به گزارش ایسنا، «مرتضی آبدار» در دومین جشنواره از مجموعه جشنوارههای هشتگانه کشور به میزبانی تبریز و با حضور استانهای آذربایجانشرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان گفت: غذاهای محلی بازتابدهنده فرهنگ و سبک زندگی مقصد گردشگری است و چشیدن مزههای تازه یک غذا، درک گردشگر از فرهنگ بومی و محلی مردمان آن منطقه را امکانپذیر میسازد؛ چرا که غذا ها، سفیرهای فرهنگی بر سر سفرههای مردم هستند.
«آبدار» به اهمیت غذاهای ایرانی تاکید کرد و گفت: اهمیت غذا تا جایی است که نقش مهمی در انتخاب مقصدهای گردشگری دارد و گردشگری بر مبنای غذا تا جایی اهمیت دارد که در کنار بحث گردشگری فرهنگی قرار میگیرد. حال آنکه برخی غذاهای محلی تبدیل به میراث انسانی و فرهنگی هر منطقه شده و حتی گاهی یک غذا تبدیل به هویت ملی و محلی یک مقصد و وسیلهای برای جذب گردشگران به آن میشود.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی اظهار کرد: گردشگران در بسیاری از نقاط جهان، معمولا این اشتیاق را دارند که طعم غذاها و خوراکیهای بومی آن مقصد گردشگری را بچشند و طعمهای جدیدی را کشف کنند که میتوان از آن به عنوان یک ماجراجویی جذاب نیز یاد کرد.
آبدار تصریح کرد: امروزه صرف غذا در رستورانها و غذاخوریها به یکی از فعالیتهای گردشگران حینِ سفر و اقامت در مقصد بدل شده است که خود به خود فرصتی مثالزدنی را فراهم کرده است. فرصتی برای جامعه میزبان که گردشگران را با فرهنگ غذا و خوراکیهای خود آشنا کند و جاذبه خاطرهانگیز را در کام و جان آنها بر جای نهد.
وی تاکید کرد: غذا در سراسر کشور این امکان را برای گردشگران فراهم آورده تا در کنار جاذبههای پرشمار تاریخی، فرهنگی و طبیعی از طعم دلنشین ذائقه ایرانی بهرهمند شود. اما در کمال تاسف علی رغم این اقلیم متنوع، نتوانستهایم از آن بهره ببریم.
«آبدار» با توجه به اینکه غذاهای محلی در سایه بیتوجهی در حال فراموشی هستند و لازم است بستر لازم برای حفاظت از آنها ایجاد شود، خاطرنشان کرد: جشنواره «سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری» که به همت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با هدف شناساندن ظرفیتهای سفره و خوراک ایرانی برگزار میشود، مهلت ارزندهای است تا ضمن باززندهسازی غذا و خوراک اصیل مناطق مختلف ایران اسلامی و جلوگیری از فراموشی آنها، جایگاه غذا در صنعت گردشگری به صورت کاربردی تعریف و نهادینه شود.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در ادامه تصریح کرد: این در حالی است که با ایجاد تصویری زیبا از غذای ایرانی در اذهان گردشگران خارجی و استفاده از پتانسیل آن در تاثیر گذاری برای حضور آنان می توانیم به تحقق سیاست های کلان ملی و نیز دولت تدبیر و امید پسا برجام و افق ایران 1404 و رسیدن به رقم 20 میلیون گردشگر ورودی به کشور امیدوار باشیم.
انتهای پیام