به گزارش ایسنا، نشست راهبردهای تولید علم برتر و ارتقای سطح پژوهش روز گذشته به همت پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی برگزار شد.
دکتر محمد جواد دهقانی، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در جمع هیات رییسه، هیات ممیزه و شورای علمی دانشگاه خواجه نصیر، راهبرد انتخاب نشریات و نقش آن در اثرگذاری دانشگاه را مورد تبیین قرار داد.
وی اظهار کرد: دانشگاههای برتر دنیا بخش اعظم تولیدات علمی خود را در برترین مجلات منتشر میکنند؛ عاملی که به افزایش اثرگذاری تولیدات علمی آنها کمک میکند. مرجعیت علمی اولین بند در سیاستهای کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری است و استنادها مهمترین شاخص تعیین میزان این مرجعیت هستند.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در این نشست وضعیت تولید علم دانشگاههای کشور، دنیا و خواجه نصیرالدین طوسی را به تفکیک توزیع آنها در نشریات با چارکهای مختلف مورد بررسی قرار داد که تفاوت قابل ملاحظهای به لحاظ اثرگذاری بین تولیدات علمی که در نشریات کیفیتر منتشر شده بود و نشریاتی که از کیفیت پایینتری برخوردار بودند، مشاهده میشد.
وی در این نشست همچنین به بررسی آخرین وضعیت علمی کشور در سطح بینالمللی پرداخت و توجه به ابعاد مختلف تولید علم شامل مرجعیت علمی، دیپلماسی علمی، اثرگذاری اقتصادی و اجتماعی علم تولید شده در کنار افزایش تولید علم را مورد تاکید قرار داد.
دهقانی تصریح کرد: هدایت مقالات به سمت نیازهای کشور مهمترین اولویت در تولید علم است، بنابراین باید ضمن توجه به انتخاب راهبرد انتشار در مجلات برتر و افزایش تعداد این دسته از مقالات به عنوان یک شاخص نسبی، همزمان هدایت پژوهشها برای رفع نیازهای کشور را نیز مد نظر قرار داد.
دکتر علی گزنی، معاون پژوهش و فناوری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) نیز در این نشست به بیان مهمترین عوامل ارتقای سطح پژوهش در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی پرداخت.
در همین راستا همتایان بینالمللی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی مورد بررسی قرار گرفتند و نقاط قوت و ضعف دانشگاه مشخص شد.
همچنین، معیارهای سنجش تولید علم فناورانه، نوآورانه و صنعتی برای کاربردی کردن کمیت تولید علم ارائه شدند. در نهایت لزوم تدوین سند دیپلماسی علمی و توسعه علمی دانشگاه مورد تاکید قرار گرفت.
بر اساس این گزارش، دانشگاهها و موسسات تحقیقاتی پویا دائما در حال ترسیم وضعیت موجود و برنامهریزی برای رسیدن به نقطه مطلوب خود هستند.آنها با تعیین نقاط قوت و ضعفشان به صورت مداوم در جهت بهبود عملکرد گام بر میدارند.
دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی یکی از دانشگاههایی است که طی یک دهه اخیر به سرعت در حال افزایش کمیت تولید علم دانشگاه است. در فاصله سالهای 1990 تا 2006 تنها 408 مدرک در پایگاه استنادی آی.اس.آی از این دانشگاه نمایه شده بود، اما در خلال سال های 2007 تا 2016 تعداد مدارک این دانشگاه به 4828 مورد رسید که افزایش 12 برابری را نشان میدهد.
به گزارش پایگاه رتبه بندی بینالمللی تایمز، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی برای اولین بار در سال 2016 میلادی در جمع دانشگاههای برتر دنیا در رده 601 تا 800 قرار گرفت. همچنین در سال 2016 میلادی این دانشگاه برای اولین بار در جمع دانشگاههای برتر دنیا به گزارش رتبهبندی بینالمللی لایدن نیز قرار گرفت. لایدن در سال 2016 میلادی رتبه دانشگاهها در سالهای قبل را نیز دسترسپذیر کرده است. به صورت پیش فرض رتبه دانشگاهها براساس میزان اثرگذاری بینالمللی آنها و تعداد مدارک آنها در برجستهترین مجلات آی.اس.آی نمایش داده میشود. بر این اساس، دانشگاه خواجه نصرالدین طوسی در دوره 2014-2011 نسبت به دوره 2013-2010 یک ارتقای 19 رتبهای در بین دانشگاههای دنیا را نشان میدهد.
انتهای پیام