رییس فدراسیون روستایی: گیلما رشته‌ای من درآوردی است/ کشتی گیله‌مردی باید گسترش یابد

رییس فدراسیون روستایی و بازی‌های بومی محلی گفت: کشتی گیله‌مردی یک ورزش با سابقه زیاد است که توان تبدیل شدن به یک رشته فراگیر را دارد.

غلامرضا جعفری در گفت و گو با ایسنا درباره وضعیت کشتی گیله‌مردی و برنامه فدراسیون برای گسترش این رشته، اظهار کرد: این رشته یکی از ورزش‌های سنتی ایران در استان گیلان و شرق مازندران است که علاقمندان زیادی دارد. این رشته ریشه در اعتقادات، باورها و روحیه پهلوانی مردم این مناطق دارد.

وی افزود: فردین معصومی که به عنوان رییس انجمن کشتی گیله مردی فعالیت می‌کند، کاملاً به بطن این رشته و صفات درونی آن آگاه است و خودش هم از درون این رشته به کشتی رسید و به جایگاه بالایی در ورزش ایران دست یافت.

رییس فدراسیون روستایی و بازی‌های بومی محلی در ادامه  با تاکید بر این که قدم اول برای ارتقای جایگاه کشتی گیله مردی گسترش آن در دیگر نقاط کشور است ، خاطر نشان کرد: فردین معصومی هم تعهد ویژه‌ای به این رشته دارد و باید با ایجاد ضوابطی جدید کاری کنیم تا کشتی‌های مختلفی که تحت عنوان گیله‌مردی در نقاط مختلف برگزار می‌شود زیر نظر انجمن باشد و در نهایت به رشد این رشته کمک کند.

وی ادامه داد: از مسولان استان گیلان استدعا دارم برای گسترش این رشته تلاش کنند تا کشتی گیله‌مردی هم مانند کشتی چوخه جایگاه واقعی خود را پیدا کند و یک مرکز برای خودش داشته باشد.

جعفری با تاکید بر این که در زمان ریاست سعیدلو بر سازمان تربیت بدنی یک رشته من درآوردی و بی پایه و اساس به نام گیلما در یک فدراسیون رزمی شکل گرفت، اضافه کرد: به وجود آمدن آن رشته ضربه زیادی به کشتی گیله‌مرد ی می‌زند چرا که تلفیق این رشته با یک رشته رزمی درست نیست. گیله مردی یک مکتب است و نباید اینگونه با آن برخورد شود.

وی گفت: کشتی گیله‌مردی باید حفظ شده و گسترش یابد و راه آن فرا استانی‌شدن است و باید یک نگاه ملی به آن داشت. این رشته باید از محدوده شمال کشور خارج شود.

انتهای پیام
 

  • یکشنبه/ ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ / ۰۹:۳۶
  • دسته‌بندی: کشتی، رزمی
  • کد خبر: 95050105282
  • خبرنگار :

برچسب‌ها