علی شکوری راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در گفتوگو با ایسنا در ارتباط با انتخابات سال آینده اظهار کرد: سال آینده دو انتخابات داریم، یکی انتخابات ریاست جمهوری و دیگری انتخابات شوراهای شهر و روستا؛ که این دو انتخابات با یکدیگر بسیار متفاوت هستند. تفاوت از این جهت است که ریاست جمهوری، انتخاباتی سراسری برای برگزیدن یک نفر است و انتخابات شوراها، انتخاب کاندیدهای یک حوزه برای همان حوزه است، حتی مثل انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار نیست به هم ملحق شوند و نهادی مثل مجلس را شکل دهند. بنابراین برای انتخابات ریاست جمهوری همه باید در سراسر کشور هماندیشی کنند تا نتیجهای واحد به دست آید اما در مورد شوراها علاوه بر ضرورت ایجاد فضای کلی، همدلی و هماندیشی ، هر حوزه باید برای خودش فعالیت داشته باشد و تلاشهایش برای حوزهی دیگر نتیجهای نخواهد داشت.
اصلاحطلبان دو پروژه جدا را برای انتخابات سال آینده اجرا خواهند کرد
وی ادامه داد: بر این اساس که ساختارهای ورود به دو انتخابات آتی متفاوت از هم هستند، ما دو پروژه جدا را برای سال آینده اجرا خواهیم کرد. انتخابات ریاست جمهوری به دلیل تاثیر فعالیت های رئیسجمهور بر سرنوشت کلان کشور، مهم است اما با توجه به اینکه انتخابات برای دور دوم فعالیت رئیس جمهور فعلی است اهمیتش نسبت به انتخابات دور اول آقای روحانی کمتر است. به طور کلی کسی که الان رئیس جمهور است و با حمایت مجموعه ای بر سر کار آمده، قاعدتا باز صاحب حمایت همان مجموعه نیز هست و خیلی موضوع تعیین کاندیدا در این دوره برای ما اهمیت ندارد.
این فعال سیاسی اصلاحطلب تصریح کرد: پس با این حساب فقط ساختن فضای انتخابات باقی می ماند . به نظر می رسد در انتخابات آینده بیش از آنکه موضوع کاندیدا مطرح شود موضوع فضای انتخاباتی طرح می شود. تکلیف کاندیدای ریاست جمهوری تا حد زیادی روشن است. انتخابات شوراها هم تعیین کاندیداهایش به صورت کاملا غیر متمرکز انجام می شود و خیلی در این زمینه تعامل چندانی میان همگان صورت نخواهد گرفت. فضای انتخابات سال آینده ،صحنهی رقابت را تشکیل می دهد. آنهایی که مخالف دولت فعلی هستند بیشترین تلاششان را بر متشنج کردن فضا علیه دولت حاضر معطوف خواهند کرده و دولت حاضر را با چالش های جدی روبه رو میکنند. آنها اگر در این زمینه موفق شوند، یعنی بتوانند دولت را در فضای عمومی به دست انداز بیاندازند ممکن است در مرحلهی بعدی به فکر رقیب جدی برای ایشان باشند. اما اگر نتوانند این کار را انجام دهند همانطور که آقایان مرتضی نبوی و باهنر توصیه کردند ممکن است دست از رقابت بکشند و بیشتر فعالیتهایشان را به انتخابات شوراها معطوف کنند.
وی در ارتباط با ضرورت توجه به انتخابات شورای شهر تهران گفت: در انتخابات شوراها، حوزهی تهران وجهۀ سیاسی دارد و نسبت به دیگر حوزه ها از اهمیت بیشتری بر خوردار است. اهمیت سیاسی انتخابات شوراهای تهران به این موضوع باز می گردد که در گذشته نقطهی عطف تحول سیاسی بزرگ ایران بوده است. از این نظر شورای شهر تهران اهمیت سیاسی پیدا کرده است. ظهور و بروز آقای احمدینژاد و طیف ایشان از انتخابات شوراهای دوم رقم خورد و عملا قریب دوازده سال کشور تحت تاثیر آن فرآیند قرار گرفت .
اصلاحطلبان می خواهند دولت در چالشهای پیشرو موفق ترعمل کند
شکوری راد با بیان اینکه استراتژی اصلاح طلبان برای انتخابات آتی روشن است، خاطر نشان کرد: اصلاحطلبان می خواهند دولت در چالشهای پیشرو موفق ترعمل کند. قابل پیشبینی بود که هر دولتی که پس از هشت سال حاکمیت احمدینژاد بر سر کار آید، با مشکلات زیادی روبهرو خواهد شد. بسیاری در ابتدای کار مطرح میکردند دو دوره از عمر دولت جدید لازم است تا شرایط را به شرایطی که دولت احمدی نژاد از دولت اصلاحات تحویل گرفت، برساند و دوباره سند چشم انداز بیست ساله کشور مبنای کار قرار گیرد. همه می دانیم در دو دولت گذشته کمترین اعتنایی به این سند بالا دستی نشد و عملا با اجرای سیاست های غلط کشور به ریل انحراف کشیده شد. بازگرداندن امور به ریل اصلی زمان زیادی می خواهد.
