ساخت مدرسه و توزیع کتاب در مناطق محروم توسط یک خیریه

مدیر روابط عمومی انجمن حمایت از توسعه فضاهای آموزشی (حامی) ضمن اشاره به ساخت مدرسه توسط این انجمن در استانهای محروم گفت: مناطق محروم علاوه بر کمبود فضاهای آموزشی دچار کمبود نیروی انسانی ماهر با اطلاعات روزآمد و تجهیزات هستند و این امر معضلی برای تدریس به‌روز به دانش‌آموزان تمام مقاطع چنین مناطقی به شمار می‌رود.

اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه انجمن حامی کار خود را با ساخت مدارس آغاز و در ادامه تجهیز مدارس، نگهداری از آنها و در حال حاضر ارتقاء سطح علمی معلمان دنبال می‌کند گفت: این انجمن تاکنون 14 مدرسه در سیستان و بلوچستان، کردستان، ایلام، گلستان، لرستان و آذربایجان شرقی ساخته‌ است.

وی افزود: پس از ساخت مدرسه در مناطقی چون سیستان و بلوچستان به این نتیجه رسیدیم که آموزش و پرورش این مناطق از کمبود نیروی انسانی متخصص رنج می‌برد؛ همین امر موجب شد علاه بر پشتیبانی و نگهداری فیزیکی مدارس و ارسال لوازم‌التحریر، به بحث ارتقاء آموزش معلمان چنین مناطقی ورود کنیم.

وی ضمن تاکید بر پایین بودن سطح آموزش در مناطقی چون سیستان و بلوچستان، ایلام، کردستان و گلستان ادامه داد: آموزش و پرورش از موضوع افزایش سطح آموزش معلمان در مناطق محروم و بالاخص مرزی استقبال کرد و منطقه دشت‌یاری در چابهار و همجوار با پاکستان به عنوان پایلوت طرح انتخاب و همکاری آموزش و پرورش باعث گسترش طرح مذکور شد.

بنابر اظهارات مدیر روابط عمومی انجمن حامی، طرح آموزشی از دانش‌آموزان آغاز شد که در ادامه راه به این نتیجه رسیدند آموزش صرف به دانش‌آموزان کافی نیست، لذا از سال 94 آموزش و ارتقاء سطح علمی معلمان و مدیران در دستور کار قرار گرفت.

برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه معلمان مناطق محروم

اسماعیلی با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه نمایندگان معلمان دشت‌یاری از سال 94 تا کنون افزود: نیروهای آموزش دهنده به این گروه نیز جزو بهترین معلمان با اطلاعات بروز شده به شمار می‌روند که سه چهارم آنها به صورت داوطلبانه و مابقی با دریافت حقوق با انجمن همکاری دارند.

مدیر روابط عمومی انجمن حامی در خصوص سطح سواد معلمان در مناطق محروم گفت: بدلیل محرومیت و دوری از شهر برخی مناطق، عملا نیرویی حاضر به همکاری با آموزش و پرورش نیست به طور مثال در این مناطق فردی با تحصیلات معارف مجبور به تدریس فیزیک و شیمی می‌شود به هیمن دلیل سطح آموزش در این مناطق کاهش می‌یابد. وضعیت در مدارس ابتدایی و چندپایه کم جمعیت بسیار بدتر است چرا که یک معلم مجبور به تدریس چندپایه می‌شود و حتی نقش مدیر مدرسه را نیز بر عهده دارد که این امر ناشی از دوری راه و نبود امکانات است.


وی در ادامه این گفت‌وگو به هزینه‌های بالای برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه معلمان مناطق محروم اشاره کرد و گفت: در حال حاضر عده‌ای از گروه آموزشی انجمن به شهرستان سراوان رفته و در حال خدمت هستند این در حالیست که تنها هزینه اعزام هر نیرو به چنین مناطقی بالغ بر 500 هزار تومان است و تاکنون ظرف سه سال پیش تاکنون 118 معلم اعزامی داشته‌ایم این در حالیست که برگزاری کلاسها در تهران نیز برای ما هزینه‌بر است.

اسماعیلی افزود: تمامی هزینه‌های رفت و آمد، اسکان در تهران و لوازم کمک آموزشی ارقام درشتی می‌شود که توسط انجمن و با حمایت خیران پرداخت می‌شود؛ به طوریکه برای سال تحصیلی 95 ـ 96 برآورد هزینه آموزشی صورت گرفته برای انجمن بیش 300 میلیون تومان پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه از نظر مادی وزارت آموزش و پرورش هیچ کمکی به انجمن نمی‌کند اظهار کرد: همکاری آموزش و پرورش با انجمن حامی در قالب در اختیار گذاشتن مهمانسرا، ارائه غذا و خودرو برای رفت و آمد به روستاهاست و در تهران نیز حتی در قبال استفاده از مهمانسرا، هزینه آنرا پرداخت کردیم.

اجرای طرح کوله‌کتاب در مناطق صعب‌العبور

وی با بیان اینکه علاوه بر اینها طرح کوله‌کتاب را نیز در مناطق صعب‌العبور اجرا کرده‌ایم خاطر نشان کرد:  حدود 50 کتابخانه روستایی توسط انجمن ایجاد شده است که در کنار آن کارگاه‌های نقاشی، قصه خوانی ، تئاتر و ... برای کودکان ایجاد کرده‌ایم. همچنین طرح کوله کتاب حاوی 100 کتاب برای روستاهایی با جمعیت اندک با همکاری هلال احمر و افراد محلی راه‌اندازی شده که ١٠کوله کتاب برای ٩ روستای همجوار  در نظر گرفته شده که کوله‌ها در روستاها جابه‌جا می‌شوند.

مدیر روابط عمومی انجمن حامی افزود: طی یکسال بیش از ١٠٠٠جلد کتاب در اختیار آن‌ها قرار می گیرد؛ این طرح در روستاهای مرزی سیستان و بلوچستان، گیلان و آذربایجان غربی در حال اجراست که بسیار مورد توجه روستاییان قرار گرفته است.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ / ۰۷:۲۶
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 95050116048
  • خبرنگار : 71424