به گزارش ایسنا، حجتالاسلام والمسلمین «محمد حسین حسینزاده بحرینی» در ششمین سلسله نشستهای «گفتمان شهر» در پژوهشکده ثامن در مشهد مقدس اظهار کرد: ساکنان قدیمی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی جزو بافت ثامن محسوب میشوند، مدارس علمیه هم از این قاعده مستثنی نیستند. هر چند که نسبت به حفظ این مدارس اهتمام ویژهای شده است، اما نباید از این نکته غافل شد که مردم نسبت به این حوزه عُلقه فرهنگی دارند و این عُلقه را نمیتوان با موازین علمی توجیه کرد.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: یکی از معانی خوب و کاربردی اقتصاد که همهکس فهم است و این دانش را به دانش مفید تبدیل میکند، آن است که اقتصاد را «دانش قیمت تمام شده» بدانیم؛ با این تعریف موضوعات مادی و غیر مادی زیر چتر اقتصاد قرار میگیرند.
وی مشهد را یک شهر متفاوت دانست که مشکل آن نبود باور مسئولان شهری و استانی به تافتهی جدا بافته بودن مشهد است.
اقتصاد زیارت واژه غلطی نیست
«بحرینی» تحولآفرینی ماموریت مشهد را در منظومه جغرافیایی، سیاسی و فرهنگی دانست و افزود: در این شرایط سوالِ مطرح آن است که اگر مشهد در منظومه کشور ما باشد یا نباشد، چه تفاوتی میکند؟ میلیونها انسان که به حرم وارد میشوند، علیالقاعده در فضای مشهد قرار میگیرند و تغییر نقش میدهند.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر برای مشهد مقدس هزینهای صورت گیرد این امر میتواند گام موثری در توسعه معنویات باشد، افزود: اقتصاد زیارت اصولا واژه غلطی نیست و نباید این گونه تصور شود که استفاده از این واژه ما را به بیراهه میبرد، حال اگر مقصود از اقتصاد زیارت تحول آفرینی نباشد قطعا به بیراهه خواهیم رفت.
او با صحیح دانستن صحبت برخی مسئولان دربارهی کم شدن ماندگاری زائران در مشهد مقدس افزود: اما این که مسئولان معتقدند که حضور بیشتر زائر در مشهد موجب میشود عایدی ما از این حضور بیشتر شود را غلط میدانم، چون این رویکرد، کسب درآمد را بر مقوله زیارت برتر میداند. ما باید به ماندگاری زائر از آن جهت توجه کنیم که بیشتر تحول آفرینی کنیم.
ضرورت تحولآفرینی در شهرهای مذهبی
بحرینی با اشاره به ماده ۱۲ قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر اینکه شهرهای زیارتی مانند مشهد و قم باید تحول آفرینی کنند، افزود: از این رو بودجه مجزایی برای این شهرها در نظر گرفته شده بود. متاسفانه کمیسیون برنامه و بودجه برخی از مواد این برنامه را حذف کرد که این نگاه کاملا تنگنظرانه است.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اتفاقات کنونی در بافت مشهد را حول دو مساله یعنی نوسازی پیرامون حرم امام رضا (ع) و بخش اقتصادی و توسعهای که در ادامه مسیر و درون بافت اصلی اتفاق افتاده است، تحلیل کرد و افزود: به اعتقاد من در بخش نخست انحراف جدی و ناخوشایندی رخ داده است.
وی بیان کرد: در بافت پیرامونی حرم معیارهای اقتصادی بر اقتضائات فرهنگی غلبه کرده و ما دچار انحراف شدهایم حال باید یک تصمیم عاجل و قاطع در این زمینه گرفته شود.
منطقه ثامن به یک منطقه توریستی بیهویت تبدیل شده است
«بحرینی» با اشاره به ارائه طرح ۳ بخشی ویژه بافت پیرامونی حرم به حجتالاسلام رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: ما این طرح را قبول داریم و آن را اجرا میکنیم.
وی افزود: نباید این گونه تصور کنیم که ما تنها مسئول امروز بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی هستیم. به همه مسئولان گفتهام که ما مسئول هزار سال آینده اطراف حرم هستیم، اما نباید این نکته را از یاد برد که اراضی اطراف حرم مطهر رضوی قابل آزادسازی است.