وی ادامه داد: دولت آقای روحانی تلاش بسیاری برای بازگرداندن امور کشور به ریل اصلی انجام داد، موفقیت هایی هم داشت اما چالش روزمره ای گریبان دولت را گرفته است و آن چالش معیشت مردم است . یک زمانی دولت برنامه دارد و در راستای آن فعالیت می کند، اما برای دولت فعلی برنامه ها در اولویت قرار نمی گیرد چرا که تامین معیشت مردم و تمشیت امور روزانه در اولویت قرار گرفته است. بعد از اینها به برنامه های توسعهای می رسد . دولت بیشترین انرژی خود را در زمینهی تمشیت امور روزانهی کشور در حالی صرف کرد که سخت ترین شرایط را داشت.
شکوریراد یادآور شد: قیمت نفت، بدهی های گذشته و تحریم ها سختی های همیشگی دولت بود . با وجودهمهی سختی هایی که مردم ما طی این سالها متحمل شدند، می توان گفت دولت برای بهبود شرایط عملکرد خوبی داشته است، اما باید این نکته را هم تصریح کرد که دولت در زمینهی توسعه جای پایش را محکم نکرده است . بهبود شرایط کسب و کار، رفع بیکاری و امید به آینده که با آمدن دولت در مردم ایجاد شده بود در حقیقت نیازمند منابع بیشتری بود که دولت باید صرف می کرده اما منابع لازم در اختیارش قرار نگرفت که صرف این امور کند.
عملکرد سه سال اخیر دولت کارنامه قابل قبولی می گیرد
این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: من فکر می کنم با توجه به این واقعیت ها، دولت نسبت به عملکردش در سه سال گذشته کارنامۀ قبولی می گیرد و با توجه به اینکه شرایط پسا برجام در جامعه امید ایجاد کرده که تحولات جدی ایجاد بشود، دولت با موفقیت به دورۀ دوم خواهد رسید. با شرایط پسا برجام شرایط بینالمللی و اقتصادی ما بهتر شد اما هنوز تحولی که پیش از توافق نامهۀ برجام انتظار می رفت به منصهی ظهور نرسیده است. اصلاح طلبان سعی می کنند این دولت را در شرایط کنونی یاری کنند که بتواند در یک سال آینده چهرۀ مناسبی که لازم است مردم از او در ذهن داشته باشند تا در سال آینده بار دیگر به آقای روحانی رای دهند را به افکار عمومی نشان دهد، یعنی به دولت کمک کند تا به درستی از دست اندازها و مشکلاتی که طرف مقابل ایجاد می کند، عبور کند.
وی تصریح کرد: البته دولت باید بیشترین کمک را از عملکرد خودش بگیرد. در برخی حوزه ها دولت حواسش جمع است و کارش را درست انجام می دهد، اما در برخی مواقع هم دولت جا می ماند مثلا گاهی آمادگی لازم را برای عبور از بحران ها از خود نشان نمی دهد، مثل چالش حقوقهای نامتعارف که یکباره شوکی به بدنهی اجرایی دولت وارد کرد.
با وجود فشارهای سیاسی عزم روحانی برای حضور در انتخابات آتی جزم است
شکوری راد در ارتباط با حضور مجدد حسن روحانی در انتخابات آینده، اظهار کرد: من مطمئن هستم حضور آقای روحانی ملازم با حمایت اصلاح طلبان از ایشان خواهد بود. در این مورد نمی شود تردید کرد، اما اینکه آیا آقای روحانی در انتخابات آینده حاضر می شود یا خیر ، یک بحث جداست. تا جایی که ما اطلاع داریم عزم روحانی برای نامزدی در انتخابت آینده جزم است. علت پیشآمدن این سوال برای بعضی ها، به فشارهای روز افزونی که به آقای روحانی وارد می شودبازمیگردد، پشت این فشارهای فزاینده هدفی باید وجود داشته باشد. مخالفان و رقبا فکر میکنند که اگر فشار بر آقای روحانی را افزایش دهند تا خود ایشان از ادامهی رقابت منصرف شود، بهتر و با هزینه کمتر می توانند در انتخابات آینده جولان دهند. گاهی فشارها موجب می شود که عدهای تردید کنند که آیا روحانی این چنین فشارهایی را می تواند تحمل کند یا خیر و سپس این سوال در ذهنها پیش می آید که نکند در انتخابات سال آینده شاهد حضور ایشان نباشیم. در حالی که بر اساس اطلاعاتی که از نزدیکان ایشان دارم می دانم علی رغم فشارهای سیاسی به خودشان و اعضای دولت ، عزمشان برای حضور در انتخابات سال آینده جزم است.
