یک سناتور جمهوری‌خواه: اوباما مثل رییس قاچاقچیان عمل کرد

در ادامه انتقادات مقامات آمریکایی از پرداخت بدهی واشنگتن به تهران یک سناتور جمهوری‌خواه گفت که اوباما در این ماجرا همانند رییس قاچاقچیان عمل کرده است.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه سی ان ان، مارک کرک، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی باراک اوباما، رییس‌جمهور کشورش را به دلیل پرداخت 400 میلیون دلار به ایران مورد انتقاد قرار داد و گفت: که وی مثل رییس قاچاقچیان عمل کرده است.

او در ادامه با تکرار ادعاهای بی‌اساس و خصمانه غرب علیه کشورمان مدعی شد این پول به یک حامی تروریسم داده شده است و در خاورمیانه هزینه خواهد شد. ما در آینده شاهد مشکلاتی در چندین کشور خواهیم بود چرا که این پول به ایرانی‌ها داده شده است.

بر اساس این گزارش، تهران و واشنتگن در ماه ژانویه 2016 هم‌زمان با آزادی چهار شهروند آمریکایی در ایران اعلام کردند که برای حل یک مناقشه قدیمی میان دو کشور بر سر قرارداد خرید تسلیحات از آمریکا مربوط به پیش از انقلاب اسلامی برای پرداخت 1.7 میلیارد دلار به ایران توافق کرده‌اند. 400 میلیون دلار از این پول اصل مبلغی است که ایران پیش از 1979 برای خرید تسلیحات به آمریکا پرداخت کرد اما واشنگتن پس از وقوع انقلاب از اجرای آن سر باز زد و مابقی سود این پول است که در طول این سال‌ها در بانک‌های آمریکایی بود.

اما رسانه‌های آمریکایی به تازگی با پرداختن دوباره به این موضوع مدعی‌ شدند که واشنگتن این پول را در ازای آزادی شهروندان آمریکایی زندانی در ایران پرداخت کرده و به تهران باج داده است. خبری که واکنش‌های زیادی را در میان مقامات آمریکایی به ویژه منتقدان اوباما برانگیخته است.

مقامات دولت آمریکا پس از انتشار اخباری مبنی بر این‌که پرداخت پول به ایران در ازای آزادی زندانیان آمریکایی بوده، ضمن رد این ادعاها تاکید کردند که این دو مسائلی کاملا مجزا و مستقل بوده‌اند که از طریق مذاکراتی جداگانه حل و فصل شدند و هیچ ارتباطی میان آزادی زندانیان و پرداخت این مبلغ به ایران وجود ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این انتقادات تاکید کرد این 400 میلیون دلار پول ایرانی‌ها بوده که به آن‌ها بازگردانده شده است، اتفاقی که از طریق حل پرونده در دادگاه لاهه نیز صورت می‌گرفت.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۰:۳۰
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 95060100173
  • خبرنگار : 71443

برچسب‌ها