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه (پ.ی.د) را مجبور به عقب‌نشینی به شرق فرات کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری حریت، نومان کورتولموش، معاون نخست‌وزیر ترکیه به خبرنگاران گفت: آمریکا می‌داند که ترکیه به این مساله حساس است. قولی داده شده است؛ نیروهای حزب اتحاد دموکراتیک نمی‌توانند در غرب فرات بمانند.

علاوه بر کورتولموش، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری و مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه هم اظهارات مشابهی مطرح کردند. آنها تاکید دارند که ترکیه به یگان‌های مدافع خلق سوریه که شاخه نظامی حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه هستند، اجازه نمی‌دهد که در غرب فرات بمانند و آن را خط قرمز سیاست خارجی ترکیه توصیف کرده‌اند. معاون نخست‌وزیر ترکیه افزود: ما انتظار داریم که ترکیه از نفوذش بر حزب اتحاد دموکراتیک استفاده کند.

پیشتر واشنگتن از درگیری‌ها میان نیروهای ترکیه و برخی از گروه‌های اپوزیسیون در شمال سوریه انتقاد کرده و آن را "غیر قابل قبول" خوانده و از تمام عوامل مسلح در این نبرد خواست تا اقداماتشان را متوقف کنند و روی مبارزه با داعش متمرکز شوند.

برت مک‌گورک، نماینده ویژه اوباما در ائتلاف ضد داعش در توئیتر با اشاره به بیانیه وزارت دفاع کشورش نوشت: به وضوح می‌گوییم که از نظر ما درگیری‌ها در مناطقی که داعش در آن حضور ندارد، غیر قابل قبول است و مایه نگرانی واشنگتن است.

در واکنش به این سخنان کورتولموش، معاون بنعالی ییلدیریم متعهد شد که ترکیه "در حملات آتی از خود دفاع کند". او همچنین افزود: نمی‌توانیم کنار بایستیم و شاهد باشیم که حمله‌ای از طرف سوریه انجام می‌شود. اگر کل منطقه تحت کنترل یک گروه دربیاید (حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه) پس از آن سوریه تجزیه می‌شود. ما خواستار حفظ تمامیت ارضی سوریه هستیم.

کورتولموش همچنین درباره اوضاع شهر منبج که اخیرا نیروهای کرد سوریه از داعش گرفته‌اند، گفت:‌ یکی از وعده‌هایی که به ترکیه داده شد، این بود که نیروهای حزب اتحاد دموکراتیک از منبج خارج می‌شوند.  

این حزب متحد آمریکا در مبارزه با داعش است و از نظر آنکارا، آنها با حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) که اخیرا حملاتش را در ترکیه افزایش داده است، مرتبط هستند. واشنگتن اعضای پ.ک.ک را تروریست می‌داند اما از شبه‌نظامیان یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) در مبارزه با داعش حمایت می‌کند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۹ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۰:۲۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95060905768
  • خبرنگار : 71402