شکی به رای آوری روحانی نداریم
وی افزود: بر اساس نظر سنجی هایی که صورت گرفته، آقای روحانی نسبت به همهی نامزدهای محتمل دیگر جلوتر است. ما شکی به رای آوری ایشان نداریم. مردم علی رغم تنگناها و سختی هایی که وجود دارد درک می کنند که ادامه یافتن مشکلات، مربوط به شخص رئیس جمهور و دولت نیست. یا مشکلات از قبل است و یا ناشی از فشارهایی است که الان به دولت وارد می کنند. دولت آقای روحانی هم زمان با فعالیت مجلس نهم آغاز به کار کرد، مجلسی که از اساس با این دولت مخالف بود. وقتی یک دولت در کنار بحران های اقتصادی، فشار سیاسی سنگینی را از ناحیهی مجلس تحمل می کند، نمی تواند افراد شایسته و دلخواه خود را به کار بگیرد و برنامه هایی که دارد را اجرا کند. دائما هم گرفتار بحران هایی است که برایش ایجاد می کنند.
دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی تصریح کرد: به نظر من مردم این موضوع را می فهمند و صبر می کنند تا عملکرد مجلس دهم نسبت به مجلس قبل را ببینند. مردم منتظر نتیجهی همراهی دولت و مجلس هستند؛ چرا که خود آنها چالش بین مجلس و دولت را به سود دولت حل کردند. بخش زیادی از قضاوت های مردم طی یک سال آینده شکل خواهد گرفت، اینکه آیا دولت توفیقاتی به دست می آورد یا خیر. اگر توفیقات حاصل بشود همین رویکرد در زمان انتخابات ادامه پیدا می کند. اما اگر نتواند، شرایط انتخابات برای مردم مشکل می شود. به همین دلیل است که به دولت اصرار داریم تغییرات جدی در کابینه ایجاد کند تا بتواند با انرژی جدیدی طی ماههای آینده فعالیت کند . کابینهی این دولت تحت تاثیر رویکرد مجلس نهم شکل گرفته است و می تواند الان بهتر از این بشود. مجلس جدید فرصتی است که آقای رئیس جمهور باید از آن استفاده کند. فرصت ها برای همیشه از جانب مردم در اختیار منتخبینشان قرار نمی گیرد. معتقد هستیم که دولت باید به این موضوع که باید تاثیر نقش مجلس جدید در عملکرد دولت آشکار شود، توجه کند. اولین تاثیرش هم ترمیم کابینهای است که اضطرارا در تعامل با مجلس نهم شکل گرفته بود.
وی با اشاره به وضعیت اقتصادی دولت خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود تا آخر سال مشکلات اقتصادی وجود داشته باشد. صاحب نظران اقتصادی پیشبینی می کنند گشایش های اقتصادی از ابتدای سال 96 و همزمان با به اجرا در آمدن تمام مفاد برجام خواهد بود. رئیس جمهور در صحبت های تلویزیونی خود با مردم اعلام کردند تا آخر سال گشایش های اقتصادی صورت می گیرد.
این فعال سیاسی اصلاحطلب در تبیین صحبتهایش همچنین افزود: ازجمله اینکه دولت هم فکر نمی کرد که فرآیند اجرایی برجام تا این مقدار طولانی شود؛ در حالی که ما از قبل هم می دانستیم قطعنامههایی که در شورای امنیت ملی سازمان ملل علیه کشوری صادر می شود به همین راحتی اثراتش مرتفع نمی گردد. البته با تدبیر درست دولت در تفاهم نامهی برجام و کمکی که شورای عالی امنیت جهت صدور مصوبهی جدید کرد، برای اولین بار چشم انداز کوتاه مدتی برای رفع تاثیر تحریم هایی که در زمان آقای احمدینژاد در شورای عالی امنیت صادر شد، به دست آمد. اگر ابتکار عملی که دولت در توافق برجام به خرج داد، وجود نداشت، باید می گفتیم هشت سال حدودا طول می کشد تا آثار برجام ظاهر شود. اما حالا می دانیم که همهچیز با سرعت بیشتری در حال بهبود است. از آغاز برجام تا آخر سال را که در نظر بگیریم، نسبت به عرف بینالملل در رفع تاثیر تحریمهای شورایعالی امنیت بر کشورها ، خودش خوب تلقی می شود.
کاندیدا اصلاحطلب برای انتخابات آینده وجود دارد، اما از روحانی حمایت می کنیم
شکوری راد در پاسخ به این پرسش که اگر اصلاحطلبان برای حمایت از روحانی به اجماع نرسند، آیا کاندیدا جهت حضور در انتخابات دارند یا خیر ، اظهار کرد: دربارهی به اجماع نرسیدن بر سر کاندیداتوری روحانی باید گفت که یک زمانی فرض ذهنی مطرح می شد که همیشه ممکن است این مفروضات ذهنی وجود داشته باشد؛ اما در عمل این فرض ها به منصۀ ظهور نمی رسد. به لحاظ احتمال آماری یک درصد هم ، اتفاق می افتد، اما در عمل یک در صد را خیلی لحاظ نمی کنیم و به اندازه ی 99% برایش انرژی نمی گذاریم. اما اینکه بگویند اصلاح طلبان جز آقای روحانی فرد دیگری را ندارند که معرفی کنند درست نیست.
