به گزارش ایسنا، «مهدی جهانگیری» اظهار کرد: این هشت میلیارد دلار درآمد گردشگری در سال خیلی باارزشتر از فروش 30 تا 40 میلیارد دلاری درآمد نفت است. چون این درآمد با عرقِ جبین فعالانِ گردشگری حاصل شده است.
وی که شب گذشته (دوشنبه 11 مرداد) در هماندیشی بخش خصوصی و دولتی گردشگری در هتل اوین سخن میگفت، بیان کرد: اگر توسعه صادرات به عنوان کلیدیترین محور رشد اقتصادی کشور در نظر گرفته شود، راهی نیست جز توجه به صنعت گردشگری. این مطالبهی جدی اتاق بازرگانی از دولت است که اگر بنا دارد کلیدیترین، اصولیترین و به حقترین توسعه اقتصادی را سرلوحه قرار دهد، باید پایهاش را روی گردشگری بنیانگذاری کند. این یک مطالبه جدی است که اگر نگاه شعاری به آن شود، به بیراهه خواهد رفت.
این فعال گردشگری سپس با انتقاد به وضعیت تبلیغات ایران در بُعد جهانی اظهار کرد: اینکه انتظار داریم دنیا، ایرانهراسی را بدون هیچگونه هزینهای فراموش کند توقع زیادی است. درست است که برجام و تغییر ادبیات سیاسی بزرگترین توفیق ما بوده، ولی انتظار بر این است که برای حضور در نمایشگاههای بینالمللی، حمایت از بخش خصوصی و س«وقتی برای یک هتل با همه ضوابط طرح شده بیش از 50 میلیارد تومان عوارض شهرداری میگیرند، به اضافه هزینهای که برای خرید زمین میشود، قطعا با فروش اتاقهای آن هتل، آمدن گردشگر و درنظر گرفتن هزینههای جانبی چنین پروژهای غیراقتصادی جلوه میکند.اخت برند و شعار ملی اقدام جدیتری صورت بگیرد.
«جهانگیری» سپس به چالشهای زیرساخت در کشور پرداخت و افزود: در برنامه ششم توسعه تأکید بر پنج برابر شدن شمار گردشگران خارجی است. قطعا رسیدن به رقم 20 میلیون گردشگری که در پایان سال 1404 هدفگذاری شده به زیرساخت اساسی نیاز دارد. اقداماتی آغاز شده که قابل تحسین هستند، اما باید به مقوله سرمایهگذاری جدیتری پرداخته شود.
او به عنوان یک سرمایهگذار در بخش گردشگری گفت: در تهران برای تکمیل یک پروژه هتل، کاسبکارتر از شهرداری تهران نمیتوانید پیدا کنید. در پایتختی با این جمعیت طی 37 سال گذشته جز یک هتل که حمایت دولت را داشت، کدام پروژه سرمایهگذاری هتل به نتیجه رسیده است؟ آسیبشناسی این مسئله خیلی کار مشکلی نیست.
نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: ما انتظار داریم انقلابی در توسعه صنعت گردشگری اتفاق افتد و نهضت ملی گردشگری با اجماع قوای سه گانه ایجاد شود تا همه گیرهای این صنعت را حل کنیم.
جهانگیری در پایان سخنانش به عنوان مدیر یکی از بانکهای کشور برای حمایت دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری به منظور تأمین سرمایه در گردش برای توسعه این صنعت، جذب گردشگران خارجی، چارتر کردن هواپیما و اجاره هتل و همچنین تأمین سرمایه و منابع اولیه برای ایجاد هلدینگ عمدهفروشی به منظور کاهش هزینههای سفر اعلام آمادگی کرد.
موفقیت ترکیه در گردشگری بخاطر تبلیغات ماهوارهای بوده
مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران در سخنانی که در هماندیشی بخش خصوصی و دولتی گردشگری مطرح کرد با اشاره به نقش صنعت گردشگری در حل بحران بیکاری اظهار کرد: به خاطر وجود چنین بحرانی باید به بخشهایی که زودتر به اقتصاد جواب میدهند بپردازیم. طبق آمار موجود برای تأمین یک شغل در صنعت به 70 میلیون تومان سرمایهگذاری نیاز داریم. در کشاورزی هم که با بحران آب مواجهایم و امکان توسعه را در این بخش نداریم. پس یکی از بخشهایی که میتوانیم با سرمایهگذاری در آن به نتیجه برسیم، گردشگری است.
وی سپس با تأکید بر اینکه گردشگری نیازمند برنامه جامع است، افزود: بدون استراتژی نمیتوان به هدف رسید، چرا که این صنعت با چالشهایی از گذشته تاکنون مواجه بوده؛ مانند تبلیغات که باید آنها را حل کند.
او تأکید کرد: ما بدون سرمایهگذاری در رسانههای معتبر و شبکههای ماهوارهای نمیتوانیم موفق باشیم. اگر مصر و یا ترکیه به این تعداد از گردشگر دست یافتهاند، به خاطر تبلیغات ماهوارهای بوده است.
خوانساری ادامه داد: ما هنوز با خط قرمزهایی مواجهیم که نمیدانیم تکلیف چیست. مثلا چند وقت پیش پیشنهادی درباره ساخت فیلمی مربوط به کوروش کبیر داشتیم، ولی دچار ابهام بودیم و نمیدانستیم که آیا با این کار مورد تقبیح قرار میگیریم یا تقدیر. آیا این اثر با ارزشهای ما منافات خواهد داشت و یا مشکلی ندارد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به جایگاه ایران در گردشگری اظهار کرد: براساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد منتشر شده در سال 2015، ایران در سال 2014 از محل جذب گردشگران خارجی 8.2 میلیارد دلار درآمد داشت و 415 هزار شغل مستقیم ایجاد کرد. رتبه ایران از حیث قدرتِ رقابت، اول است و از نظر تعداد میراث فرهنگی رتبه نهم را دارد. اما بدترین رتبه از حیث اهمیتدهی دولت به صنعت گردشگری است که ایران را در جایگاه 134 قرار داده است. لازم است به این موضوع توجه جدیتری نشان داده شود، چرا که گردشگری اکنون حالت چند وجهی پیدا کرده و بسیاری از کشورها نگاه صرف اقتصادی از آن را برداشتهاند.
خوانساری همچنین از فعالان گردشگری درخواست کرد به بازارهای مهمی چون چین توجه جدی نشان دهند و گفت: چینیها سال گذشته 192 میلیارد دلار در خارج از کشور هزینه کردهاند که پیشبینی میشود تا سال 2020 به 1200 میلیارد دلار برسد. چین یکی از کشورهایی است که میتوان به آن اتکا کرد.
وی سپس از مذاکره با سفیر ایران در چین برای جذب درصدی از گردشگران این کشور خبر داد.
انتهای پیام