او بیان کرد: برای اعضای شورای شهر و شهرداری قدیم استدلال کردم که اگر روند بلند مرتبهسازی ادامه پیدا کند، چه مشکلی به وجود میآید؛ حال اگر پس از 10 سال متوجه شویم که اشتباه کردیم میدانید، باید چه هزینه ای برای جبران این خسارت متحمل شویم.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: به تدریج ارزش افزوده مجتمعهای تجاری بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی افزایش مییابد، حال اگر در شرایط فعلی جلوی این روند گرفته نشود، ارزش افزوده این واحدها بیشتر خواهد شد و دیگر آستان قدس رضوی در صورت لزوم توسعهی حرم به موازات افزایش زائران قادر نخواهد بود این واحدها و مجتمعها را تملک کند.
با تخفیف 50 درصدی مالیات در حوزه گردشگری مخالفت کردم
وی با تاکید بر این نکته که نباید از امور مربوط به زیارت مالیات گرفت، بلکه باید به این امور سوبسید هم تعلق گیرد، ادامه داد: زمانی قانونی مبنی بر تخفیف ۵۰ درصدی مالیات در حوزه گردشگری وجود داشت که من با این قانون مخالفت کردم.
او با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۷۰۰ آژانس در آوردن توریست به ایران و ۶۰۰ آژانس در اعزام توریست به خارج فعال هستند، ادامه داد: در این شرایط کدام کشور حاضر است تبعه خود را به خارج اعزام کند و برای آسیبهای فرهنگی نیز هزینهای را تقبل کند؟ بنابراین این قانون ملغی شد، هر چند که این ماده تا ۶ سال به منظور امنیت در سرمایه گذاری باقی ماند.
بحرینی افزود: به ازای این قانون این گونه مقرر شد که اگر آژانسی توریستی را به ایران وارد کند، ۱۰۰ درصد مشمول معافیت مالیاتی خواهد شد، همچنین آژانسهایی که اتباع خودی را به عربستان، سوریه و عراق میبرند مشمول معافیت مالیاتی ۱۰۰ درصدی قرار میگیرند.
نباید به زائران خدمات گران داد
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نباید خدمات گران به زائران داده شود، بیان کرد: آستان قدس رضوی اراضی پراکنده زیادی دارد، حال آستان قدس میتواند زمینهای خود را در بافت پیرامونی حرم تجمیع کند و سایر زمینهای خود را واگذار کند.
او اضافه کرد: باید شورای راهبردی تعیین کند که در زمینهای تملک شده چه اتفاقی باید به دست آید، این در حالیست که اگر آستان قدس این زمینها را به سرمایهگذار واگذار کند همهچیز از بین میرود. اگر خردمندانه وارد این موضوع شویم بسیاری از مشکلات حل میشوند.
شهرداری مالک مطلق منطقه ثامن بود
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: از آن جایی که ۷۰ درصد زمینهای مشهد از آنِ آستان قدس است، در شرایط فعلی که آستان قدس از وضعیت خوبی برخوردار است باید در خصوص تملک واحدهای تجاری اقدام کند. هیچ تفاوتی بین خرید و فروش زمینهای موقوفه و دیگر زمینها وجود ندارد و هر دو زمین تحت شمول طرح تفصیلی و جامع قرار میگیرند، حال بهتر است آستان قدس همهی زمینهای خود را در بافت پیرامونی حرم تجمیع کند.
وی با اشاره به نامه رهبری در پاسخ به نامه کازرونی اظهار کرد: رهبری محوریت بافت پیرامونی را به آستان قدس محول کرده بودند، از این رو در سالهای ابتدایی پروژه آستان قدس باید محور فکری این اقدام میبود که متاسفانه شاهد این امر نبودیم، بلکه شاهد مالکیت مطلق شهرداری در منطقه ثامن بودیم.
بحرینی افزود: آستان قدس رضوی تاکنون از اختیارات خود برای جلوگیری از روند بلندمرتبه سازی بافت پیرامونی استفاده کرده است. تمام تصمیمات در شهرداری اتخاذ میشد حتی این تصمیمات هم از سوی شورای شهر نبوده، درحالی که باید قوه عاقله از بالا به این امر نظارت داشته باشد.
وی بیان کرد: من با وجود واحدهای تجاری و هتل در اطراف حرم مخالف نیستم اما دغدغهام این است که این بافت تبدیل به یک منطقهای از زائران متوسط به بالا شود، مهم ترکیب خردمندانه است، نباید بگذاریم زیارت به اولویتهای بعدی تبدیل شود.
بحرینی اضافه کرد: این که شهرهای مانند لندن بافت تاریخی خودش را محافظت کردهاند محصول یک سیاستگذاری است، این نوع سیاستگذاری باید از طریق شورای راهبردی در بافت پیرامونی حرم نیز پیاده شود.
انتهای پیام