وی ادامه داد: افراد دیگری هستند که ظرفیت لازم را برای جلب اجماع اصلاحطلبان دارند. همانطور که تا پیش از انتخابات سال 92 فکر نمی شد که آقای روحانی ظرفیت ایجاد اجماع در میان اصاحطلبان را داشته باشد. به نظر من سیاستورزی در ایران به حدی رسیده است که هیچگاه دست کنشگران سیاسی در شرایط خاص خالی نمی ماند. من فکر می کنم که شاید اسم بردن خیلی جالب نباشد، اما شما خیلی راحت می دیدید که در جریان مذاکرات برجام این بحث پیچید که ظریف رئیس جمهور 1400 است ، بعد از طرح تحول سلامت خبر کاندیدا بودن دکتر هاشمی میان مردم پیچید، ما پیش از این نیز چنین موضوعاتی را داشته ایم که وقتی کرباسچی محاکمه می شد افکار عمومی اورا گزینهی مناسب ریاست جمهوری می دانستند. زمانی که با مهاجرانی برخورد کردند،او را کاندیدای مناسبتری دیدند. این موضوع نشان می دهد در بستر اجتماع پیدا کردن افرادی که بتوانند حمایت مردم را جلب کنند کم نیست.
وی همچنین تاکید کرد: این بحث اما فرعی است و ما به صورت جدی به آن فکر نمی کنیم . جدی ترین بحثی که عدهای مطرح می کنند این است که به هر دلیلی ممکن است مانع حضور آقای روحانی شوند یعنی یا منصرفش کنند یا نگذارند وارد انتخابات شود. با عزمی که من از آقای روحانی سراغ دارم بحث انصراف ایشان منتفی است. رد صلاحیت ایشان هم خیلی دشوار است که رئیس جمهوری که بر سر کار است را به دلایل سیاسی رد صلاحیتش کنند آن وقت خود روند نظارت بیش از پیش زیر سوال می رود و در سطح بین الملل جای دفاعی باقی نمی ماند.
اصولگرایان خیلی راحت نمی توانند از آقای روحانی کناره گیری کنند
این نمایندهی سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ،اصولگرایان با چالش جدی مواجه هستند تصریح کرد: آقای روحانی تا پیش از انتخابات سال 92 کاملا در زمرهی اصولگرایان قرار داشت. هنوز هم به لحاظ تشکیلاتی عضو جامعه ی روحانیت مبارز تهران است که مهمترین تشکل اصولگر به حساب می آید. او یک چهرهی روحانی است که با خیلی از اعضای جامعه روحانیت مبارز و جامعهی مدرسین حوزه ی علمیه قم و مراجع تقلید ارتباط خوبی دارد. یعنی اگر اصولگرایان بخواهند بگویند که ایشان اصولگرا نیست، نمی توانند با توجه به پیشینه ایشان چنین حرفی بزنند. ممکن است رفتار ایشان را مورد انتقاد قرار دهند؛ که باز هم نمی توانند ،چرا که خیلی از اصولگرایان با مشی و مرام روحانی هم عقیده هستند. نمی توانند روحانی را از اصولگرایی بیرون بیاندازند در حالی که بینشان شکاف ایجاد نشود. بنابراین به نظر من اصولگرایان خیلی راحت نمی توانند از آقای روحانی کناره گیری کنند. یعنی اگر این کار را بکنند حتما بخشی از بدنهی آنها با روحانی جدا می شود و آن ها از قبل هم کوچک تر می شوند.
وی افزود: آنها از خیلی قبل تر از سال 92 دایرهی شمولشان کوچک و کوچک تر شده است. هر اندازه که افراطی ها در راس اصولگرایان قرار گرفتهاند دایرهی شمول این جناح محدودتر شده است. این فرآیند از زمان روی کار آمدن احمدینژاد آغاز و در حوادث سال 88 تشدید شد، در سال 92 به منصهی ظهور رسید و در انتخابات سال 94 آشکارتر شد. این نشان می دهد که اصولگرایان با چالش جدی برای مقبولیت میان بدنه ی اجتماعی خودشان روبهرو هستند. بدنهی اجتماعی اصولگرایان یک بخش اعتقادی و یک بخش تشکیلاتی دارد. بخش اعتقادی و سیاسی اش طی این مدت خیلی آسیب دیده است و بخش تشکیلاتی که از قبل منافع اصولگرایی منتفع می شود رابطههایشان را حفظ کرده اند . اما آن بخشی که رویکرد اعتقادی برای حمایت از اصولگرایان داشته دچار چالش جدی شده و در بسیاری موارد حساب خودشان را از اصولگرایان جدا کردند.
