جزئیات حادثه آتش‌سوزی برج سلمان مشهد

سیستم نامناسب اطفای حریق و استفاده از مصالح آتش‌زا در ساخت‌وساز

هیات اعزامی وزارت راه و شهرسازی در نشست هم‌اندیشی بررسی حوادث ساختمانی که به دستور معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی تشکیل شد گزارشی از علل فنی و مهندسی حادثه آتش‌سوزی برج سلمان مشهد با هدف درس‌آموزی از حادثه تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، به دنبال حادثه آتش سوزی در برج سلمان مشهد کمیته‌ای به دستور حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی برای بررسی فنی حادثه آتش سوزی از منظر فنی و مهندسی به مشهد اعزام شد تا ابعاد مساله را از جهت درس‌آموزی از حادثه و بررسی علل فنی و مهندسی مورد واکاوی جدی قرار دهد. به همین منظور مهندس شیخ انصاری به همراه تیمی عازم مشهد شد و نتایج بررسی خود را در جلسه هم اندیشی حوادث ساختمانی ارایه کرد.

شیخ‌انصاری معاون دفتر مقررات ملی ساختمان که از سوی معاونت مسکن و ساختمان برای بررسی حادثه برج سلمان شهر مشهد به آن شهر سفر کرده بود در جلسه هم اندیشی حوادث ساختمانی گزارشی ارایه کرد. این مقام مسئول در بیان بخشی از گزارش خود با اعلام اینکه ساختمان ۱۰۰ درصد سطح اشغال داشت گفت: کاربری اولیه زمین آموزشی بود اما در سنوات گذشته تغییرکاربری می‌دهد و به تجاری- اداری تبدیل می‌شود.

معاون دفتر مقررات ملی ساختمان ادامه داد: ساختمان در ۱۷ طبقه اجرا شد که  دو بخش عمده تجاری و اداری دارد. بخش تجاری آن جلو آمدگی دارد و بخش اداری که هسته مرکزی بوده و آتش سوزی در آنجا رخ داده در قسمت مرکزی بخش تجاری قرار دارد و فضایی ایجاد شده که دید مستقیم از طبقات پایین روی پشت‌بام امکانپذیر نیست. بر اساس گزارش میدانی از محل حادثه، احتمالا از بخش فوقانی ارتفاع از طبقه چهارم به بعد آتش سوزی شروع می‌شود و در دقایق اولیه کسی متوجه آتش سوزی نمی‌شود تا اینکه آتش سوزی فراگیر می‌شود.

وی با آوردن قطعه‌ای از مصالح از محل حادثه که در حال حاضر در بسیاری از ساختمان‌ها استفاده می‌شود گفت: این مصالح که در بیشتر ساختمان‌ها مرسوم شده بعلت عدم مقاومت در برابر حریق فوق‌العاده خطرناک است. ضمن آنکه مستندی بر محافظت تیرها و ستون‌های اصلی در برابر حریق مشاهده نشد.

شیخ انصاری گفت: آتش که از نمای ساختمان سلمان مشهد شروع می شود متاسفانه به دلیل آنکه پنجره های خارجی UPVC هستند به همین دلیل آتش به سقف تسری پیدا می کند و به واحدهای اداری شعله می کشد و تقریبا قسمت اداری سوخته است و خوشبختانه چون بعد از ساعت ۷ عصر بوده در طبقه اداری کسی حضور نداشته اما در طبقات تجاری افراد زیادی در حال تردد بودند و آنها نیز متوجه آتش سوزی می‌شوند. پس از آنکه آتش شعله می‌گیرد و بخشی از واحد اداری که مورد هجوم آتش واقع شده با رؤیت شعله آتش در سقف بخش تجاری مردم نیز متوجه آتش‌سوزی می‌شوند ولی بخش اصلی که باعث آتش‌سوزی بوده در دقایق اولیه مخفی بوده است.

شیخ انصاری ادامه داد: مجموعه سلمان سیستم مناسبی برای اطفای حریق نداشت. خوشبختانه این اتفاق هنگامی رخ داد که ساعت اداری نبود و تلفات جانی نداشته است به همین دلیل اگر این حادثه در زمان اداری صورت می‌گرفت و یا در ساختمانی مسکونی رخ می داد منجر به حادثه ای غیرقابل جبران و با تلفات جانی فراوانی منجر می شد.

شیخ انصاری با اشاره به اینکه در حال حاضر نیزفهرستی از این نمونه ساخت و سازها تهیه شده که با همین روش‌ها در شهر مشهد ساخته شده‌اند گفت: یک بخش، بخش فنی است و علت آن ها نیز در دست بررسی دقیق تر است. واقعیت این است که این پروژه که ظاهراً با مشارکت شهرداری ساخته است. در پروانه ساختمان در بخش ذکر مشخصات مهندسان ناظر، نامی ذکر نشده و عنوان شده که طبق قرارداد معاونت معماری و شهرسازی شهرداری انجام شده و متاسفانه نامی از فرد خاصی وجود ندارد. مهندس ناظر نداشته و ارجاع به نظام مهندسی ساختمان استان هم ندارد. در برسی‌های اولیه و باستناد اظهارات تعدادی از همکاران در استان حدود ۶۰ پروژه در شهر مشهد با همین شیوه شناسایی شده‌اند.

وی در پایان افزود: مشکل اصلی در این حادثه استفاده از مصالح قابل اشتغال بود. همچنین راه‌های خروج عمدتاً راه‌هایی بوده‌اند که درهای خروج از مصالح غیر مقاوم در برابر حریق ساخته شده و امکان خروج وجود نداشت. البته اظهار نظر قطعی در زمینه مشکلات فنی و اجرائی منوط به جمع‌آوری مدارک و مستندات مربوطه و برسی‌های دقیق کارشناسی بوده که بعد از تکمیل ارائه خواهد شد.

براساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، در جلسه هم‌اندیشی حوادث ساختمانی سایر کارشناسان و مدعوین جلسه به بیان دیدگاه‌های خود در این زمینه پرداختند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۹ تیر ۱۳۹۵ / ۱۰:۱۳
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 95040116916
  • خبرنگار : 71188