مهیا شدن شرایط برای واردات غلات در بندر آستارا

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا گفت: با احداث دو باب انبار سرپوشیده، شرایط برای واردات غلات در بندر آستارا مهیا شده است.

به گزارش ایسنا، «حسین چراغی» در نشست مشترک توسعه منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا، اظهار کرد: نگاه اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان به بنادر استان یک نگاه متوازن است و به طور یقین این تفکر در همه کارکنان و دست‌اندرکاران این اداره‌کل وجود دارد.

وی با اشاره به قدمت بندر انزلی، ادامه داد: علاوه‌بر بندر انزلی، پتانسیل‌های موجود در مناطق مختلف استان و احداث بنادر جدید، می‌تواند نیازهای استان و کشور را در زمینه‌های اقتصادی، حمل و نقل و ارزان شدن قیمت تمام شده کالا، تأمین کند.

چراغی در ادامه از ماهیت تجاری شکل‌گیری بندر آستارا سخن گفت و افزود: در راستای تحقق دستورات مقام معظم رهبری در زمینه توسعه دریا محور، توسعه بندر آستارا و احداث بندر چمخاله با هدف بهره‌مندی از برکات و نعمات دریا در استان گیلان در دستور کار قرار دارد.

وی همکاری همه جانبه دستگاه‌ها را از لازمه‌های نگاه متوازن و توسعه متوازن برشمرد و توضیح داد: گمرک، قرنطینه، بهداشت، استاندارد، نیروی انتظامی، پایانه‌ها و سایر دستگاه‌ها از عوامل دخیل در امر حمل و نقل هستند که هر یک وظایفی را در این عرصه بر عهده گرفته‌اند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان از احداث دو باب انبار 3000 تنی در این بندر خبر داد و خاطرنشان کرد: یکی از این انبارها هم‌اکنون آماده هستند و کالا در آن قرار گرفته است و انبار دیگر در آینده‌ای نزدیک مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی افزود: با احداث این انبارها و ایجاد فضاهای سرپوشیده، علاوه بر ایجاد تنوع در کالاهای وارداتی و صادراتی، شرایط برای واردات غلات در بندر آستارا مهیا شده است.

عرض و عمق کانال بندر آستارا افزایش یافته است

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا در بخش دیگر سخنان خود خاطرنشان کرد: اداره‌کل بنادر و دریانوردی گیلان، از اردیبهشت‌ماه تلاش مضاعفی را در زمینه رفع موانع و مشکلات بندر آستارا انجام داده است که شاهد توقف روند منفی این بندر در دو ماه نخست سال و تبدیل آن به روند مثبت، طی دو ماه خرداد و تیر هستیم.

وی لایروبی را از اولویت‌های سازمان در بندر آستارا برشمرد و افزود: پس از استقرار 45 روزه لایروب یاسین در بندر آستارا، شاهد افزایش عرض کانال بندر از 25 متر به 50 متر و عمق کانال ورودی از 3 متر و 80 سانتی‌متر به 4 متر و 20 سانتی‌متر بودیم.

چراغی ورود و پهلوگیری دو فروند کشتی با طول 140 متر و تخلیه موفق کالا در این بندر را از نتایج اقدامات صورت پذیرفته عنوان کرد و یادآور شد: رشد بندر آستارا در فرودین ماه 64- درصد و در اردیبهشت 56- درصد بود که پس از لایروبی و افزایش ورود کشتی ها به این بندر، در خرداد ماه این روند به 16- و از ابتدای تیرماه تاکنون به 5+ درصد تغییر یافت.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان به زون‌بندی بندر آستارا اشاره کرد و گفت: زون‌بندی اولیه طراحی شده است و پس از تأیید توسط دفتر فنی، برای استقرار صنایع، جانمایی سیلوها، جانمایی انبارها، سایت ارزش افزود، جایگاه‌های تولیدی منطقه ویژه و سایر بخش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چراغی از پیشرفت 80 درصدی اسکله دوم بندر آستارا سخن گفت و خاطرنشان کرد: محوطه‌سازی بندر و جداسازی مسیر تردد نیروی دریایی و یگان حفاظت آبزیان انجام شده است.

کد گمرکی منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا باید فعال شود

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان در بخش پایانی سخنان خود، فعال کردن کد گمرکی منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا را از مهم‌ترین برنامه‌های پیش رو برشمرد و اظهار کرد: استقرار سایت اداری در محوطه منطقه ویژه اقتصادی از اولویت‌هاست.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از حداقل‌ترین امکانات در زمینه راه‌اندازی این منطقه سبب تسریع در کارها می‌شود که باید مدنظر قرار گیرد.

چراغی از انتقال چندین کانکس برای استقرار بخش های مختلف اداری منطقه ویژه بندر خبر داد و تصریح کرد: نرم‌افزارها متناسب با منطقه آماده شده است و پرسنل آموزش لازم را دیده‌اند.

وی یادآور شد: با ایجاد این زیر ساخت‌ها، شرایط برای ورود سرمایه‌گذاران به بندر آستارا وجود دارد.

به گزارش ایسنا، حاضران پس از پایان این نشست، از منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا، اسکله در دست احداث، انبارهای جدید، ساختمان اداری و دفاتر شرکت بنادر و دریانوردی کاوه مستقر در این بندر بازدید کردند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۸ تیر ۱۳۹۵ / ۰۹:۲۳
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 95040116013
  • خبرنگار :