احمدینژاد به اصولگرایان ضربه های جبران ناپذیری زد
شکوری راد همچنین در ادامه ابراز عقیده کرد: در انتخابات اخیر مجلس شاهد اتفاق مهمی بودیم . اصولگرایان دارای بدنۀ اعتقادی هستند که انتخابات را در زمرۀ مناسک می دانند، یعنی همانطور که نماز می خوانند، روزه می گیرند در انتخابات هم شرکت می کنند و به اصولگرایان هم رای می دهند. این بدنه باورهای خودش را طی این سالها به اصولگرایان از دست داد. شاهد کاهش جدی این بخش از بدنه ی اصولگرایان در انتخابات بودیم. آنها برای اولین بار تارک انتخابات شدند. برای اولین بار چون به باورهایشان آسیب وارد شده در انتخابات شرکت نکردند.احمدی نژاد هم از لحاظ باورها و هم از لحاظ رویکردها به اصولگرایان ضربه های جبران ناپذیری زد. چالشی که بر سر حقوق های نامتعارف ایجاد کردند مقداری برای این بود که آنها بتوانند نواقص خود را برطرف کنند، اما دستاوردش روی اوردن مجدد مردم به آنها نبود. نتیجه اش این بود که انهایی که عقیدهشان را نسبت به اصولگرایی از دست داده بودند به این باور برسند که فساد کل کشور را فراگرفته است. اگر از اصولگرایان اعراض سیاسی کرده بودند دچار اعراض نسبت به کل نظام شدند. بهر حال نتیجه ی کلی کارشان به نفع خودشان که نبود هیچ، به ضرر کل نظام بود.
اصولگرایان بدنهی عقیدتی خود را از دست داده اند
این فعال سیاسی اصلاحطلب در ارتباط با این بخش از صحبت هایش که اصولگرایان بدنهی عقیدتی خود را از دست داده اند ،گفت: کسانی که اهل نظر و تحلیل هستند این تحلیل ها را انجام دادند و من از نتیجهی تحلیل های آنها استفاده می کنم .در انتخابات مجلس سال 94 به طور محسوسی در جاهایی مثل اسلام شهر شاهد ریزش رای اصولگرایان بودیم. ما در تحلیل های گذشتهی خودمان همیشه می گفتیم اگر میزان مشارکت به بالای 50% برسد شانس اصلاحطلبان افزایش پیدا می کند. علت آن بود که پایهی رای اصولگرایان را نهایتا 25% می دانستیم.در واقع همیشه به دلیل مناسکی بودن، رای دادن این بخش را به اصولگرایان حتمی می دانستیم ، اما در مقابل هم می دانستیم که بدنۀ اصلاح طلبان برخی مواقع رای میدهند و برخی مواقع حاضر به رای دادن نمی شوند. این دفعه شاهد بودیم میزان مشارکت در برخی حوزه ها مثل اسلامشهر خیلی بالا نرفت، اما نتیجهی رای به نفع اصلاح طلبان بود. حالا آیا باید گفت نیروهای اصولگرا به اصلاح طلبان رای دادند که درست نیست؛ یا می توان تحلیل کرد که نیروهای اصولگرا رای ندادند و نیروهای اصلاحطلب بیشتر رای داند. این موضوع دوم با بررسی های میدانی بیشتر تطبیق می کند . اصلاح طلبان توانستند با انسجام خودشان انگیزه ی لازم را برای مشارکت بیشتر ایجاد کنند در حالی که در آن سمت بدنه اصولگرایان آن طور که انتظار می رفت به پای صندوق های رأی نرفتند.
دولت از اصلاحطلبان کمک نمی خواهد
شکوری راد با اشاره به انتقادها و هجمههایی که به دولت می شود گفت: هر زمانی که دولت از اصلاحطلبان کمک خواسته ، اصلاحطلبان کمکشان کرده اند اما در جایی که نخواسته یا میدان را باز نکرده اصلاحطلبان آنجا ورودی نداشتند . استراتژی ما این بوده است که بگذاریم دولت تمام توان و ظرفیت خودش را به کار بگیرد تا به برنامه هایش برسد. ما حتما از دولت کارنامهی عمل خواهیم خواست . اگر در جایی بتوانیم کمکش کنیم دریغ نخواهیم کرد. به نظر می رسد در برخی زمینه ها دولت تمایل به استفاده از توانمندیهای اصلاحطبان ندارد. در مجلس قبل متوجه شدیم وقتی از اصلاحطلبان در دولت استفاده می کند تحت فشار قرار می گیرد . به همین جهت اصلاحطلبان هم نتوانستند در ادامهی حمایتهایشان از دولت، آن طور که باید، در امور مورد نیاز به دولت کمک کنند.
وی در بخشی از صحبت هایش با اشاره به بازخورد منفی ارائهی آمارهای اقتصادی در صحبت های اخیر رئیس جمهور میان مردم یادآور شد: در فضای مجازی شاهد بودیم که ارائهی آمار توسط رئیس جمهور بازخورد منفی داشت .مردم احساس می کردند همان کاری که احمدی نژاد انجام میداد توسط روحانی تکرار شد. در حالی که آمارهای رئیس جمهور گذشته ساختگی بود و آمارهای آقای روحانی بر اساس واقعیت و برای شفاف سازی شرایط بوده است. مردم نسبت به آمارها و ارقام حساس شدهاند و فکر می کنند از این طریق سرشان کلاه می رود؛ اگر تیم رسانهای دولت به این موضوع توجه می کردند دیگر از این روشی که احمدینژاد سوزانده استفاده نمی کردند.
وی با بیان اینکه دلیلی نمی بینیم آقای احمدینژادی که هنوز محاکمه نشده است رد صلاحیت شود، از عدم برخورد دستگاه قضایی با پرونده های احمدینژاد انتقاد کرد و ادامه داد: ما به دستگاه قضایی انتقاد داریم که نسبت به تخلفات احمدینژاد از قانون چشم پوشی کرده است و به پرونده های او رسیدگی نکرده است. اما فکر می کنیم وقتی کسی هشت سال در کشوری رئیس جمهور بوده است و به حسب ظاهر تخلفی برایش ثبت نشده است دلیلی برای ردصلاحیتش نیست. قاعدتا ایشان باید تایید صلاحیت شود. برای ردصلاحیتش ارائهی ادله ی قانونی لازم است . ما بی اطلاع هستیم که پرونده ای که در مورد ایشان وجود دارد رسیدگی میشود یا خیر . قاعدتا باید در رابطه با آقای احمدینژاد پروندههای کلان وجود داشته باشد و توسط دستگاه قضا رسیدگی شود. اما نفس داشتن پرونده که نمی تواند دلیل رد صلاحیت باشد. از همین روی منتظر برخورد دستگاه قضا با ایشان هستیم.
این فعال سیاسی اصلاحطلب تصریح کرد: در یک شرایط دموکراتیک ایشان باید بتواند در انتخابات حضور پیدا کند . ما نمی گوییم کسی که هنوز تخلفی برایش اثبات نشده و حکم قضایی نگرفته است نمی تواند وارد کارزار انتخابات شود . بر اساس اصل برائت ایشان بری است ولو اینکه در مورد تخلفاتش ادعاهای زیادی وجود داشته باشد. قاعده این است که احمدی نژاد براساس قوانین و شرایط امروز نباید مشکلی جهت حضور در انتخابات آتی داشته باشد مگر آنکه طی این مدت دستگاه قضایی بخواهد به پروندهی ایشان رسیدگی کند.
وی با اشاره به تلاشهای احمدینژاد برای بازگشت به صحنه ی قدرت خاطرنشان کرد: شگردهایی که احمدینژاد طی سالهای گذشته از خودش نشان داد روشن کرد که حد و مرزی برای رسیدن به هدف هایش قائل نسیت. این بی حد و مرزی باعث می شود که هر رفتاری از ایشان برای جلب رای مردم سر بزند که به آن میگویند رفتارهای پوپولیستی.این احتمال وجود دارد که باز از این روش استفاده کند کما اینکه از همین روش هم در مناظرهی انتخاباتی سال 88 مقابل رقیبش استفاده کرد. ما باید بدانیم که اگر می خواهیم در انتخابات آینده شرکت کنیم، ممکن است او یکی از رقبا باشد و باز ممکن است از همان روشها در مقابلمان استفاده کند. ما باید آماده باشیم که اگر این اتفاق افتاد مثل گذشته غافلگیر نشویم؛ چرا که آن زمان کسی این حد از وقاحت را پیش بینی نمی کرد. ما فرض را بر این می گذاریم که احمدینژاد می آید، تایید صلاحیت می شود، اصولگرایان پشت سرش میآیند و باز او می خواهد از روش های تبلیغاتی مخصوص به خودش استفاده کند. ما خودمان را برای چنین روزی آماده نگه می داریم .
دبیر کل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی با تشبیه شرایط اصولگرایان به شرایط فعلی جمهوری خواه های آمریکا جهت حمایت از کاندیدای خود اظهار کرد: حمایت یا عدم حمایت اصولگرایان از فردی که خود به عنوان کاندیدای جناحشان معرفی کردند به شرایط فعلی حزب جمهوری خواه آمریکا شبیه است. میبینیم که حزب جمهوری خواه با چه شرمندگی از ترامپ حمایت می کنند چون اگر به پیروزی حزبشان در انتخابات فکر می کنند باید از او حمایت کنند . با همین وضعیت، کلینتون از ترامپ جلوتر افتاده و به نظر من این روند ادامه پیدا می کند؛ چرا که هر اندازه ترامپ عقب بیافتد عصبانی تر می شود و حرفهایش تندتر می شود ، در واقع در یک سیکل معیوب قرار می گیرد که از پیروزی باز بماند. چه بسا به تدریج بزرگان حزب جمهوری خواه از او اعلام برائت هم بکنند. همین اتفاق برای احمدینژاد هم افتاده است. برخی چهرههای اصولگرا علی رغم عدم علاقه به حمایت از احمدینژاد در دور دوم از او حمایت کردند. آنها بعد از حوادث سال 88 مجبور شدند بیشتر از او حمایت کنند که همینکار آسیب جدی به وجهه آن ها وارد کرد.
وی ادامه داد: در حال حاضر نظر سنجیها نشان می دهد که باز در بین اصولگرایان احمدی نژاد بیشترین رای را دارد و اگر به پیروزی فکر کنند مابقی افراد باز باید از او حمایت کنند. مگر اینکه مثل برخی چهرههای عاقل آن جناح مثل مرتضی نبوی و باهنر از پیروزی در انتخابات صرف نظر کرده و از روحانی دفاع کنند تا در آینده بتوانند امتیازاتی به دست آورند و وجهه ی خود را ترمیم کنند.این بهترین روش است اما معلوم نیست این عقلانیت در بین آنها به منصهی ظهور برسد. ما دربین اصلاحطلبان در رابطه با هماهنگی و انسجام مشکلاتی داریم اما برای اصولگرایان اساسا هیچ چشمانداز روشنی جهت انسجام و هماهنگی وجود ندارد. آنها امکان اجماع ندارند. امکان اجماعشان فقط ممکن است بر کاندیدای میانه باشد که بهترین کاندید میانه روی انها آقای روحانی است.
این نماینده ی سابق مجلس شورای اسلامی در ارتباط با شایعه هایی که جهت حضور باهنر در انتخابات آتی مطرح می شود نیز گفت:عدم شرکت باهنر در مجلس این بحث را ایجاد کرد که ایشان به حضور در انتخابات ریاست جمهوری فکر می کند. اگر چه ایشان در زمره ی گروه سیاسی اثر گذار جناح اصولگرا است اما ظرفیت و محبوبیت جذب ندارد. بنابراین خیلی بعید است که ایشان بتواند فرد مورد اجماع اصولگرایان باشد. تنها کسی که شاید اصولگرایان داشته باشند که فکر کنند مناسب است و اجماع روی او شکل می گیرد دکتر ولایتی است . ایشان به لحاظ سیاسی ممکن است مقدار زیادی موجب اجماع اصولگرایان بشود اما در مورد رای آوری اش شک است . علاوه بر این موضوع ولایتی و روحانی تفاوت چندانی ندارند و ضمن آنکه خیلی بعید است که ولایتی رقیب روحانی شود.
اصلاح طلبان بر اساس شروط عقلانی از روحانی حمایت می کنند
شکوری راد در پاسخ به این پرسش که اصلاح طلبان چه شروطی برای حمایت از روحانی دارند گفت: زمانی است که شرط و شروطی می گذاریم و می گوییم اگر این را پذیرفتی از تو حمایت می کنیم و اگر قبول نکردی و انجام ندادی ما از تو حمایت نخواهیم کرد. رابطه ی اصلاح طلب ها با روحانی اینگونه نیست.اما اصلاح طلبان به صورت عقلانی مثل هر نیروی سیاسی دیگر به ازای کمکی که می کنند حرف خودش را می زنند ، روحانی هم حرف اصلاح طلبان را باید بشنود و ترتیب اثر دهد . اما بدین معنا نیست که شروطی داریم و اگر روحانی نپذیرفت دیگر از او حمایت نمی کنیم.
وی افزود: طبیعتا در بین نیروهای سیاسی در جلسات خصوصی بحث ها و گفت و گو هایی صورت می گیرد اما انچه که هر روز در فضای مجازی برای تخریب فضای سیاسی موجود به نقل از آقایان خاتمی ،هاشمی ، عارف و امثال آنها منتشر می شود درست نیست. هر نیروی سیاسی که بخواهد حرف بزند فرصت و تریبونی در اختیار دارد . انتساب این اظهارنظرها به اشخاص در خیلی موارد تکذیب می شود و در خیلی موارد دیگر حتی تکذیب هم نمی شود چرا که پرداختن به شایعه، آن موضوع را برجسته می کند . اساسا نباید به این حرف ها اعتنا کرد و در تحلیل های سیاسی وارد کرد . اما حتما وقتی آقایان خاتمی وروحانی صحبت می کنند حرف هایی به هم می زنند که در تریبونهای رسمی نمی زنند. اما اگر کسی بخواهد از این حرف ها استفاده کند و دیگران را به واکنش وادارد کار درستی نیست و نباید به آن ها اعتنا کرد. در عرصه ی سیاسی باید به اضهار نظر های رسمی افراد توجه کنیم.
این فعال سیاسی اصلاح طلب همچنین تصریح کرد: من فکر می کنم آنچه که در انتخابات مجلس اتفاق افتاد پیروزی برای اصلاح طلبان بود که سر جای خودش هست و می تواند با رفتار و عملکرد قوی تر فراکسیون امید قوی تر و یا بالعکس تضعیف شود اما اصل پیروزی سر جای خودش است و از بین نرفته است . به نظر من به زودی شاهد افزایش قدرت و تلاش فراکسیون امید خواهیم بود. در این انتخابات توانایی اصلاح طلبان به منصه ی ظهور رسید و توفیقات خوبی به دست آمد. از این به بعد تا پایان مجلس تاثیرات اصلاح طلبان فزاینده خواهد بود که باعث امید در جامعه هم می شود.
وی با اشاره به انتقاداتی که درفضاهای مجازی علیه فراکسیون امید و شورای سیاسیتگذاری اصلاحطلبان مطرح می شود خاطر نشان کرد: متاسفانه ما می دانیم که افکار عمومی هم خیلی زود امید وار و هم خیلی زود نا امید می شوند، روی هیچکدام از این حالات نباید سرمایه گذاری کرد چرا که بالاخره این فراز و فرود ها در جامعه وجود دارد. یک کنش گر سیاسی حوادث را رقم می زند در حالی که مردم در خیلی موارد از اتفاقات افتاده فقط متاثر می شوند. بنابر این من اصلا چنین برآوردی ندارم که مردم از اصلاح طلبان ناامید شدند، آنها دوباره توفیقی از اصلاح طلبان ببینند امیدوار می شوند. البته متاسفانه ما مقداری در مدیریت فضای افکار عمومی حد فاصل انتخابات تا شروع مجلس تعلل داشتیم . این فاصله باعث شد خارج از مدیریت اصلاحطلبان ذهنیت هایی شکل بگیرد که الان در حال کنترل است . حکمت این اتفاق در این بود که با از دست دادن همهی ادعاها به کف وضعیت خود برسیم و بعد از همین جایگاه برای رسیدن به اهداف بالاتر حرکت کنیم. استمرار یک حرکت رو به جلو و بالا خیلی تاثیرات سیاسی بیشتری نسبت به حرکت های نوساناتی داشته باشد. من فکر می کنم اینکه ما در وضعیت ابتدایی به کف شرایط رسیدیم و بعد از این می توانیم حرکت رو به جلو و بالا داشته باشیم ، خودش یک فرصت مغتنم است برای ما.
شکوری راد همچنین با اشاره به دیدار رهبر حکومت خودگردان فلسطین با رجوی گفت: آرایش سیاسی منطقه در سالهای اخیر شکل جدید گرفته و رادیکال تر می شود؛ با روی کار آمدن ملک سلمان در عربستان و سیاست های جدیدی که عربستان در پیش گرفته است، نسبت به ایران رادیکال تر شده است. وضعیت منطقه هم به گونه ای بود که صف آرایی هایی مستقیم یا غیر مستقیم در بحرین،سوریه و یمن علیه عربستان داشتیم. در مجموع به نظر می رسد که یکی از اقداماتی که عربستان در این صف آرایی انجام داده ایجاد یک خط جدید برای تعارض با نظام جمهوری اسلامی است از جملهی آن ها این است که ترکی الفیصل در میتینگ مجاهدین خلق شرکت کرد و به نوعی حمایت عربستان را از این گروه اعلام کرد. اگر چه او مقام رسمی نبود اما می دانیم که بدون اجازه از مقامات رسمی این حضور صورت نمی گرفت . بعد شاهد بودیم که محمود عباس با رجوی دیدار کرد. ما می دانیم که در فلسطین عملا جنبش فتح و حکومت خودگردان به عربستان متمایل است و حماس با فراز و نشیب هایی به جمهوری اسلامی متمایل بوده است . این آرایشی است که توسط عربستان کنترل می شود.
وی ادامه داد: حتما محمود عباس از جانب عربستان از لحاظ سیاسی و مالی شارژ شده تا این دیدار را انجام بدهد. این بخشی از سیاست های عربستان است . اما آنچیزی که ناراحت کننده است این است که چه طور رئیسحکومت خود گردان فلسطین که باید منافع فلسطینی ها را در نظر بگیرد با عربستان معامله می کند و اینگونه حیثیت خود را به بازی می گرد؟ سازمان مجاهدین خلق ممکن است در دنیا برای خودشان تبلیغات زیادی بکنند اما ما می دانیم که در داخل هیچ گونه پایگاه اجتماعی ندارند. آنقدر جرم وجنایت های سازمان مجاهدین خلق در ایران آزار دهنده بوده که همیشه در پیش چشم مردم زنده است و مردم می دانند که اگر آنها فرصت بیشتری داشتند جنایات بیشتری می کردند . آنها به هیچ وجه زمینه و پایگاهی در داخل کشور ندارند. این سازمان زمانی که با صدام حسین کار می کرد توانسته مقدار زیادی ذخایر مالی خویش را قوی کند و مانورهای تشکیلاتی خودش را پررنگ کند بویژه پس از خروج از لیست تروریستی آمریکا بیشتر فعالیت کرده است .
این فعال سیاسی اصلاحطلب گفت: این هم جای تعجب است که چه طور این سازمان خودش را از فهرست سیاه آمریکا خارج کرد. به نظر می رسد نوعی تقابل با سیاستهای اوباما در آمریکا دنبال می شد که این اتفاق افتاد. حالا این ها با کمک ذخایر مالی و قدرت تشکیلاتی که دارند توانسته اند پروپاگاندایی ایجاد کنند ودنیا هم فکر می کنند ظرفیتی در این گروه وجود دارد. البته ظرفیت جاسوسی در این گروه وجود دارد اما ظرفیت سیاسی، نظامی و پایگاه مردمی اش کم است. ظرفیت جاسوسی هم به این دلیل بالا است که افراد ایرانی بهتر از افراد خارجی در داخل ایران می توانند جاسوسی کنند . آن ها فکر می کنند با تقویت این سازمان می توانند ایران را به چالش بکشند .عربستان هم در سیاست های خود از آن ها حمایت کرده است . دیدار محمود عباس با رجوی هزینه کردن از جیب فلسطین برای عربستان بوده است و خلاف منافع فلسطین و خلاف واقعیت های سیاسی بوده است.
گفت وگو از خبرنگار ایسنا صدف صمیمی
انتهای پیام